Gå til innhold

13 år


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Brunhilde

Jeg bare måtte sette meg ned å skrive dette...

I dag har jeg fri fra jobb, og da vekkerklokka ringte var det lett å snu seg og sove litt mer.... Etter en halv time vekket 13-åringen meg. Jeg tuslet ut på kjøkkenet og 13 årinen hadde laget seg frokost selv, smurt matpakke, tatt ut hunden, sluppet inn kattene OG kokt kaffe til sin mor!

Det var så godt å stå opp til "ferdig med alt" - derfor må jeg bare skryte litt her sånn på morgenkvisten....

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

God grunn til å skryte av 13 åringen din! Er det ikke deilig når de begynner å klare seg og ting selv?

Får stadig sjokk over hvor mye 11 åringen min kan og vet. Deilig!! :ler:

Suz :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chica i.i.

Er det ikke en selvfølge at en 13-åring lager seg frokost og matpakke selv? Koselig at h*n ordnet med kaffe, men de andre tingene ser jeg på som en selvfølge...

Uansett: Ha en fin fridag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så fint så skryter jeg også lidt :D min 11 åring står op hver morgen af sig selv ( vækkeur) smør sin mad pakke og laver sig frokost og ser tv til han skal gå og så lukker han hunden ud og det har han faktisk gjort det sidste året, måske mange vil synes at det er synd for barnet men han kan li at gøre det selv og så gerne for min skyld letter mig utrolig meget når nu man også har en sped at se til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det var jo kjempeflott! Hvis ikke det er en fin start på dagen, så vet ikke jeg :)

Men jeg synes ikke dette skal forventes av en 13åring da. Da jeg var liten var det ingen som sto opp med meg om morgenen, og jeg måtte ordne alt selv. Det endte ofte med at jeg gikk på skolen uten å spise frokost eller ha mat med. Jeg lærte å være veldig selvstendig, og det er jo greit nok. Men jeg er faktisk veldig bitter på det i dag, føler meg snytt for omsorg som helt sikkert hadde vært nødvendig og grunnleggende. Men at en 13åring kan ta et sånn initiativ en gang i blandt er jo kjempefint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Brunhilde

Jeg er enig med deg gjest! Jeg pleier å være først oppe - og lager frokost og matpakke. Kanskje fordi min mor gjorde det da jeg var barn? Den timen vi har sammen om morgenen før jobb/skole setter vi nok like stor pris på begge to og jeg syns det er koselig å kunne ordne maten, tror den smaker bedre når den ikke er selvlaget - derfor satte jeg også stor pris på at 13 åringen min fikset alt den morgenen.... Og nei, det er ikke en spesielt bortskjemt 13 åring jeg er mamma til....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Ja, jeg skal ikke gå inn på hva som skal eller ikke skal forventes av en 13 åring. Men slikt er jo koselig, det er vi enige om.

Husker når jeg om min bror var på den alderen. Vi sto opp på søndager, så stille som vi bare klarte, klokka 8. Så bakte vi horn eller rundstykker (litt avhengig av om mamma hadde huska å kjøpe gjær "sånn tilfeldig", men vi hadde oppskrift åp "bakepulverhorn" fra skolen, så det ble det da dersom det ikke var gjær å oppdrive). Vi laga deigen for hånd for å ikke bråke med mikseren, og hadde alle dører lukket. Så satte vi på te (våre foreldre drikekr te, ikke kaffe til maten) når det nærma seg, og klokka ti banka vi lett på døra og informerte om at "nå setter vi på egga", så hadde de ti minutter omtrent på å stå opp....

Dette vet jeg mine foreldre satte stor pris på (selv om mamma mener at vi trygt kunne brukt mikseren, vi var ikke så stille at de ikke hørte at vi drev på, enda så vi lista oss...) Vi gjorde ikke dette HVER søndag, men nesten.... en gang laget min bror vannbakels, helt alene. Som mamma sier... han visste ikke hvor vanselig det visstnok skulle være. Det var de beste hun noen gang har smakt....

Hva gjør jeg for å få mine (fremtidige) barn til å gjøre noe slikt? Våre venner hadde aldri engang tenkt tanken på at noe slikt gikk ann, var vi veldig unormale??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nej fredagsbarn ikke unormale men det viser stærkt hvor godt et familie forhold i alle havede, her i huset kan vi også det med at hygge, sønne har nu ikke lavet morgenmad da alle her er oppe tidligt, men efter han har begyndt at få madlavning på skolen har han lavet aftensmad til os et par gange har selv gået på rema og handlet det som trængte, dejligt synes jeg, som barn hændte det også at jeg og min søster lavet frokost til vores forældre husker at vi syntes det var sjovt at overraske dem selom de sikkert hørt os vi listede også *S* men forældre ræver sover jo om morgen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...