Gjest Gjest Skrevet 29. juni 2008 #1 Skrevet 29. juni 2008 En hund blir avlivet så og si med en gang. men hvorfor ikke katter. Om en katt klorer eller biter så er det ingen som roper avliv katten. Hvorfor er det slik ?
Tabris Skrevet 29. juni 2008 #2 Skrevet 29. juni 2008 Antagelig fordi en katt som regel er mye mindre enn en hund. De har mye mindre og svakere tenner og det er derfor begrenset hvor mye skade de kan gjøre. Det er også lettere (vil jeg tro) å forsvare seg mot en 4 kg tung katt enn en 30 kg tung hund hvis de blir aggressive.
Gjest Gjest Skrevet 29. juni 2008 #3 Skrevet 29. juni 2008 Jeg har vel egentlig aldri hørt om mennesker som har blitt skikkelig skadet av ett bitt eller klor av en katt. Det er ikke like stor kraft i kjeven til en katt som til en hund. En hund kan bite i stykker i rein lek, behøver ikke være aggressiv.
Gjest Helen Parr Skrevet 29. juni 2008 #4 Skrevet 29. juni 2008 Vanskelig og sammensatt problemstilling. Det er mange årsaker til at hunder biter. De kan bite fordi de er i lek, fordi de blir redde, fordi de angriper osv. Antakeligvis finnes det like mange årsaker til at katter biter. Når det gjelder hundebittproblematikk, tilhører jeg ikke kategorien som mener avlivning er det eneste rette uansett hvordan bittet/markeringen har foregått, men ville absolutt i tilfellet som er beskrevet i en tråd nylig avlivet hunden. Hunden skal ha mental styrke til å tåle mye, og selvom det muligens ikke er hundens "skyld" at den biter, er min oppfatning at det er farlig å ha en hund som ikke tåler en del. Dersom jeg hadde hatt en katt som hadde bitt av samme årsaker som det jeg ikke ville tolerert fra en hund, hadde jeg vurdert avlivning av den også. Jeg tror muligens problemet er at vi tillegger hund og katt egenskaper ut fra myter om dyrene. Katten blir sett på som selvstendig, og ett bitt fra en katt er mer tolerert fordi vi ikke kan forvente annet. Når det gjelder hund skal disse være lojale og trofaste. Skadepotensiale har også sikkert en del å si.
Tabris Skrevet 29. juni 2008 #5 Skrevet 29. juni 2008 Ja, jeg tror også skadepotensialet er avgjørende her. Når det er sagt, så har hunder (og antageligvis også katter) stor kontroll på glefsing og biting, som gjør at et advarselsbitt fra en hund (og en katt) er ikke ment å gjøre skade, og skal heller ikke gjøre det. (Med skade mener jeg ikke en overfladisk rift i huden). Så en hund som gjør alvorlig skade har som regel mer i tankene enn lek eller en advarsel. I tillegg til skadeomfang, så tror jeg også det går litt på - som Helen Parr er inne på - ulikhetene mellom hund og katt som art og hvilke forventninger vi har til dem. Hunder er tilpasningsdyktige, og skal som regel presses svært langt før de glefser eller biter - og derfor er det rom for at hunden blir utsatt for mye ubehag både fra voksne eiere og deres barn, hovedsaklig pga uvitenhet ("Hunden er SÅ snill, barna kan gjøre hva de vil med den!"). Hvis hunden forsøker å lure seg bort, kan barna eller de voksne følge etter, evt. rope den tilbake. Dette går ikke med en katt. Den vil raskere gi beskjed (bitt eller fekting med potene) og vil ofte løpe ut slik at man ikke får tak i den.
Gjest Gjest Skrevet 29. juni 2008 #6 Skrevet 29. juni 2008 Vanskelig og sammensatt problemstilling. Det er mange årsaker til at hunder biter. De kan bite fordi de er i lek, fordi de blir redde, fordi de angriper osv. Antakeligvis finnes det like mange årsaker til at katter biter. Når det gjelder hundebittproblematikk, tilhører jeg ikke kategorien som mener avlivning er det eneste rette uansett hvordan bittet/markeringen har foregått, men ville absolutt i tilfellet som er beskrevet i en tråd nylig avlivet hunden. Hunden skal ha mental styrke til å tåle mye, og selvom det muligens ikke er hundens "skyld" at den biter, er min oppfatning at det er farlig å ha en hund som ikke tåler en del. Dersom jeg hadde hatt en katt som hadde bitt av samme årsaker som det jeg ikke ville tolerert fra en hund, hadde jeg vurdert avlivning av den også. Jeg tror muligens problemet er at vi tillegger hund og katt egenskaper ut fra myter om dyrene. Katten blir sett på som selvstendig, og ett bitt fra en katt er mer tolerert fordi vi ikke kan forvente annet. Når det gjelder hund skal disse være lojale og trofaste. Skadepotensiale har også sikkert en del å si. Også om det er en liten valp ? som ikke er noe større eller farligere en hva en voksen katt er
Gjest Gjest Skrevet 29. juni 2008 #7 Skrevet 29. juni 2008 Jo, en katt kan faktisk gjøre mye skade. Og klørne kan virkelig gjøre skade, og de kan gå mot ansikt/øyne. Men forskjellen mellom hun og katt her er jo når de ser det nødvendig å bruke våpnene sine. En katt er veldig konfliktsky, de er ikke flokkdyr, og angriper ikke for å ofre seg for flokken. En katt vil heller stikke av. Hvis de angriper er det hvis de blir trengt opp i et hjørne. Dessuten er det snakk om hvilken setting en katt og en hund er i i hverdagen. En hund må forholde seg til mennesker hele tiden. De går ikke fritt ute, de blir tatt med på t-banen osv. Mennesker vil kunne komme bort til hunden uten forvarsel og en nervøs hund vil da reagere. En katt kan leve hele livet sitt på sine egne premisser: den får gå fritt ute alene. Hvis den ser fremmede mennesker vil den bare stikke av. Hos menneskene vil den komme bort for kos når den selv ønsker det. Jeg har blitt angrepet av en katt ja, men heldigvis ikke av den verste sorten angrep. Det gjorde skade ja, måtte på legevakta for å sy. Det erj klart at en 8 kilos katt ikke gjør like mye skade som en 50 kilos hund. Men hvis en katt virkelig går inn for det vil den kunne gjøre skade (da må den være ekstremt stressa, man vil kunne oppleve det ved å prøve å behandle løskatter som aldri har vært borte i mennesker før). 2
Gjest Gjest Skrevet 29. juni 2008 #8 Skrevet 29. juni 2008 Dette har jeg også lurt på. Str og vekt kan man ikke bruke som noe argument da også små hunder blir avlivet når de biter. Katter kan faktisk gjøre stor skade, vi måtte avlive vår boxertispe etter at en katt klorte ut et øye og ga henne store ansiktsskader. 1
Tabris Skrevet 29. juni 2008 #9 Skrevet 29. juni 2008 (endret) Katter kan gjøre stor skade, men sjansen for at den gjør det er mindre - både fordi katter som regel er mindre, de har svakere kjever og mindre tenner. I tillegg - som jeg skrev ovenfor - går det også litt på ulike forutsetninger for katt og hund som art. Absolutt - en katt som slåss i desperat forsvar kan gjøre stor skade, men heldigvis er det sjelden en katt blir presset så langt. Hvis en katt klabber til oss så tar vi hintet og lar den være i fred. Hvis en hund knurrer, så er vi redd den er blitt aggressiv. I bunn og grunn er det bare to ulike signal for samme ting - "la meg være i fred". Endret 29. juni 2008 av Tabris 2
Gjest Helen Parr Skrevet 29. juni 2008 #10 Skrevet 29. juni 2008 Også om det er en liten valp ? som ikke er noe større eller farligere en hva en voksen katt er Jeg tilhører ikke kategorien av de som mener hunder uansett skal avlives. 2
Gjest Glør Skrevet 2. juli 2008 #11 Skrevet 2. juli 2008 Man har ikke det samme lovverket på katter, sannsynligvis fordi de vanligvis gjør mindre skade når de først klorer, og fordi det er ett mindre problem, iom at katter sjelden står bundet ol, uten mulighet til stikke av. Men i praksis blir jo også aggressive katter avlivet av eierene, siden de kan gjøre mye skade dersom de feks klorer små barn i ansiktet ol. Jeg kjenner ihvertfall ett par tilfeller hvor katter av ulike grunner har blitt så aggressive at de må avlives.
Helen Skrevet 2. juli 2008 #12 Skrevet 2. juli 2008 Tråden er ryddet iht. Kvinneguidens regler. Helen - mod.
BAMBI<3 Skrevet 5. juli 2008 #13 Skrevet 5. juli 2008 Har du sett en katt før? Katten er leken, har mindre klør, og mindre tenner. Eneste skaden de kan gjøre er hvis katten skulle vært meget agressiv og direkte gikk inn for og angripe et menneske. Ellers er det ikke store skader man får av en kosete og leken katt.
mysan Skrevet 6. juli 2008 #14 Skrevet 6. juli 2008 Også om det er en liten valp ? som ikke er noe større eller farligere en hva en voksen katt er Jeg har aldri hørt at noen har krevet avlivning av en liten valp fordi den biter. Valper biter. 1
Gjest Gjest Skrevet 6. juli 2008 #15 Skrevet 6. juli 2008 Har du sett en katt før? Katten er leken, har mindre klør, og mindre tenner. Eneste skaden de kan gjøre er hvis katten skulle vært meget agressiv og direkte gikk inn for og angripe et menneske. Ellers er det ikke store skader man får av en kosete og leken katt. Vet du at katter faktisk fremdeles lever i stor grad som jegere i motsettninger til hunden? Katter kan gjøre minst like stor skader som små hunder. Det finnes også minst like mange aggressive katter som hunder. Enten bør små hunder untas regelverket ellers så bør katters også omfattes. 2
BAMBI<3 Skrevet 7. juli 2008 #16 Skrevet 7. juli 2008 Vet du at katter faktisk fremdeles lever i stor grad som jegere i motsettninger til hunden? Katter kan gjøre minst like stor skader som små hunder. Det finnes også minst like mange aggressive katter som hunder. Enten bør små hunder untas regelverket ellers så bør katters også omfattes. Ja jeg vet det, det er nettopp derfor man tar til seg både katter og hunder og oppdrar de. Hverken en hund eller katt gjør stor skade så lenge eieren gjør jobben sin. "Det finnes ikke dårlige hunder, kun dårlige eiere" dette kan man sikkert si om katteeiere også. Har selv både katter og hund og ingen av de har noen gang skadet meg eller andre, jeg ser ikke på kloremerker etter leik som en "skade" akkurat. Svaret mitt var forresten rettet til hunder med litt str ikke småhunder.
RedFox81 Skrevet 7. juli 2008 #17 Skrevet 7. juli 2008 Det er jo ikke som alle hunder som biter blir avlivet heller. Ingen vil bry seg om chihuahua er aggressiv og biter, vil jeg tro. Det er vel mest størrelsen det kommer an på. 3
Gjest Gjest Skrevet 7. juli 2008 #18 Skrevet 7. juli 2008 En hund blir avlivet så og si med en gang. men hvorfor ikke katter. Om en katt klorer eller biter så er det ingen som roper avliv katten. Hvorfor er det slik ? Forstår meg ikke på mennesker som er pissredd katter og hunder i det hele tatt. Og hvis du ikke takler et lite katteklor, hvilke pinglemenneske er ikke du da, TS? 2
Gjest poo Skrevet 6. februar 2010 #19 Skrevet 6. februar 2010 En hund blir avlivet så og si med en gang. men hvorfor ikke katter. Om en katt klorer eller biter så er det ingen som roper avliv katten. Hvorfor er det slik ? Ehhm... av samme grunn som at en hamster ikke blir avlivet om den biter? Katter har pga av sin størrelse ingen sjangse til å gjøre store skader på oss, som f.eks en pitbull har, har du noen gang hørt om en person som har blitt bitt til døde av en katt?? Tenkte nok ikke det nei;)
Gjest Syrin_Ulven Skrevet 6. februar 2010 #20 Skrevet 6. februar 2010 En hund blir avlivet så og si med en gang. men hvorfor ikke katter. Om en katt klorer eller biter så er det ingen som roper avliv katten. Hvorfor er det slik ? Ser det er fleire som sier at katter ikkje kan gjøre så stor skade, men det kan de faktisk. Greit nok at det er lite i forhold til hva ein hund kan forårsake om den virkelig vil ta deg, men katter har klør og tenner som kan rive opp huden ganske bra. Katta vår blei skutt, pga at den angreip folk. Etter den hoppa på unger og beit og klorte de på armer, bein og i ansikt så var grensa nådd og det var over og ut for den katten, gikk ikkje an å ha "mannevond" katt i ett nabolag med såpass mange unger og voksne som løp rundt. Den angreip alt utenom meg (prøvde seg 1 gang). 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå