Gå til innhold

Lavkarbo (ketolyse?) og ny livsstil

Anbefalte innlegg

Gjest ~Fantabulous_kitten~
Skrevet

Heisann!

Som beskrevet, trenger jeg litt hjelp angående å endre livsstil...

Bakgrunnsinfo: jeg er 26 år gammel, og frem til jeg var 18 hadde jeg en aktiv livsstil, og var vel egentlig undervektig. Så ble det mye stillesitting, ingen trening, og dessverre et mindre gunstig kosthold, hvor porsjonskontrollen sviktet. :o( Resultatet var at jeg la på meg til å veie nærmere 90 kg, mao, en vektøkning på over 40 kg. Jeg er ca 170 cm høy. De siste 6 årene har jeg klart å gå ned til 76,5 kg, men ikke mer. Jeg klarer ikke å bli kvitt de siste 15/20 kgene, mange av dem rundt magen, altså i det "farlig" området. Jeg har målt en fettprosent på 33%. Jeg trodde jeg skulle få det til ved hjelp av mindre porsjoner og trening, men neida. Et tilleggsproblem; jeg har store problemer med føttene, og kan derfor ofte ikke bruke treningssko, og det er vanskelig å gjennomføre kondisjonstrening. Noen som har andre alternativer til trening, hvor man ikke trenger treningssko for å ikke risikere feilbelastning?

Nå har jeg blitt oppmerksom på lavkarbodietten (er dette som er ketolysediett?), og undrer om ikke det kanskje kan være noe for meg. Men jeg trenger hjelp til å komme igang... Er det noen her som har erfaring med denne dietten, funker den? Og er den vanskelig å gjennomføre, er den langvarig, etc? Er så totalt grønn på området *sukk* Er det noen spesielle bøker jeg bør lese, som inneholder grundig fremstilling av metoden? Eller er den beskrevet nok på nettet til at jeg kan lese meg frem der? Jeg har ikke lyst til å begynne på den, bare for å finne ut jeg har gjort det feil...

Jeg håper noen der ute kan hjelpe meg, og jeg er takknemlig for alle svar :o)

Videoannonse
Annonse
Gjest Sativa
Skrevet (endret)

Du finner massevis av info på denne siden :-)

Lykke til, dette fikser du vettu. Jeg har gått ned 22 kg helt uten sult og ubehag (og uten trening.......)

Endret av Sativa
Skrevet

Hvis du tenker på å bruke Ketolysekuren, så anbefaler jeg deg å lese boken "Slank med ketolyse". Info om denne kuren finner du på www.ketolyse.no. Jeg har prøvd denne kuren og gikk ned 11 kg på ca 3 måneder. Og det var uten trening av noen som helst art.

Jeg syns kuren fungerte kjempefint. Eneste som jeg syntes var litt vanskelig var frokost siden man ikke kan spise brød på kuren. Det finnes mange brøderstatninger, men disse syntes jeg smakte hamp. Ellers så er det bare å hive i seg "middag" både til frokost, lunsj, middag og kvelds. Det finnes et utrolig bra oppskriftsforum på www.lavkarbo.no (som nevnt ovenfor), og ellers kjempemye info på denne side.

Lykke til :)

Skrevet

Takk for svar begge to! :o)

Nå har jeg bestilt den boken, får den innen fredag, så er litt mer optimistisk nå :o) Har også lest litt på de to nettsidene, mye intressant informasjon. Igjen: takk! :o)

Gjest Annbjørg
Skrevet

Jeg har også hatt nytte av å lese "Spis deg sukkerfri" skrevet av Lars-Erik Litsfeldt og "Spis deg ned i vekt" skrevet av Sten Sture Skaldeman.

Jeg tenkte at jeg ville lese og lære mest mulig før jeg endret kosthold, og det var lurt. Jeg mener at man burde vite mest mulig om denne typen kosthold før man hiver seg uti det.

Etter ca to uker med lavkarbo-mat (har vært i ketose den siste uken), har jeg gått ned 2 kg. Helt uten å trene (er moderat aktiv i hverdagen, men driver ikke med organisert trening).

Ketolyse vil jeg anbefale på det sterkeste til alle som er overvektige!

Skrevet

Smart, kanskje jeg skal lese de bøkene også... var hos tannlegen idag og fikk vite at all den sukkerholdige brusen jeg drakk for flere år siden (drikker ikke sukkerbrus nå lenger) har forårsaket senskader på tennene mine. Jeg visste ikke man fikk senskader på tennene, men der ser man hvorfor jeg bør lese disse bøkene... :o)

Takk for tipset!

Skrevet
Og det var uten trening av noen som helst art.

Det er anbefalt å trene lett til moderat mens man følger kuren. Det hjelper også på vektnedgangen. Med mindre du har helsemessige årsaker til å la være, selvsagt. :)

Når kuren en dag avsluttes og kroppen ikke er vant til mosjon, vil du gå ganske raskt opp i vekt igjen.

Skrevet

Jeg skal begynne på ketolyse-kur når jeg er ferdig med sommerferien. Skal på aktivferie nå i ferien, og det anbefales ikke å begynne på det rett før man skal være mye fysisk aktiv. For de første dagene er det visst vanlig å bli slapp og man føler at man beveger seg omtrent like hurtig som ei skilpadde. :fnise: Men tar seg visst opp etterhvert! :)

Lykke til til deg, og lykke til til meg. :juhu:

• 2 uker senere...
Skrevet

Takk for svarene alle sammen :o)

Nå er jeg endelig klar for å begynne på denne kuren, men når jeg skulle bestille ketolysetablettene fra ketolyse.no, syns jeg egentlig de er litt dyre? Vi har et relativt stramt budsjett, og har egentlig ikke råd til nærmere 600 kr i uken (vi er to stykker) til disse tablettene, og til den dyrere maten i tillegg :o(

Er det mulig å få dem kjøpt billigere noe annet sted, noen som vet?

Gjest Gjest
Skrevet

Nå er jeg endelig klar for å begynne på denne kuren, men når jeg skulle bestille ketolysetablettene fra ketolyse.no, syns jeg egentlig de er litt dyre? Vi har et relativt stramt budsjett, og har egentlig ikke råd til nærmere 600 kr i uken (vi er to stykker) til disse tablettene, og til den dyrere maten i tillegg :o(

Hva skal du med de ketolysetablettene? Hva skal de virke for?

Jeg har vært i ketose ganske lenge nå, og har ikke spist en eneste ketolysetablett.

Jeg spiser mye lovlige grønnsaker, 1 ss tran, i tablett b-vitamin, 2 ss mivi total (multivitamin).

Skrevet

Hvis du følger ketolysekuren så er det anbefalt at du skal ta disse tablettene. De er sammensatt slik at du får i deg de vitaminer og næringsstoffer som du ikke får gjennom kostholdet. Jeg kjøpte de heller ikke pga stramt budsjett. Jeg brukte multivitaminer og omega 3 istedet. Kan ikke si at jeg merket noe spesielt. Følte meg frisk og rask hele tiden.

Enkelte matvarebutikker selger disse tabletten, men jeg vet ikke om de er noe billigere. Du kan se hvilke butikker som selger det her: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=13407

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...