Gå til innhold

Kattene med på ferie

Anbefalte innlegg

Gjest Matmor
Skrevet

Vi skal dra til vårt sommersted og kattene (ni mnd) skal være med. De har aldri vært der før. Må vi ha de innendørs i ukevis før vi tør slippe de ut, er det noen som har erfaring med dette? Det er et fint sted milevis fra andre folk, vil de stukke av og aldri komme tilbake tro?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har to katter selv men har aldri tørt å ta dem med på ferie, eg får noen til å passe på dem i steden. Eg har hørt fra tanta mi som har erfaring med det at 3-4uker inne må til for at katten skal ikke gå seg for langt bort. Men min erfaring er at fleste katter blir veldig stressa under unødvendig flytting, er derfor ikke noe eg hadde gjort, men er det hyttetur og ingen som kan passe på pus så hadde eg kanskje gjort det!

håper pus går ikke langt bort fra matmora si!!!God sommer :regn:

Skrevet

Vi har alltid våre katter med når vi reiser på hytta. Vi holder de inne en til to dager, og så er de ute slik de vil. Det har aldri vært noe problem, og kattene stooorkoser seg med en hel verden helt for seg selv!

Gjest Muskat
Skrevet

Min kattunge nå tar jeg med på hytta og det virker som om hun liker det mye bedre enn hjemme. Faktisk så virker hun overlykkelig når hun skjønner at hun skal i buret sitt, kanskje fordi hun vet at da er det noe spennende på gang...

Vi lar henne være litt ute der også vi. Mye bedre utemuligheter enn der vi bor nå og hun holder seg uansett tett inntil hytta, så vi vet hvor hun er til enhver tid. Det er kjekt.

Vår forrige katt var også alltid med til hytter og slikt, men han hadde en tendens til å stikke av med jevne mellomrom, så det var alltid et svare strev, men han var jo voksen og kom alltid tilbake tilslutt.

Skrevet

Jeg har akkurat hatt samme dilemma selv, min innekatt på 6 år ble med på hytta for første gang denne sommeren. De første dagene gikk vi litt rundt med han i bånd så han fikk lukte og se seg om. Så en dag tok sjebnen overhånd, han klarte å smette ut av båndet og løp av gårde. Jeg ble livredd, men tok det med ro og håpet at han kom tilbake.

Det endte med at han var tilbake ved meg i løpet av to minutter og han var veeeldsig skeptisk til hele utelivet. Siden han reagerte sånn, lar jeg han være ute så mye han vil, han går aldri langt og holder seg stort sett under hytta. Han kommer inn for å gå på do, spise og sove. Når han er ute, "sjekker han inn" ca hvert kvarter. Merkelig og utrolig søt pus!

Jeg har snakket mye med katteeiere om temaet, og de aller fleste sier at kattene aldri går lagt unna. Du kan sikkert ha de med og la de være ute :)

Skrevet

Takk for rådene. Håper bare at vi kommer hjem med begge kattene i god behold og at de ikke blir bitt av flått.

Dit vi skal, er det ihvertfall mus i massevis, så jeg tror ikke de blir "arbeidsledige".

Gjest Lintin
Skrevet

Vi hadde pusene våre (9 mnd) med på hytta for første gang i pinsen.

Vi var alvorlig nervøs og hadde som ambisjon å holde dem inne den helga. Men de ble lettere hysterisk etter 1 dag inne så da tok vi sjansen på å slippe dem ut.

Pusene fikk på seg hvert sitt halsbånd med bjelle på slik at vi i hvertfall kan høre om dem er i nærheten. Og av en eller annen grunn så ble pusene plutselig veldig lydige og kom inn på kommando:)

Uansett, pusene storkoste seg, fanget flere fugler og mus, og fartet inn og ut av hytta i ett sett:)

Så fra nå av er pusene våre alltid med oss på hytta:)

Skrevet
Pusene fikk på seg hvert sitt halsbånd med bjelle på slik at vi i hvertfall kan høre om dem er i nærheten. Og av en eller annen grunn så ble pusene plutselig veldig lydige og kom inn på kommando:)

Pussig, jeg har samme opplevelse av min katt! Han kommer når jeg roper og er nesten som en hund :ler:

Bånd med bjelle er absolutt anbefalt!

Skrevet

Det var fint å høre at det går an å ta med kattene til feriehus. For anledningen har jeg dressert de litt fordi de skal komme når jeg roper og rasler med posen med kattesnacks. Det er så morsomt å se, de kan sitte borti skogen her og tulle med sitt, men når de hører raslingen av posen (som de selvsagt får smake av når de kommer til meg), kommer de som geparder i fullt firsprang og tar trappa i to steg! Katter er fantastisk vakre dyr!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...