Gjest Labellamia Skrevet 29. juni 2008 #1 Skrevet 29. juni 2008 Hei dere Er det noen her som skal eller har giftet seg i utlandet og som vet hvordan man går frem?
NemoLinn Skrevet 29. juni 2008 #2 Skrevet 29. juni 2008 Hei Jeg har selv giftet meg i Danmark, og det gikk veldig greit. Likevel, det er en del ting å sette seg inn i før man kan gjøre det. Reglene for hvilke papirer som skal være i orden før man gjør det kan variere fra land til land. Det jeg vet er en felles nevner er at dere må søke om å få ekteskapspapirene i god tid før planlagt bryllup. Dette for det skal sjekkes opp i om det finnes hinder for om dere kan gifte dere med hverandre. Dette søkes om hos FOlkeregisteret. Disse papirene må dere ta med dere. I tillegg bør dere sjekke hva som må til for at den norske stat skal godkjenne ekteskapet. Vi giftet oss borgelig i Danmark. Siden vi giftet oss i Danmark gikk det knirkefritt å få det godkjent i etterkant. Vi sendte bare inn en kopi av vielsesattesten til Folkeregistret etterpå. Har ei venninne som giftet seg i Frankrike. De måtte gifte seg på den norske ambasade for at det skulle være godkjent her i Norge. Det beste du kan gjøre er å ta kontakt med Folkeregisteret og de vil kunne fortelle deg mye om dette. I tillegg kan du jo gå på Dittbryllup.no sine sider. Der står det også en del info. Håper dette hjalp litt i hvertfall. Lykke til#"
*Emma* Skrevet 1. juli 2008 #3 Skrevet 1. juli 2008 Det er flere tråder her om dette emnet hvis du bare søker litt. Mener det var 2-3 stk bare for noen uker siden
Saeria Skrevet 1. juli 2008 #4 Skrevet 1. juli 2008 Jeg skal i sommer. Siden det er utenfor ambassade og sjømannskirke ba jeg om en ekteskapsattest eller en "Attest til bruk for ekteskapsinngåelse etter utenlandsk rett/Certificate of no impediment to marriage", som det nå heter, i stedet for en prøvingsattest. Det meste ordnes av en planlegger der nede. Vi har selv valgt det slik, og det gjør det hele mye lettere, siden hun har gode samarbeidspartnere som kan gi gode tilbud. Ikke minst kjenner hun stedet veldig godt. Av henne fikk jeg også vite hvilke papirer vi måtte ha. Det var ingenting i veien for at ekteskapet ikke skulle bli godkjent i Norge. Reglene er ikke så vanskelige. Se her: http://www.bufetat.no/?module=Articles;act...nFolder;ID=1735 (midten av siden) Lykke til!
viren Skrevet 1. juli 2008 #5 Skrevet 1. juli 2008 Utgangspunktet er at så lenge ekteskapet er gyldig i det landet du gifter deg, så vil du få det godkjent i Norge (med noen få kriterier, dere må være over 18, det må være frivillig ). Du må derfor sjekke opp reglene for det landet du gifter deg i, og en annen ting: vær sikker på at den som vier dere virkelig har lisens, jeg har hørt om mennesker som har blitt lurt og har betalt en del for en vigsel som i etterkant ikke var gyldig.
Gjest Gjest_Labellamia_* Skrevet 1. juli 2008 #6 Skrevet 1. juli 2008 Takk for svar. Jeg fant et firma på nett som heter Brudepikene. Disse ordner det meste i utlandet og forteller oss hvilke papirer etc vi må ha med, de sjekker også hva vi må gjøre i forkant av det landet vi skal gifte oss i. I USA må vi for eks. kjøpe en vigselslisens som koster 200 dollar. Denne må kjøpes noen dager før, i italia må man skrive under noen papirer tre dager før. De ordner også alt av bestillinger på brudebukett, fotograf etc. Så blir nok å bruke dem, dyrt men det blir bra.
Saeria Skrevet 1. juli 2008 #7 Skrevet 1. juli 2008 Kan jeg spørre hvor du skal gifte deg? Vi bruker en lokal planlegger.
Gjest Gjest Skrevet 2. juli 2008 #8 Skrevet 2. juli 2008 Jeg fant et firma på nett som heter Brudepikene. Jeg har dårlig erfaring med disse. Brukte dem til å finne frisør, og jeg ble meget missfornøyd. Klaget i ettertid, men fikk ikke en gang noe svar.
Gjest Lacuna Skrevet 2. juli 2008 #9 Skrevet 2. juli 2008 Jeg har dårlig erfaring med disse. Brukte dem til å finne frisør, og jeg ble meget missfornøyd. Klaget i ettertid, men fikk ikke en gang noe svar. De er heller ikke så veldig profesjonelle til å svare på normale, høflige mailhenvendelser. Jeg lurer på hvor mange kunder de får av slikt...
Gjest Gjest Skrevet 2. juli 2008 #10 Skrevet 2. juli 2008 Jeg lurer på hvor mange kunder de får av slikt... Tror de får en del på tross. De er ganske alene i markedet. Synd i grunnen, for jeg har ingen annen å anbefale selv om jeg virkelig ikke vil anbefale disse.
kamela Skrevet 2. juli 2008 #11 Skrevet 2. juli 2008 Hei dere Er det noen her som skal eller har giftet seg i utlandet og som vet hvordan man går frem? Ta kontakt med den norske ambassaden eller andre med vigselsrett der du ønsker å gifte deg, det er greit utgangspunkt! Giftet oss i Nederland for noen år siden, det gikk veldig greit!
Gjest Gjest Skrevet 3. juli 2008 #12 Skrevet 3. juli 2008 Det er ulke måter å gifte se gi utlandet på: - Giftet du deg på ambassaden eller i sjømannskirken er dette å regne som Norge mtp. papirer etc. Kontakt den aktuelle ambassaden, det står gjerne på websiden deres også. - Gifter du deg i Norden er det også "enklere", det holder gjerne med en prøvingsattest. Kontakt stedet dere ønsker å vies for informasjon om hva de trenger av papairer etc. - Ekteskap utenfor Norge (inkl. ambassade og sjømannskirke) har egne regler igjen. Så, finn ut hvor dere ønsker å gifte dere, og søk deretter informasjon om det aktuelle stedet. Vi giftet oss på Island (Norden) i vinter, og det var vår dag, og veldig enkelt mtp. papirer.
Saeria Skrevet 3. juli 2008 #13 Skrevet 3. juli 2008 En kan også prøve å finne lokale arrangører på nett. Da slipper en å bruke brudepikene.
Gjest brud i hemmelighet Skrevet 4. juli 2008 #14 Skrevet 4. juli 2008 Nå er det jo ikke slik at man må ha en bryllupsarrangør heller, spesielt ikke om det er snakk et lite bryllup med bare brudeparet ev et par gjester. Alt etter hvor man gifter seg er det ofte greit å finne den informasjonen man trenger på internett ved å søke på de aktuelle myndigheters/sjømannskirker/ambassade hjemmesider. Også hotell, resturant etc er greit å finne som regel. Gode hoteller er også ofte behjelpelige med å forslå resturanter og ordne med reservasjoner der, og også med frisør/blomster etc. Selv sliter jeg mest med å finne ut hva jeg skal ha på meg? Hår og sminke ordner jeg selv, og brudebukett vet jeg ennå ikke om jeg skal ha. Utover det er planen lunsj med forlovere på en liten slottsresturant som arrangerer flerretters gourmetpicknik i parken sin.
Gjest Labellamia Skrevet 5. juli 2008 #15 Skrevet 5. juli 2008 Kan jeg spørre hvor du skal gifte deg? Vi bruker en lokal planlegger. Ikke jeg som skal gifte meg, men skal få bruden til å logge på seg og svare deg hvis hun vil. Jeg hjelper bare under planlegging.
Gjest Labellamia Skrevet 5. juli 2008 #16 Skrevet 5. juli 2008 Ikke jeg som skal gifte meg, men skal få bruden til å logge på seg og svare deg hvis hun vil. Jeg hjelper bare under planlegging. Jeg ser at jeg har ordlagt meg feil i ene innlegg og skrevet vi. Beklager.
Gjest Gjest_Lilja_* Skrevet 7. juli 2008 #17 Skrevet 7. juli 2008 Jeg skal i sommer. Siden det er utenfor ambassade og sjømannskirke ba jeg om en ekteskapsattest eller en "Attest til bruk for ekteskapsinngåelse etter utenlandsk rett/Certificate of no impediment to marriage", som det nå heter, i stedet for en prøvingsattest. Det meste ordnes av en planlegger der nede. Vi har selv valgt det slik, og det gjør det hele mye lettere, siden hun har gode samarbeidspartnere som kan gi gode tilbud. Ikke minst kjenner hun stedet veldig godt. Av henne fikk jeg også vite hvilke papirer vi måtte ha. Det var ingenting i veien for at ekteskapet ikke skulle bli godkjent i Norge. Reglene er ikke så vanskelige. Får ikke til å sitere jeg.... Blæh Hvor skal dere gifte dere? Vi skal gifte oss på Tobago til høsten... Gleder meg! Driver også å mailer en "wedding-planner" men trodde ikke det skulle koste så mye! Vi må betale ca 7500,- da er det inkludert alle papirer, prest, vitner, fotograf og gebyrer til hun dama som skal hjelpe oss. Hva må dere betale?? Klem Lilja :love:
Saeria Skrevet 7. juli 2008 #18 Skrevet 7. juli 2008 Vi betaler omtrent det samme, men vi får jo 40 bilder på disk. Høyoppløselige, og bare det ville kostet mer i Norge! Dessuten er det også fee for leie av privat strand, så jeg er superfornøyd! Vi gifter oss i østre Karibien.
Gjest Lykkelig brud Skrevet 8. juli 2008 #19 Skrevet 8. juli 2008 Hei Vi skal gifte oss i Italia. Vi har kontaktet www.italienskebryllup.com. De holder til i Roma og er norske. Ikke så dyrt er det heller å bruke dem i forhold til noen i Norge, som f.eks brudepikene. Det organiserer bryllup over hele Italia og er med under forbredelsene og vielsen. Italienske Bryllup sier at det er ikke overalt i Italia man trenger å møte opp 3 dager før vielsen for å signere på forskjellige papirer hos prest eller kommune, noen stedet bare samme dag som vielsen. Vi er veldig fornøyde, med behandlingen vi har fått fra de, spesiellt har vi hatt kontakt med Camilla som er veldig hjelpsom og tolmodig.... Vi har hatt mange spørsmål og det har vært vanskelig å bestemme seg.. det er så fint overalt.... !! De hjelper til med alt: vielsen, middagen, hotell, vinsmaking, blomster, frisør. Vi har også bestillt Ferrari (gave fra meg til min kommende mann )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå