Gjest Gjest Skrevet 28. juni 2008 #1 Skrevet 28. juni 2008 hei! Hvis jeg bestiller noe fra amazon på over 200 kr, blir det fortollet da? Går det an å krysse av for "gave" slik at det ikke blir toll? Noen som vet?
Gjest Gjest Skrevet 28. juni 2008 #2 Skrevet 28. juni 2008 Hei, jeg er fortoller og kan hjelpe deg med dette:) Dersom varene koster mer enn 200 NOK fortollingsdagen, må du betale moms. Dette gjelder ikke dersom det er frakten som gjør at verdien kommer over 200 NOK. Dvs, hvis du kjøper en veske til 198 NOK og betaler 50 kr i frakt, betaler du ikke moms. Dersom varene koster over 200 NOK og frakten feks 50, betaler du også moms av frakten. Er ikke mange som vet dette. Toll forekommer som regel bare på klær og mat. Skal du kjøpe bøker så er disse momsfrie. Dette gjelder også dersom du kjøper bøker for over 200 nok, men har pakken er verdi over 200 nok, hvor du har kjøpt en bok til 200 og en dvd til 100, så må du allikevel betale moms av dvden, selv om den i seg selv har en verdi på mindre enn 200. Dessverre. Min erfaring fra Amazon.COM(!) er at disse påtar seg momsregningen uansett, dersom det kommer gjennom et annet firma enn posten. Dvs du betaler ingenting ekstra uansett. Amazon.CO.UK tar ikke på seg momsregningen, den får du. Håper det ble forståelig:)
Gjest Gjest Skrevet 28. juni 2008 #3 Skrevet 28. juni 2008 Forresten, glemte å legge til, gaver er bare momsfritatt hvis de kommer fra en privatperson til en privatperson, og har en vareverdi på under 1000 NOK! Mange tror de kan si gave og at det er gratis, men det er altså feil:)
Gjest Gjest Skrevet 28. juni 2008 #4 Skrevet 28. juni 2008 Ja, men jeg bestiller som regel sminke, shampoo o.l. Første gang jeg bestilte bestilte jeg en parfyme som måtte fortolles, og det ble "kjempe"dyrt.. Og jg vet at man slipper å betale toll på varer under 500 NOK på noen sider, om man krysser av for at det er en gave. Skjønner ikke helt dette akkurat.
Gjest Gjest Skrevet 28. juni 2008 #5 Skrevet 28. juni 2008 Ok, takk for svar :D Fikk ikke til å bestille fra amazon.com.uk uansett, virket ikke som de leverte til norge.. Eller iallefall ikke den varen. Ganske rart..Det var bare en liten selvbrunings krem! =)
Gjest Gjest Skrevet 28. juni 2008 #6 Skrevet 28. juni 2008 Nei, alt som kommer fra firma til privatperson skal fortolles. Men som nevnt, noen firma påtar seg av og til den norske momsregningen, og derfor kan noen oppleve å få ting inn "momsfritt".
Gjest Raptuza Skrevet 29. juni 2008 #7 Skrevet 29. juni 2008 Nokon som har bestilt kosmetikk frå Amazon.com(USA)? Blei det dyrt å få det til Norge???
Jade Skrevet 29. juni 2008 #8 Skrevet 29. juni 2008 (endret) Du får opp prisen inkl. mva og toll før du bekrefter bestillingen, i norske kroner. Så det er bare å teste og se. Edit: har veldig gode erfaringer med amazon. Men har kun bestilt dvder og bøker derfra (og spart mye penger!) Endret 29. juni 2008 av Jade
Gjest Gjest_Mie_* Skrevet 29. juni 2008 #9 Skrevet 29. juni 2008 Jeg bestiller mye fra Amazon, og må bare si at de IKKE tar på seg momsregningen om man kjøper for over 200 kr slik gjesten i går kveld skrev! Dersom man skal bestille flere varer som hver for seg koster under 200 kr, er det billigere å bestille dem separat enn samlet. Grunnen til at man ikke alltid får bestillt varer fra Amazon til Norge, er at Amazon er en samleside for flere ulike selskaper/butikker, og ikke alle disse sender utenfor USA eller Storbrittania. Prøv hos et annet selskap innen Amazon hvis de har samme varen, så får du kanskje kjøpt der. Bestiller forøvring alltid hos Amazon.com, og er veldig fornøyd med det jeg får!!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå