Gå til innhold

Vi vurderer omplasseringshund

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har vært og tittet på en kjempefin gutt til omplassering. 2,5 år gammel, blanding av New Foundland og Flatcoat trodde de.

En kjempefin gutt som ser ut til å være utrolig snill, omplasseres fordi tidligere eier kom på hjerteklinikk med alvorlig sykdom.

Vi har vært og hilst på og gått tur med denne nydelige hunden, men vi oppnår liksom ingen kontakt.. Han er så stressa og kun fokusert på å trekke i båndet.

Hvor mye av dette kan skyldes stress etter turbulent tid de siste ukene, med "varetekt" i fire dager hos Politiet med Pigghalsbånd vendt innover (!!!) og så nesten ei uke blant andre stressede omplasseringshunder?

Innser at det ligger mye arbeid foran oss, man får jo ikke en fiks ferdig familiehund uten videre.

Noen tanker og erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan bli en utfordring å roe hunden. du skriver ikke noe om hvordan den var sammen med sin forrige eier...

det er fult mulig å roe en stresset hund, men vær tolmodig, slike ting sjer ikke over natta og det kan da mange uker/måneder før den roer seg på en ny plass. Gi den mye kjærlighet, strenge retninglinjeg, nok trim og nok frihet.

Har dere erfaring med hun tidligere?

Er dere førstegangseiere ville jeg vært skeptisk til å anskaffe enomplasseringshund som er stresset, siden dere ikke har noen erfaring med hund fra før. men har dere hatt hund og vet hva dere går til er det nok mye enklere...

til syvende og sist er dette deres beslutning og dere må tenke gjennom det nøye. husk og ta hensyn til eventuelle barn i huset.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg overtok en gang en 2,5 år gamme omplasseringshund. En schæfer som hadde vært mye alene hjemme. Hun hadde ikke taklet det så bra. Fra jeg fikk henne føltes det som om hun hadde vært min alltid. Det første vi gjorde var å gå en lang tur og leke masse. Etter det fikk hun dilte etter meg inne for å bli kjent. Hun roet seg med en gang. Det var aldri noen problemer med henne.

Jeg kunne gjerne overtatt en omplasseringshund igjen. Hunder i den alderen lærer fort og er vanligvis ikke så krevende. Men dere må regne med å bruke en del tid på hunden i starten. Gå mye turer, lek og tren på innkalling og tren på å gå på plass. Sosialisering med andre hunder og mennesker er også viktig. Dette er jo en hund som krever mye fysisk aktivitet. Hvis han ikke får lange turer kan han nok bli masete å ha i hus, men det er dere vel klar over.

Lykke til! :smile:

Skrevet
Vi har vært og tittet på en kjempefin gutt til omplassering. 2,5 år gammel, blanding av New Foundland og Flatcoat trodde de.

En kjempefin gutt som ser ut til å være utrolig snill, omplasseres fordi tidligere eier kom på hjerteklinikk med alvorlig sykdom.

Vi har vært og hilst på og gått tur med denne nydelige hunden, men vi oppnår liksom ingen kontakt.. Han er så stressa og kun fokusert på å trekke i båndet.

Hvor mye av dette kan skyldes stress etter turbulent tid de siste ukene, med "varetekt" i fire dager hos Politiet med Pigghalsbånd vendt innover (!!!) og så nesten ei uke blant andre stressede omplasseringshunder?

Innser at det ligger mye arbeid foran oss, man får jo ikke en fiks ferdig familiehund uten videre.

Noen tanker og erfaringer?

Hei!

Synes det er veldig flott at dere vil gi en omplasseringshund en sjanse! Veldig veldig bra!

At hunden ikke er nervøs/aggressiv er det aller viktigste, alt annet tror jeg dere kan takle om dere er innstilt på det. Husk at for omplasseringshunder er ofte alternativet avlivning, så prøv!

Å gå dårlig i bånd er noe mange hunder sliter med. Dette kan trenes bort men det kreves en god del.

Først og fremst ville jeg startet med å kun gå tur med kort bånd (ikke flexi), og passet på at hunden ikke drar. Drar hunden så stopper du og drar den tilbake. Så venter du til den roer seg og så bestemmer DU at dere skal gå videre.

Dette må gjentas om igjen og om igjen....

Eventuelt kan du prøve å kjøpe sele, da er hunden lettere å styre enn med vanlig bånd.

Mange bruker også snutebånd. Ikke fordi hunden biter men fordi den er lettere å styre.

Jeg har en Flatcoated selv (renraset) og rasen er litt "ADHD"-preget ;)

Men den roer seg HELT hjemme så lenge den får turene sine og gjerne får leke litt apport mm.

Hjemme ligger han som ei slakt under stuebordet, med alle fire labbene i været ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...