Gå til innhold

Sønnen min er rasist

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Sønnen min er 16 år gammel og går på en skole der det er mange elever med minoritetsbakgrunn. Jeg har merket en stund at han er negativt innstillt til dem, sier ting som at "det er bare bråk med dem", og at det hadde vært best om vi bare tok i mot innvandrere med vestlig bakgrunn.

Hvordan får jeg ham på bedre tanker?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kansje han sier det fordi han mener at det er mye tull med de på skolen og det er det han føler. Han omgås sikkert flere invandrere enn deg i hverdagen, så at du skal få han på bedre tanker tror jeg ikke vil være så lett.

Kansje det er sånn at han selv føler seg som en minoritet på skolen og at han ikke har så mye til felles med skolekameratene sine?

• Liker 2
Gjest Sativa
Skrevet

Jeg synes ikke vi helt uten videre skal korrigere andres holdninger og meninger selv om holdningene i seg selv ikke er sosialt akseptert i alle kretser.

Dersom gutten ikke utfører rasistiske handlinger, så synes jeg han kan mene hva han vil. Det hadde sannelig blitt en skremmende verden dersom alle hadde de samme meningene om alt.

Gjest Gjest
Skrevet
Sønnen min er 16 år gammel og går på en skole der det er mange elever med minoritetsbakgrunn. Jeg har merket en stund at han er negativt innstillt til dem, sier ting som at "det er bare bråk med dem", og at det hadde vært best om vi bare tok i mot innvandrere med vestlig bakgrunn.

Jeg kjenner også flere ungdommer i den alderen. Deres inntrykk er også at det er mye bråk med innvandrerungdom. Det er også mitt inntrykk. Jeg kjenner til flere alvorlige tilfeller av både fysisk vold og verbal trakassering mot norsk ungdom. Hvis dette er den virkeligheten sønnen din kjenner er det kanskje ikke så rart at han har en slik innstilling. Jeg vil ikke kalle det rasisme.

Tror ikke du kan forandre dette. Men du kan kanskje få til et samarbeid mellom skole og politi. Her vi bor har politiet et forebyggende team. De er veldig flinke med ungdom og tar tak i saker der det er brukt vold. Kontakt politiet hver gang noen blir skadet. Da kan de kanskje sette inn forebyggende tiltak som kan gjøre ungdomsmiljøet tryggere.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg vet ikke hvordan du skal få formidlet det til sønnen din, men jeg tror grunnen til at det er mere "bråk" med ikke-vestlig ungdom kommer av at de har det vanskeligere enn mange norske ungdommer. Ofte kommer de fra konfliktområder, og ofte er de preget av traumatiske opplevelser derfra, og/eller de har foreldre som er det. I tillegg har ofte de og/eller foreldrene problemer med å lære språk og å forstå og tilpasse seg kulturen her - klart det blir gnisninger av sånt.

På en eller annen måte kan du kanskje få ham til å skjønne at det som oftest ikke er vrangvilje som fører til "bråket".

Skrevet

Jeg liker ikke innvandrerbarn (ikke voksne heller egntlig)!

men Hey, det er MIN mening. Ytringsrihet, kalles det

Gjest Llort
Skrevet
Jeg liker ikke innvandrerbarn (ikke voksne heller egntlig)!

men Hey, det er MIN mening. Ytringsrihet, kalles det

Jorda er flat. Den er ikke rund slik mange tror, den er faktisk flat. Det er MIN mening og som du selv sier, vi har ytringsfrihet.

På mandag så skal jeg kalle sjefen min en fuckings idiot (han er norsk, men det er ikke grunnen).

Jeg mener det virkelig om han, tror han er kvinnehater også, i hvertfall så mener jeg det. Jeg skal rope det til han og jeg skal sørge for at han blir ordentlig lei seg.

Han er totalt udugelig, eller, jeg mener det i hvertfall det. Det er jo så klart det viktigste av alt, hva jeg mener.

For vi har ytringfrihet. Da kan jeg si alt jeg vil, for at folk blir såret betyr jo så klart ingenting. Min mening er vigtigst og det er viktig å dele den med alle. Er det ikke?

Gjest Gjest
Skrevet
På mandag så skal jeg kalle sjefen min en fuckings idiot (han er norsk, men det er ikke grunnen).

Jeg mener det virkelig om han, tror han er kvinnehater også, i hvertfall så mener jeg det. Jeg skal rope det til han og jeg skal sørge for at han blir ordentlig lei seg.

Han er totalt udugelig, eller, jeg mener det i hvertfall det. Det er jo så klart det viktigste av alt, hva jeg mener.

Hvis sjefen din hver dag kaller deg hore og dytter deg og spytter på deg, så bør du vel egentlig ha lov til å si at han er en fuckings idiot? Men hvis du sier det, kommer alle de andre og kjefter på deg. For man må jo aldri si noe sånt om sjefen. Derfor er det nok smartest å holde kjeft og godta at han trakasserer deg.

Hvis du prøver å ta det opp med en god venninne får du uansett bare høre at du er feminist og venninnen kommer til å skrive et innlegg her på KG at hun er bekymret fordi du har blitt en ekstrem feminst, og så spør hun om råd hvordan hun skal få deg på bedre tanker.

Skrevet

Har en sønn 15 med samme syn på utlendinger, han ble slått ned og ranet for et års tid siden av noen med utenlandsk utseeende, det har ikke hjulpet på. Jeg prøver å kommentere det han sier med at ikke alle er like ille, og at det finnes "svin" blant normenn også, men har ikke merket at det hjelper noe. Håpet mitt er at han "vokser" det av seg. Jobber selv io en bedrift med mange utenlandse arbeidstakere. Ser ikke noe forskjell på de og nordmenn så sant alle gjør jobben sin, og de utenlandske prøver å lære seg norsk.

Gjest Gjest_mie_*
Skrevet

Jeg mener man skal kunne tenke og mene hva man vil. Så lenge dette er noe han opplever som konfliktfylt i sin hverdag, vil det også påvirke synet på innvandrere. Derimot er det mange som forandrer syn på saker etter at de har blitt mer voksne, så om du syns han er rasist nå, er det ikke sikkert det er et gjeldene syn om ti år.

Dersom du har lyst å gjøre noe med saken, kan det jo være at rollespillet "På flukt" i regi av Røde Kors kunne være noe. Det kan i alle fall forklare litt av det en del mennesker har vært gjennom før de kommer hit.

Gjest Gjest_Laila_*
Skrevet
Jorda er flat. Den er ikke rund slik mange tror, den er faktisk flat. Det er MIN mening og som du selv sier, vi har ytringsfrihet.

For vi har ytringfrihet. Da kan jeg si alt jeg vil, for at folk blir såret betyr jo så klart ingenting. Min mening er vigtigst og det er viktig å dele den med alle. Er det ikke?

Et VELDIG godt innlegg!

Jeg er en smule skeptisk til ikke-vestlige innvandrere selv, men innlegget ditt fikk meg til å tenke.

Skrevet

helt enig med Gjest_Laila_*. innlegget ditt er noe av det mest saklige og tankevekkende jeg har lest her på lenge, Llort.

Jeg kan forstå grunnen til at en 16-åring kan ha denne oppfattningen. Sier ikke om dette er rett eller galt, bare forståelig.

Jeg husker selv hvordan jeg var da jeg var 16 og gikk på skolen (i og med at det ikke er så lenge siden )

Flere av de men minoritetsbekrunn hadde vankligheter med og henge med i undervisningen pga bla språkprob. de ble mye pga dette stemplet som de dårligste av flere lærere. Når flere lagde bråk på skolen ble det ofte slått herdest med på de med minoritetsbekrunn.

De hadde ofte ikke samme klesstil som de etnisk norske, og ble stemplet også pga dette, da den skolen jeg gikk på var dominert av de med mest penger/moteklær og rike foreldre.

Ofte hadde de med minoritestbakrunn andre vennekretser utenom skolen, og var lite sammen men de andre på skolen. kjente derfor ingen serlig godt.

ble derfor ofte sett på som vanskelige og bråkete. Hjelper ikke at rasistiske lærere bidrar til denne holdningen (noe jeg har opplevd flere ganger).

Under slike om stendigheter er det vel forståelig at de ikke alltid ønsket og møte opp. de ble da sett på som de som sluntret unna, og ikke gadd.

jeg mener det ikke er riktg og i første rekke slå ned på elever med slik holdning, men på lærere som i stor grad bidrar til å skape denne holdningen.

Gjest gjestas
Skrevet

tja, jeg kan love deg at hadde min "innvandrerdatter" hatt slike holdninger for sine etnisk norske skolevenner, så hadde jeg reagert kraftig.... i tillegg ville jeg lurt på hva faen det er galt med henne siden hun ikke klarer å bli venn med noen av dem ...

at et barn ikke skal kunne knytte seg til andre barn fordi de ser annerledes ut ville gjort meg kjempe bekymret...

Gjest gjestas
Skrevet
jeg mener det ikke er riktg og i første rekke slå ned på elever med slik holdning, men på lærere som i stor grad bidrar til å skape denne holdningen.

enig med deg! trist at den norske enhetsskolen der barn fra alle samfunnslag og nasjoner skal møtes og bli kjent med hverandre, lære å respektere hverandre osv ikke presterer bedre på dette området...

Gjest Miriam Oslo
Skrevet

Han er ikke rasist av den grunnen! Han har opplevd mye negativt omkring våre nye landsmenn, men det er dem.Om han møter noen av "våre nye landsmenn" som faktisk oppfører seg normalt så endrer han nok synet sitt på at det bare finns dårlige innvandrere!

Han er som nevnt ingen rasist bare fordi han i en ung alder har møtt på idiotiske invandrere! Det finns mange flotte invandrere han enda ikke har møtt!

Gjør noe selv for at han skal møte disse!

Gjest Gjest
Skrevet
Han er ikke rasist av den grunnen! Han har opplevd mye negativt omkring våre nye landsmenn, men det er dem.Om han møter noen av "våre nye landsmenn" som faktisk oppfører seg normalt så endrer han nok synet sitt på at det bare finns dårlige innvandrere!

Han er som nevnt ingen rasist bare fordi han i en ung alder har møtt på idiotiske invandrere!

Helt enig!

Gjest Gjest
Skrevet

Er det så galt å like etnisk norske personer bedre enn innvandrere, når de gang på gang beviser hvor lite integreringsvillige og forskjellige de er oss kulturmessig?

Bryr meg fint lite hva andre mener om dét, faktisk. La sønnen din mene hva han vil, for øvrig.

• 4 år senere...
Skrevet

du trenger ikke å få han på bedre tanker, tankene hans er helt perfekt, bør heller få han til å gjøre noe støre ut av det en å bare være rasist

• Liker 1
Gjest "gjest"
Skrevet

Vel, jeg har selv sett det er mye bråk med innvandrerungdom med muslimsk kulturbakgrunn.

Skrevet

Bare lurer på en ting.. Hvis han hadde sagt det samme om "gjengen til Kristian". At det er bare bråk med dem, hadde vært best om de best om de hadde blitt kastet ut av skolen. Hadde du reagert på samme måte da?

Utfra det du skrev syns jeg ikke det virker som han er rasist, bare at han har mange dårlige erfaringer med innvandrere og folk med minoritetsbakgrunn.

Må jo være lov og snakke negativt om folk det er mye bråk og tull med uansett hva slags bakgrunn dem har.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...