Gå til innhold

Katten mjauer ikke ordentlig

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Katten min får liksom ikke mjauet ordentlig, av og til høres det ut som om mjauen blir sittende fast, andre ganger høres det ut som sped smågråt fra et nettopp nyfødt barn. Han virker helt fin ellers, kvikk og rask og like kosete. Er litt bekymret av mangel på et ordentlig mjau, men har ikke noe lyst til å reise til dyrlege som en overnervøs katteeier hvis det ikke er noe å bry seg om? Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Heh, trodde det var bare vår katt som hadde mistet stemmen! Vår hannkatt på 9 mnd har plutselig blitt målløs. Det kommer noen hese lyder fra ham eller i beste fall pipelyder. Ungene påstår han er i stemmeskiftet...

Men er det mulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to katter, og de mjauer helt forskjellig. Den ene lager en klagende mjææææææææææææh-lyd med en slags snert på slutten. Den andre sier stort sett brrrræo, og av og til piper han som et pipedyr.

Jeg tror alle katter har forskjellig språk jeg, ingen av mine sier mjau ihvertfall ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe,min hannkatt levde hele livet med kun hese, merkelige lyder, av og til gapet han,uten at det kom noe lyd;-)

tror det er ganske vanlig, var iallefall ikke noe gale med min pus, frisk og fin!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min katt kunne heller ikke mjaue for en tid tilbake. Det var bare munnen som åpnet seg, men ingenting kom ut. Som den hysteriske dyreeier jeg er , dro jeg den med til dyrelegen. Katten ble undersøkt både hist og her, men dyrelegen fant ingenting. Unntatt en noe rød og sår hals. Det som dyrelegen fant ut var at katten mest sannsynlig hadde sår hals og at det ville gå over etterhvert. Med tiden kom det litt hese hves før den etter en stund klarte å mjaue. Og nå mjauer den høyt og tydelig :)

Men min katt mjauet i utgangspunktet og sluttet plutselig. Har din katt ikke kunnet mjaue fra dag en, eller er det noe som har kommet etterhvert? Hvis det er noe som har kommet etterhvert, så tror jeg kanskje jeg hadde tatt meg en tur til dyrelegen bare for sikkerhets skyld. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe som har kommet i løpet av de siste dagene. Før har den hatt krystallklare mjau. Kanskje sår hals ja, men da ville den vel ha vært litt slapp? Den er er i full vigør akkurat som han alltid har vært...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lamia Lenis

Hihi, jeg har kjent mange katter som ikke kunne mjaue. Tror det er ganske normalt. Jeg kjente til og med en hund som ikke kunne bjeffe! Det kom bare "FFFFH FFFFH!" Ikke no galt med den heller :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe som har kommet i løpet av de siste dagene. Før har den hatt krystallklare mjau. Kanskje sår hals ja, men da ville den vel ha vært litt slapp? Den er er i full vigør akkurat som han alltid har vært...

Min katts såre hals kom av at hun prøvde å kaste opp et eller annet hun hadde spist. Dette "gikk" opp og ned i halsen hennes mange ganger, og dermed ble halsen rød og sår. Hun var like leken og ville like mye ut. Veterinæren gjor ingenting med halsen, denne måtte bare bli bra av seg selv. Etterhvert så kom mjauingen tilbake og hun høres godt i terrenget nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min katts såre hals kom av at hun prøvde å kaste opp et eller annet hun hadde spist. Dette "gikk" opp og ned i halsen hennes mange ganger, og dermed ble halsen rød og sår. Hun var like leken og ville like mye ut. Veterinæren gjor ingenting med halsen, denne måtte bare bli bra av seg selv. Etterhvert så kom mjauingen tilbake og hun høres godt i terrenget nå :)

ja, når du sier det, så kom jeg på nå at den gikk rundt og spiste en del kattehår (røyter fælt akkurat nå) for et par uker siden og kastet det opp etterpå.

Men i dag virker mjauen igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Ane-Cecilie

Min katt har alltid vert skikkelig pratsom med helt klare mjau. Helt til vi dro på ferie i to uker nå i sommer.

Da vi kom hjem igjen, fikk han bare frem små pipelyder, og i løped av den siste måndeden har det gradvis blitt verre og verre,nå har han ikke stemme igjen, han gaper så høyt han bare kan, men det eneste han får ut er et lite smatt og en svak skurring. Man må lytte skikkelig og det må være i stille omgivelser hvis man skal høre det!

Det er så synd på han, han sitter gjerne foran døra og prøver å fortelle oss at han vil ut, men vi merker det ikke uten de høylytte mjauene, eller han vil ha mat, og prøver å rope på oss, men det hører vi jo heller ikke.

Han får slike uttrykk i ansiktene som sier <<Jeg prøver å fortelle dere noe, men jeg får det ikke til!>>

Før kunne vi også høre på tonefallet hva han ville, om han ville ut, ha mat, ha kos, være i fred osv. osv.

Tror dere det går over av seg selv? om så, vil det ta lang tid? Eller burde vi gå til dyrlegen?

Det har jo gått over en måned nå siden han begynte å miste stemmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Aurora M._*
Min katt har alltid vert skikkelig pratsom med helt klare mjau. Helt til vi dro på ferie i to uker nå i sommer.

Da vi kom hjem igjen, fikk han bare frem små pipelyder, og i løped av den siste måndeden har det gradvis blitt verre og verre,nå har han ikke stemme igjen, han gaper så høyt han bare kan, men det eneste han får ut er et lite smatt og en svak skurring. Man må lytte skikkelig og det må være i stille omgivelser hvis man skal høre det!

Det er så synd på han, han sitter gjerne foran døra og prøver å fortelle oss at han vil ut, men vi merker det ikke uten de høylytte mjauene, eller han vil ha mat, og prøver å rope på oss, men det hører vi jo heller ikke.

Han får slike uttrykk i ansiktene som sier <<Jeg prøver å fortelle dere noe, men jeg får det ikke til!>>

Før kunne vi også høre på tonefallet hva han ville, om han ville ut, ha mat, ha kos, være i fred osv. osv.

Tror dere det går over av seg selv? om så, vil det ta lang tid? Eller burde vi gå til dyrlegen?

Det har jo gått over en måned nå siden han begynte å miste stemmen.

Anbefaler en tur til dyrlegen jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kattene mine holdte kjeft i 1,5 år og plutselig begynte begge å mjaue. akkurat som små barn som lærte seg å snakke. hankatten min sier skikkelig mjjauuuu men søstra sier bare mrju eller noe sånt, veldig kort og litt melankolsk. begge katter er helt ville på å male helt siden de var kattunger. får de litt oppmerksomhet så begyner den lille "motoren" å gå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...