Gjest Gjest Skrevet 29. juni 2008 #1 Skrevet 29. juni 2008 Jeg er en jente på 30 som ble smittet med herpes (2) for 5 år siden. Hadde to utbrudd det første året, og siden har jeg ikke vært plaget (bank i bordet). I disse årene har jeg lest frem og tilbake på nettet, snakket med leger, men savner å lese om hvordan andre "takler" dette. Jeg vet at det ikke er verdens undergang, selvom det føltes litt sånn i begynnelsen. Hvordan sier man til en partner at man har herpes?? Jeg har gjort det en gang, og han reagerte slik man ønsker seg, var forståelsesfull og snill. Håper bare jeg ikke brukte opp "kvoten" min der (på forståelsesfull reaksjon altså). Jeg har vært singel lenge, og hatt sex uten og si noe om dette. Dette gjorde jeg i god tro, da jeg opprinnelig ble informert om at jeg ikke var smittsom så lenge jeg ikke hadde utbrudd. Nå vet jeg jo at det er langt fra realiteten. Har begynt å bli litt redd for å ha sex, for vil jo ikke utsette noen for potensiell smitte. Så langt jeg vet har jeg ikke smittet noen, hvertfall ikke hørt noe om det, og det regner jeg jo med at jeg ville gjort....kanskje.... Leser flere steder at man bør bruke kondom, og ja det gjør man jo med en ny partner, men kondom er ikke 100 % når det kommer til herpes. Det smitter jo ved hudkontakt og ikke dråpesmitte. Det blir litt misvisende og si at dette garanterer. Selvom jeg gjør det jeg kan for å ikke la dette legge en demper på min seksualitet, er det vanskelig. Er det flere med dette viruset som har tanker å dele rundt dette?
Gjest Gjest Skrevet 29. juni 2008 #2 Skrevet 29. juni 2008 1 Hvordan sier man til en partner at man har herpes?? 2 Jeg har vært singel lenge, og hatt sex uten og si noe om dette. Dette gjorde jeg i god tro, da jeg opprinnelig ble informert om at jeg ikke var smittsom så lenge jeg ikke hadde utbrudd. 1= Du starter med å si at du har vært utro 2= Ja, ikke bruk kondom, det e itt farlig det (spesielt ikke i våre dager med hiv)
Gjest Gjest Skrevet 29. juni 2008 #3 Skrevet 29. juni 2008 1. Eh...hvor sa jeg at jeg var utro??? Det har jeg nemlig aldri aldri vært. 2. ...og hvor sa jeg at jeg hadde sex uten kondom? Ute etter å ta noen?
Gjest Gjest Skrevet 29. juni 2008 #4 Skrevet 29. juni 2008 Jeg er en jente på 30 som ble smittet med herpes (2) for 5 år siden. Hadde to utbrudd det første året, og siden har jeg ikke vært plaget (bank i bordet). I disse årene har jeg lest frem og tilbake på nettet, snakket med leger, men savner å lese om hvordan andre "takler" dette. Jeg vet at det ikke er verdens undergang, selvom det føltes litt sånn i begynnelsen. Hvordan sier man til en partner at man har herpes?? Jeg har gjort det en gang, og han reagerte slik man ønsker seg, var forståelsesfull og snill. Håper bare jeg ikke brukte opp "kvoten" min der (på forståelsesfull reaksjon altså). Jeg har vært singel lenge, og hatt sex uten og si noe om dette. Dette gjorde jeg i god tro, da jeg opprinnelig ble informert om at jeg ikke var smittsom så lenge jeg ikke hadde utbrudd. Nå vet jeg jo at det er langt fra realiteten. Har begynt å bli litt redd for å ha sex, for vil jo ikke utsette noen for potensiell smitte. Så langt jeg vet har jeg ikke smittet noen, hvertfall ikke hørt noe om det, og det regner jeg jo med at jeg ville gjort....kanskje.... Leser flere steder at man bør bruke kondom, og ja det gjør man jo med en ny partner, men kondom er ikke 100 % når det kommer til herpes. Det smitter jo ved hudkontakt og ikke dråpesmitte. Det blir litt misvisende og si at dette garanterer. Selvom jeg gjør det jeg kan for å ikke la dette legge en demper på min seksualitet, er det vanskelig. Er det flere med dette viruset som har tanker å dele rundt dette? Hei! Jeg smitta meg selv, hadde munnherpes og smitta meg selv nedentil da jeg var uforsiktig og ikke visste enda at såret ved munnen var herpes. Smitta selvsagt sambo også da. Han var kul med det, det var jeg som følte det var verdens undergang. Vi har sex uten kondom, og har ikke hatt utbrudd noen av oss siden den første gangen som var for et år siden (bank i bordet her også!!!) Jeg tror ikke en eventuell partner vil reagere særlig på det. Smitten er minimal dersom det ikke er utbrudd.
Gjest Gjest Skrevet 29. juni 2008 #5 Skrevet 29. juni 2008 Hei! Har akkurat fått det samme, og sitter her med smertefullt utbrudd nå :S Ble smittet av min kommende mann. Vi visste ikke at sårene han tidvis har hatt på munnen kunne være det, siden de nærmest har sett ut som bittesmå kviser... Bare lurer på et par ting siden vi først er inne på det. - Hvor lang tid tok det før deres utbrudd gikk over? Jeg skal ha bryllup snart, og håper det er over innen den tid ;( Som svar til deg som spurte, synes jeg du bør være ærlig og åpen om det. Synd hvis et av forholdene skulle bli seriøse, og du plutselig kommer busende med det på en måte. Jeg hadde i alle fall blitt litt i tvil på hvorvidt jeg kunne stole på deg da. Er han oppriktig glad i deg forstår han helt sikkert, og det er jo bare å la være å ha sex dersom utbruddene dukker opp igjen for å minske sjansen for at han også får det. Lykke til!
Fantomina Skrevet 29. juni 2008 #6 Skrevet 29. juni 2008 (endret) . Endret 29. oktober 2015 av Fantomina
Gjest Gjest Skrevet 29. juni 2008 #7 Skrevet 29. juni 2008 Jeg gikk rett til legen min og fikk tabletter. Du skal egentlig ta 5 tabletter dagen i 5 dager, hvis jeg husker rett, men hun satte meg og type på en hestekur for å forhindre at det skulle komme tilbake fort. Tok 10 tabletter dagen i ti dager. Kosta en aldri så liten formue, men det forsvant etter ca fire dager. Salve på apoteket er også effektiv, brukte salve og plaster og da forsvant det ved munnen etter en liten uke, tok såpass lang tid iom at jeg hadde vært dum nok til å tro at såret var en ekkel kvise, og derfor klemte og klorte på den.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå