Lucky? Skrevet 29. juni 2008 #1 Skrevet 29. juni 2008 Hei Fikk påvist pco(s) på fredag etter over ett år med prøving Vet det er mange som har denne diagnosen, så tenkte vi kunne samle oss litt og her inne å høre litt om hvordan vi ligger ann og sånn Jeg fikk resept på pergo fra legen min, så skal begynne på de i neste syklus... Fint hvis noen har noen glà historier å komme med også
NemoLinn Skrevet 29. juni 2008 #2 Skrevet 29. juni 2008 Hei fikk selv påvist PCO etter en tid med prøving. Fikk Pergo og Metformin av gynekologen min. Pergo skulle jeg ta i fem dager hvor jeg startet på 4 syklus dag. Jeg måtte ringe gynekologen min for å få time på dag 13 eller 14 for da ville hun ta en UL av meg for å se om jeg hadde en god respons på Pergo. Det er ikke alle som får god respons på Pergo, og da er det greit å se det med UL slik at man fort kan finne ut om man skal prøve dobbel Pergo kur eller om man rett og slett må prøve noe annet. God respons hadde jeg, og nå venter jeg spent i 6 dager til før jeg tar en test . Veldig utålmodig for å si det sånn, men har en veldig god følelse :D Hvis du går kun til fastlegen din, anbefaler jeg deg at du snakker med gynekologen din. Tror du vil få maks utbytte av kur da.
Lucky? Skrevet 30. juni 2008 Forfatter #3 Skrevet 30. juni 2008 Hei! Fint å høre at pergoen gjør jobben sin for deg Får håpe det gir meg el også! Jeg har vært hos gynekolog spesialist, så har tok innvendig ul på fredag:) Han så med en gang at det var pco og jeg kunne også kjenne igjen ul bildet, fra det jeg har lest om pco tidligere.... Fikk resept på dobbel pergo med en gang, så håper det har effekt. Skal begynne på dag 4 i neste syklus, og dag 25 skal jeg på sykehuset for å ta blodprøve. Krysser fingerne for deg NemoLinn! Spennende!
NemoLinn Skrevet 30. juni 2008 #4 Skrevet 30. juni 2008 Lykke til til deg også! Vi får håpe at det klaffer så fort som mulig. Det er jo flott at det finnes bedre informasjon om PCO i dag enn tidligere, og at det finnes enkle metoder å hjelpe på. Får du Metformin i tillegg?
Gjest Albatrosa Skrevet 30. juni 2008 #5 Skrevet 30. juni 2008 Hei Jeg har også PCOS og har i de senere år blitt overvektig og insulinresistent. Jeg plages en god del med PCOS`en. Uønsket hårvekst, kilo rundt maven, uren hud, slapp, dårlig humør, aldri blødninger.. etc.. lang liste egentlig. Jeg fikk diagnosen ved barneønske. Jeg har aldri eggløsning, så jeg forsøkte noen pergotime-kurer. Jeg fikk eggløsning av disse, men ble ikke gravid. Løsningen ble prøverør og dette har vi lyktes med to ganger, så har i dag to flotte barn. Jeg går på metformin nå og må ned ti kilo før vi prøver på barn nummer tre. Blir skikkelig klein av metformin... så jeg slurver med å ta tablettene. Lykke til alle sammen! PCOS er noe herk. Det burde forskes mere på diagnosen.
Lucky? Skrevet 30. juni 2008 Forfatter #6 Skrevet 30. juni 2008 Lykke til til deg også! Vi får håpe at det klaffer så fort som mulig. Det er jo flott at det finnes bedre informasjon om PCO i dag enn tidligere, og at det finnes enkle metoder å hjelpe på. Får du Metformin i tillegg? Ja det er jo flott at det finnes slik hjelp, og at diagnosen ikke er så vanskelig å stille Går ikke på Metformin... Hei Jeg har også PCOS og har i de senere år blitt overvektig og insulinresistent. Jeg plages en god del med PCOS`en. Uønsket hårvekst, kilo rundt maven, uren hud, slapp, dårlig humør, aldri blødninger.. etc.. lang liste egentlig. Jeg fikk diagnosen ved barneønske. Jeg har aldri eggløsning, så jeg forsøkte noen pergotime-kurer. Jeg fikk eggløsning av disse, men ble ikke gravid. Løsningen ble prøverør og dette har vi lyktes med to ganger, så har i dag to flotte barn. Jeg går på metformin nå og må ned ti kilo før vi prøver på barn nummer tre. Blir skikkelig klein av metformin... så jeg slurver med å ta tablettene. Lykke til alle sammen! PCOS er noe herk. Det burde forskes mere på diagnosen. Ja det er virkelig noe herk. Jeg har også noen plager som uren hud, kilo rundt magen, sjeldent blødninger osv... Så bra barna satt til slutt da, men det er en slitsom prosess Håper virkelig pergoen hjelper meg
lisa* Skrevet 2. juli 2008 #7 Skrevet 2. juli 2008 Jeg fikk påvist PCOS i februar i år pga. manglende mens etter p-pille slutt i fjor sommer. Fikk henvisning til gynekolog, og rett fra gyn. til operasjon i beg. av april. Dette var Lapraskopi operasjon der de brente bort cystene på eggstokkene. De mente det hadde den beste effekten! Ble også sett på metformin 1. gram til dagen. Jeg hadde mye vondt etter operasjonen, men kom meg etter ca. 3-4 uker. Da fikk jeg menstruasjonen, og alt så ut til å fungere normalt igjenn! hadde da syklus på 28. dager Har nå hatt 2. menstruasjoner, vet ikke om jeg har hatt eggløsning enda.. MEN, nå er det plutselig ikke slik lenger.. Jeg har enda ikke fått mensen, har nå gått nesten 40 dager siden sist! Jeg er ikke gravid, det vet jeg.. Så blir vel en ny runde med legen osv. nå da.. Håpte alt hadde ordnet seg jeg nå! Noen som vet hva neste steg blir?
knudz3n Skrevet 2. juli 2008 #8 Skrevet 2. juli 2008 Var hos gynekologen i dag og fikk påvist pco.... Men før han tok det noe videre med meg ville han teste sambo`s sæd. Har dere gjort det? Skjønner ikke helt hvorfor det er nødvendig?! Når den er blitt testet kunne jeg komme tilbake til undersøkelse..
Lucky? Skrevet 2. juli 2008 Forfatter #9 Skrevet 2. juli 2008 Jeg fikk påvist PCOS i februar i år pga. manglende mens etter p-pille slutt i fjor sommer. Fikk henvisning til gynekolog, og rett fra gyn. til operasjon i beg. av april. Dette var Lapraskopi operasjon der de brente bort cystene på eggstokkene. De mente det hadde den beste effekten! Ble også sett på metformin 1. gram til dagen. Jeg hadde mye vondt etter operasjonen, men kom meg etter ca. 3-4 uker. Da fikk jeg menstruasjonen, og alt så ut til å fungere normalt igjenn! hadde da syklus på 28. dager Har nå hatt 2. menstruasjoner, vet ikke om jeg har hatt eggløsning enda.. MEN, nå er det plutselig ikke slik lenger.. Jeg har enda ikke fått mensen, har nå gått nesten 40 dager siden sist! Jeg er ikke gravid, det vet jeg.. Så blir vel en ny runde med legen osv. nå da.. Håpte alt hadde ordnet seg jeg nå! Noen som vet hva neste steg blir? Så rart da Ikke hørt om noen som blir sendt rett på operasjon, men kanskje det var veldig mange syster eller noe? Får håpe mensen din kommer snart da, eller eventuellt el:) Hva neste steg for deg blir, vet jeg ikke....kanskje pergo? Var hos gynekologen i dag og fikk påvist pco.... Men før han tok det noe videre med meg ville han teste sambo`s sæd. Har dere gjort det? Skjønner ikke helt hvorfor det er nødvendig?! Når den er blitt testet kunne jeg komme tilbake til undersøkelse.. Velkommen i pco klubben....har dere prøvd lenge eller? Min samboer må ikke teste sæden sin, siden jeg har pco så ligger nok problemet hos meg Gynekologen sa at hvis det ikke klaffet for oss til med pergoen, var det mulig sambo måtte komme med et lite bidrag
NemoLinn Skrevet 3. juli 2008 #10 Skrevet 3. juli 2008 Det at mannen din må ta en sædprøve er en helt vanlig prosedyre i utredningen for hvorfor man er ufrivillig barnløs. Mannen min måtte også det, selv om jeg fikk påvist PCO. I tillegg så er mannen også være utredet i tillegg til kvinnen for hvis det skulle vise seg å måtte gå mot IVF og lignende så må begge partene være utredet.
knudz3n Skrevet 3. juli 2008 #11 Skrevet 3. juli 2008 Velkommen i pco klubben....har dere prøvd lenge eller? Min samboer må ikke teste sæden sin, siden jeg har pco så ligger nok problemet hos meg Gynekologen sa at hvis det ikke klaffet for oss til med pergoen, var det mulig sambo måtte komme med et lite bidrag Tja, vi har prøvd i knappe 1 1/2 mnd.. så jeg føler ikke at vi er ufrivillige barnløse enda... Grunnen til at jeg dro til lege for et halvt år siden var pga uregelmessig mens, og hadde oppfølgingstime i går. Å på meg så virker det som om legene tror vi har prøvd lenge!! Men det har vi jo ikke så jeg føler meg litt overkjørt her. Sambo har heller ikke noe lyst å ta sædprøve allerede nå, vi har liksom ikke fått prøvd oss ordentlig alene enda.. Han har bare lyst å droppe den sædprøven og så prøver vi alene og evt tar kontakt med dem om det ikke klaffer i det hele tatt.. Jeg vet ikke helt jeg, burde kanskje ringe sykehuset
Lucky? Skrevet 3. juli 2008 Forfatter #12 Skrevet 3. juli 2008 Tja, vi har prøvd i knappe 1 1/2 mnd.. så jeg føler ikke at vi er ufrivillige barnløse enda... Grunnen til at jeg dro til lege for et halvt år siden var pga uregelmessig mens, og hadde oppfølgingstime i går. Å på meg så virker det som om legene tror vi har prøvd lenge!! Men det har vi jo ikke så jeg føler meg litt overkjørt her. Sambo har heller ikke noe lyst å ta sædprøve allerede nå, vi har liksom ikke fått prøvd oss ordentlig alene enda.. Han har bare lyst å droppe den sædprøven og så prøver vi alene og evt tar kontakt med dem om det ikke klaffer i det hele tatt.. Jeg vet ikke helt jeg, burde kanskje ringe sykehuset 1 1/2 mnd er ikke lenge nei, men siden du har pco kan det jo bli vanskelig uten pergo e.l. Men det finnes jo de med pco som ikke trenger pergo også da.... Vet liksom ikke så mye om det jeg, men har jo lest endel om det både før og etter jeg fikk diagnosen... Sambo er heller ikke veldig klar for noen sædprøve ennå, selvom vi har prøvd en stund. Så for hans del er jeg glad han slapp. Så da er det bare å håpe at det er hos meg problemet ligger og ikke hos begge Vet ikke om sykehuset kan hjelpe deg, må nok gå gjennom legen/gynekologen din tror jeg Har du veldig lange sykluser nå eller? Siste min var på 55 dager. Nå er jeg på dag 21, tror ikke jeg har hatt el ennå, så ser ut til at denne syklusen kan bli lang denne også
knudz3n Skrevet 3. juli 2008 #13 Skrevet 3. juli 2008 (endret) Tenkte bare på at jeg var på gynekologisk avd på sykehuset å ble undersøkt.. Tenkte at jeg skulle ringe dem å høre.. Men jeg tør ikke, vet ikke hva jeg skal si. Men legen sa at han trodde ikke at det skulle være noe problem for meg å bli gravid, så vet ikke hvorfor han ville teste sambo... Vell vi prøver for oss selv litt nå så får vi se hvordan det går.. Har en syklus på 30 dager +- så det funker rimelig greit.. Har hatt mens stortsett hver mnd den siste tiden, så jeg tror vi prøver litt selv å ser.. Tror egnetlig ikke det skal være så stort problem *prøver å være optimist!* Endret 3. juli 2008 av knudz3n
isabella86 Skrevet 3. juli 2008 #14 Skrevet 3. juli 2008 Hey jenter... Den 2 juni var jeg hos privat klinnik og fikk da påvist pcos... vi har prøvd siden sept 05 og desember 05 blei vi gravide men mistet i februar 06.. siden da har vi ikke blitt gravide.. fikk kranglet meg til en time hos gyn i fjor men han virket mer intrisert i sex livet mitt en og finne ut om jeg hadde noen sykdomer... Men til jul begynte mensen min og tulle den har væt ganske stabil lenge men da i høst begynte den.. Og nå har jeg ikke hatt mensen siden februar og er ikke gavid.. Legen min henviste meg til sykehuset men fikk ikke time før i slutten av august og jeg og sambo mente dette blei alt for lang tid... så da gikk vi privat og gud og glad jeg er for det... jeg går på metformin og skal inn til gyn igjen nå 19 august for oppstart på pergo.. men sien jeg ikke har hatt mensen på en stund åsen kan jeg da begynne på pergo? vis jeg ikke får den liksom.. jeg tåler ikke p piller derfor har jeg ikke det... men måtte gå ned litt og så går på reductil også.. oj blei langt svar dette men håper dere orket og lese alt.. klem
Gjest Gjest Skrevet 3. juli 2008 #15 Skrevet 3. juli 2008 Her er forresten en veldig grei informasjonsbrosjyre om PCOS, anbefaler at man leser denne: http://www.organon.no/authfiles/images/267_188063.pdf
NemoLinn Skrevet 3. juli 2008 #16 Skrevet 3. juli 2008 Hey jenter... Den 2 juni var jeg hos privat klinnik og fikk da påvist pcos... vi har prøvd siden sept 05 og desember 05 blei vi gravide men mistet i februar 06.. siden da har vi ikke blitt gravide.. fikk kranglet meg til en time hos gyn i fjor men han virket mer intrisert i sex livet mitt en og finne ut om jeg hadde noen sykdomer... Men til jul begynte mensen min og tulle den har væt ganske stabil lenge men da i høst begynte den.. Og nå har jeg ikke hatt mensen siden februar og er ikke gavid.. Legen min henviste meg til sykehuset men fikk ikke time før i slutten av august og jeg og sambo mente dette blei alt for lang tid... så da gikk vi privat og gud og glad jeg er for det... jeg går på metformin og skal inn til gyn igjen nå 19 august for oppstart på pergo.. men sien jeg ikke har hatt mensen på en stund åsen kan jeg da begynne på pergo? vis jeg ikke får den liksom.. jeg tåler ikke p piller derfor har jeg ikke det... men måtte gå ned litt og så går på reductil også.. oj blei langt svar dette men håper dere orket og lese alt.. klem Hei ! Du kan få Pergo selv om du ikke har menstruasjon. Jeg hadde egg, men mangelfull eggløsning. PCO gjorde at jeg ikke fikk modne nok egg slik at befruktning kunne ikke skje. I de tilfellene hvor jeg hadde EL så ville ikke egget feste seg pga PCO. Det informerte gynekologen meg om. Ofte for oss kvinner med PCO så har man jo mangelfull eggløsning. Derfor så vil det jo også kunne gå lenge i mellom en evt menstruasjon. Og ideelt sett så er det jo oppstart med Pergo på 4. syklus dag, men for mange kan dette bli et problem. Gynekologen min informerte meg om at hvis man har mangelfull mensen, så kan man når som helst starte opp med Pergo og det vil stimulere til EL. Håper dette kunne hjelpe deg noe! Lykke til videre.
Gjest Gjest Skrevet 5. juli 2008 #17 Skrevet 5. juli 2008 Jeg fikk påvist PCOS i februar i år pga. manglende mens etter p-pille slutt i fjor sommer. Fikk henvisning til gynekolog, og rett fra gyn. til operasjon i beg. av april. Dette var Lapraskopi operasjon der de brente bort cystene på eggstokkene. De mente det hadde den beste effekten! Ble også sett på metformin 1. gram til dagen. Jeg hadde mye vondt etter operasjonen, men kom meg etter ca. 3-4 uker. Da fikk jeg menstruasjonen, og alt så ut til å fungere normalt igjenn! hadde da syklus på 28. dager Har nå hatt 2. menstruasjoner, vet ikke om jeg har hatt eggløsning enda.. MEN, nå er det plutselig ikke slik lenger.. Jeg har enda ikke fått mensen, har nå gått nesten 40 dager siden sist! Jeg er ikke gravid, det vet jeg.. Så blir vel en ny runde med legen osv. nå da.. Håpte alt hadde ordnet seg jeg nå! Noen som vet hva neste steg blir? Jeg har lest at effekten av lapraskopi-operasjon er ganske kortvarig. Det dannes visst nye cyster eller noe sånt. En kombinasjon av pergo og metformin gir ofte veldig bra resultat (eggløsning). Og husk at kvinner med PCOS oftest har veldig god kvalitet på eggene ved IVF (faktisk ofte bedre kvalitet enn andre kvinner). Og at kvinner med PCOS faktisk har lettere for å bli gravid dess nærmere de kommer overgangsalderen, i motsetning til kvinner uten PCOS som oftest har lettest for å bli gravid i begynnelsen av 20-årene! Mange er ikke klar over dette.
NemoLinn Skrevet 5. juli 2008 #18 Skrevet 5. juli 2008 Hei! Fint å høre at pergoen gjør jobben sin for deg Får håpe det gir meg el også! Jeg har vært hos gynekolog spesialist, så har tok innvendig ul på fredag:) Han så med en gang at det var pco og jeg kunne også kjenne igjen ul bildet, fra det jeg har lest om pco tidligere.... Fikk resept på dobbel pergo med en gang, så håper det har effekt. Skal begynne på dag 4 i neste syklus, og dag 25 skal jeg på sykehuset for å ta blodprøve. Krysser fingerne for deg NemoLinn! Spennende! Da tok vi en test i morges, og den kom tilbake GRAVID! Vi er kjempe glade og ser frem til dette.
knudz3n Skrevet 6. juli 2008 #19 Skrevet 6. juli 2008 Gratulerer!!! Håper min "pinne" også viser det i løpet av uka som kommer *håpe håpe*
Lucky? Skrevet 6. juli 2008 Forfatter #20 Skrevet 6. juli 2008 Gratulerer så mye NemoLinn Veldig bra at pergoen virket for deg, hører så mange historier hvor det ikke har virket Og det er jo de jeg tenker på når vi nå skal begynne med pergo. Men nå skal jeg tenke positivt!! Håper det virker like bra for meg også!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå