Gjest poksa Skrevet 29. juni 2008 #1 Skrevet 29. juni 2008 Spør om dette fordi jeg rett og slett ikke har peiling, og mener ikke å dømme noen, men har utlendinger samme forhold/omsorg til f.esk katter som det vi har?
birma Skrevet 29. juni 2008 #2 Skrevet 29. juni 2008 (endret) Noen har det, noen har det ikke. Naboen tvers over veien er svensk, hun har katt som hun er kjempe snill med. Mens dansken der jeg bodde før hadde hund. Jeg har bl.annet katt fra en svensk oppdretter, og hun tok seg kjempe bra av kattene sine. Endret 29. juni 2008 av birma
Gjest poksa Skrevet 29. juni 2008 #3 Skrevet 29. juni 2008 Noen har det, noen har det ikke. Ja, slik er det jo med oss normenn også.. Føler meg litt dum som spør om dette egentlig, men har ikke sett så mange utlendinger rundt her som har dyr, derfor lurer jeg.
Gjest poksa Skrevet 29. juni 2008 #4 Skrevet 29. juni 2008 Noen har det, noen har det ikke. Naboen tvers over veien er svensk, hun har katt som hun er kjempe snill med. Mens dansken der jeg bodde før hadde hund. Jeg har bl.annet katt fra en svensk oppdretter, og hun tok seg kjempe bra av kattene sine. Ha ha, morsom du.. Mente folk fra f.eks afrika, asia eller andre steder laaaangt unna norge.
birma Skrevet 29. juni 2008 #5 Skrevet 29. juni 2008 Ha ha, morsom du.. Mente folk fra f.eks afrika, asia eller andre steder laaaangt unna norge. Aha, folk fra land langt unna Norge ja. Vet at Kinesere fort kan spise katter, så å holde katten innendørs eller i bånd er en god idé, ellers ender den på middagsbordet til naboen. Venninna mi importerte en katt fra Autsralia da, det er ganske langt unna Norge, men hun mente de var snille mot kattene de hadde. Kan du ikke kalle en spade for en spade, i steden for å pakke det inn med utlendinger, land langt unna Norge ...?
Gjest poksa Skrevet 29. juni 2008 #6 Skrevet 29. juni 2008 Aha, folk fra land langt unna Norge ja. Vet at Kinesere fort kan spise katter, så å holde katten innendørs eller i bånd er en god idé, ellers ender den på middagsbordet til naboen. Venninna mi importerte en katt fra Autsralia da, det er ganske langt unna Norge, men hun mente de var snille mot kattene de hadde. Kan du ikke kalle en spade for en spade, i steden for å pakke det inn med utlendinger, land langt unna Norge ...? Hva vil du jeg skal si da. Kan jo ikke si det på en måte som ikke støter noen hvis jeg sier det slik jeg mener.. Du vet jo hva jeg mener, så hvis du ikke gidder å svare på det skjønner jeg ikke hvorfor du svarer på dette innlegget!
birma Skrevet 29. juni 2008 #7 Skrevet 29. juni 2008 Hva vil du jeg skal si da. Kan jo ikke si det på en måte som ikke støter noen hvis jeg sier det slik jeg mener.. Du vet jo hva jeg mener, så hvis du ikke gidder å svare på det skjønner jeg ikke hvorfor du svarer på dette innlegget! Men jeg har jo svart: Noen er det, noen er det ikke.
Gjest Gjest2 Skrevet 29. juni 2008 #8 Skrevet 29. juni 2008 Spør om dette fordi jeg rett og slett ikke har peiling, og mener ikke å dømme noen, men har utlendinger samme forhold/omsorg til f.esk katter som det vi har? Jeg vet at i Islam sees hunden på som et skittent dyr på lik linje med grisen, derfor har de ikke hunder, bortsett fra Sloughi og et par andre mynderaser som er "godkjent" for jakt. (av muslimer, ihvertfall de fleste) Så et program på Discovery om dette nylig nemlig =) Mange fra Afrika generelt er redde for hunder fordi de blir sett på som farlige rovdyr pga det er så mange løshunder som faktisk er det...
Gjest poksa Skrevet 29. juni 2008 #9 Skrevet 29. juni 2008 Jeg vet at i Islam sees hunden på som et skittent dyr på lik linje med grisen, derfor har de ikke hunder, bortsett fra Sloughi og et par andre mynderaser som er "godkjent" for jakt. (av muslimer, ihvertfall de fleste) Så et program på Discovery om dette nylig nemlig =) Mange fra Afrika generelt er redde for hunder fordi de blir sett på som farlige rovdyr pga det er så mange løshunder som faktisk er det... Okey, takk for at du svarte på det jeg lurte på!
hanbto Skrevet 30. juni 2008 #10 Skrevet 30. juni 2008 er jo ikke alle kulturer og/eller religioner som ser på katter og hunder som husdyr i samme grad som mange av oss, uten at vi kan klandre de for det. husker i thailand en gang (UTEN at dette betyr at alle der er slik generellt) hvor familien hadde en løshund som for rundt på eiendommen der. de ville ikke ha den der, men den holdt seg der fordi den fant mat der. flere av mennene slo hunden og behandlet den dårlig generellt, noe jeg syntes var helt forferdelig å se på, men hadde ingen metode for å gripe inn i dette.. hunden hadde flere valper, og ingen passet på de. de lå på veien og solte seg, den ene ble selvfølgelig påkjørt mens vi var der, og de bare tok den og kastet den ut i skogen. og livet gikk videre som før..
Gjest Gjest2 Skrevet 30. juni 2008 #11 Skrevet 30. juni 2008 er jo ikke alle kulturer og/eller religioner som ser på katter og hunder som husdyr i samme grad som mange av oss, uten at vi kan klandre de for det. husker i thailand en gang (UTEN at dette betyr at alle der er slik generellt) hvor familien hadde en løshund som for rundt på eiendommen der. de ville ikke ha den der, men den holdt seg der fordi den fant mat der. flere av mennene slo hunden og behandlet den dårlig generellt, noe jeg syntes var helt forferdelig å se på, men hadde ingen metode for å gripe inn i dette.. hunden hadde flere valper, og ingen passet på de. de lå på veien og solte seg, den ene ble selvfølgelig påkjørt mens vi var der, og de bare tok den og kastet den ut i skogen. og livet gikk videre som før.. Oida, det var overraskende å høre! Tror ikke det er vanlig.. Jeg var i Thailand tidligere i år og la merke til at det var få eller ingen løshunder. Selv om de var loppete er det vanlig at de setter et halsbånd på en fremmed hund og gjør den til "sin" og gir den mat osv. Dette fordi de er buddhister og alle levende skapninger er like viktige, og man kommer tilbake som hund eller katt i sitt neste liv.. Maaaaaange i Thailand som har hunder, og det avles på raser og de holder de slik som vi holder våre rasehunder.. Måtte bare kommentere det!
Chimamanda Skrevet 30. juni 2008 #12 Skrevet 30. juni 2008 Svigerfamilien min er fra vest-afrika og de synes ikke noe om kjaeledyr. Spesielt katter er de ganske skeptiske til. De skjoennner virkelig ikke poenget med aa ta inn dyr og behandle dem som (eller bedre enn) mennesker, og mener at dette er en "hvit" greie Vet ikke om det er saann det er for de fleste, men er ihverfall saann i den familien. Ellers kjenner jeg ganske mange afrikanere, og ingen av dem har noen form for kjaeledyr. Men mulig jeg bare kjenner "feil" mennesker.
hanbto Skrevet 30. juni 2008 #13 Skrevet 30. juni 2008 Oida, det var overraskende å høre! Tror ikke det er vanlig.. Jeg var i Thailand tidligere i år og la merke til at det var få eller ingen løshunder. Selv om de var loppete er det vanlig at de setter et halsbånd på en fremmed hund og gjør den til "sin" og gir den mat osv. Dette fordi de er buddhister og alle levende skapninger er like viktige, og man kommer tilbake som hund eller katt i sitt neste liv.. Maaaaaange i Thailand som har hunder, og det avles på raser og de holder de slik som vi holder våre rasehunder.. Måtte bare kommentere det! alle er nok ikke slik nei. vi var veeeeldig langt ute på landet, på et sted hvor de små barna ikke hadde sedd hvite mennesker før (veldig rart å bli beglodd pga dette....). hadde en kamerat som kom derfra. vet ikke hvorfor de behandlet dyrene slik. kan godt hende det var bare i denne familien, men var fælt uansett.
Gjest Tanita Skrevet 30. juni 2008 #14 Skrevet 30. juni 2008 Har sett flere muslimer ha hund, og også forskjellige forhold til de. Ene hadde den kun som noe som var kult å ha iblant, gå turer iblant med og kunne vise den frem mens stakkars hushjelpa måtte ta seg av den, maten og tørke opp når den gjorde fra seg ute i bakgården der den satt for det meste alene i bånd... En annen hadde den inne i huset og lekte med den, koste med den og kalte den "gutten min" men hvis hunden gjorde noe han ikke likte, banka han den såpass at man skulle tro han skulle drepe den hver gang han gjorde det. Jeg har inntrykk av at vi nordmenn har generelt mer respekt for dyr enn de der iallefall.
aline Skrevet 30. juni 2008 #15 Skrevet 30. juni 2008 Når jeg var i gambia, fikk vi besøk av en gambianer som hadde hund på akkurat samme måte som folk her i norge har hund, han hadde den inne og behandlet den som en del av familien. At det nok ikke var mest normalt, ihvertfall ikke blant de jeg ble kjent med, er så sin sak. Kattene var litt så som så med, en av kattene var endel inne, og de matet den og passet på at den hadde det bra, men de satt ikke med den i fanget og koste med den slik mange i norge gjør. men med tanke på at endel hunder vel avles og har opprinnelse fra helt andre land en norge, så skulle en vel tro at det er fler en nordmenn, svensker og dansker som holder kjæledyr. I norge har jeg sett mange forskjellige mennesker med hund, jeg vet jo selvsagt ikke hvor alle er fra, om de har kommet hit med den vanene eller lagt den til seg etter at de kom hit, eller om de er født og oppvokst her, men har sett alt fra afrikanere til kinesere og iranere som har hund i oslo. Kjenner også afrikanere som har katter, men det er afrikanere som bor i england eller skandinaviske land. Jeg er da nordmann, og har ikke nevneverdig omsorg eller lyst på katte, det er ikke helt min greie og jeg skjønner ikke helt vitsen, så det er faktisk stor forskjell på folk generellt også.
Gjest Gjest Skrevet 30. juni 2008 #16 Skrevet 30. juni 2008 Ja det er helt klart forskjell på folk, uansett kultur. Jeg tror TS mener generelt folk fra det fjerne utland, og ikke unntakene.. det er nå slik med religion at det er forskjellige syn på det meste, og det finnes mange fra f.eks. Pakistan som ikke er muslimer,men kristne og det er annerledes for de å ha kjæledyr.. i Thailand er ca 2% av befolkningen muslimer, rundt 1% kristne og de fleste andre er buddhister.. sånne forskjeller er det overalt, og dermed er dyreholdet forskjellig. Indere har f.eks kua som hellig dyr, mens vi spiser burger og biff som aldri før.. Samme med Kina ang. hund. I den vestlige verden er det mer vanlig å ha hund og katt som kjæledyr..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå