Gjest Båtferietta Skrevet 28. juni 2008 #1 Skrevet 28. juni 2008 Hey, Skal snart på seiltur i en båt med god soveplass og lite kjøleskap, samt en mindre gasskomfyr. Den har sjøkart og sengetøy. Er noe usikker på om den har "dusj" men den har visst et lite "toalett". Jeg er ikke erfaren på sjøen og skal reise med en som er erfaren, så hvordan få til lagspill i båten på best mulig måte? Hvordan kan jeg være til hjelp for den erfarne båtpersonen? Gi meg gjerne råd her! Ellers, tips på klær, gjøremål, hvordan best nyte livet ombord i en seilbåt? Turen blir i Norge på vestlandet i litt over en uke. Noen som vet hva slags mat en kjøper inn til seilbåtferie? Blir det primitivt? Tips tas i mot
Noldus Skrevet 29. juni 2008 #2 Skrevet 29. juni 2008 Maten trenger vertfall ikke å bli primitiv!!!! Regner med dere kommer til å overnatte ved brygge el.l på nettene?? Da passer det seg ypperlig med eks. grillmat!! Grill trenger ikke ta så mye plass i båten å på mange av de typiske båt plassene er det små butikker om ikke annet så vertfall i nærheten!! Så slipper du å lagre så mye mat i båten dersom det er begrenset med kjøleskap plass!!! Dersom du er på egnet plass, kan du også lage mat over bål!! Ingeting er så koselig som det!! Få tak i en slik panne ting som settes direkte over bålet og du kan lage så og si hva som helst!! Har aldri vært på seilbåtferie, bare vanli båt!! Så lenge du har klær som er behagelige å bevege seg i, så funker vel det meste!! Ang. erfaring, han du reiser med vet vel at du ikke har vært med på noe slikt før, så jeg er sikker på at han kommer til å sette deg inn i det mest grunnlegende slik at du skal føle deg trygg på dine oppgaver ombord!! Håper du får en fin tur vertfall!! Høres kjempe kos ut!! Masse fine muligheter for båt her på vestlandet vertfall!
Gjest Gjest_*M*_* Skrevet 29. juni 2008 #3 Skrevet 29. juni 2008 En gasskomfyr ombord innebærer både stekeovn og to kokeplater, med andre ord: dere kan lage mye god mat. Ettersom det er en kjøleboks også kan dere i prinsippet lage akkurat den maten dere vil Ang. klær og ustyr: ta med deg varme klær(superundertøy/ullundertøy/lue/hansker etc), det *kan* bli kaldt om det er dårlig vær og husk godt regntøy. Ta også med noe vanntett å ha på på bena, men husk at skotøyet ikke bør ha svart såle som farger av på dekk. Ellers er det bare å ta med godt humør og forbered deg på at mens man seiler så går ting på høykant - det er ekkelt til å begynne med, men man venner seg (forhåpentligvis) ganske fort til det. Det er ingen fare for at båten kantrer - da skal det gå såpass på høykant at masta dupper under vannflata....God tur!
Gjest Gjest Skrevet 29. juni 2008 #5 Skrevet 29. juni 2008 Jeg har vært på EN seilferie, så er jo ikke akkurat erfaren. De fleste seilbåter er enkle å seile for en erfaren seiler alene, med mindre det er snakk om enorme rikmannsbåter. Men mange ganger er det kjekt med et par ekstra hender til å holde et tau, stramme, hoppe i land med fortøyningene, holde rattet mens den andre fikser noe med seilene osv. Enkle ting som den erfarne seileren lett veileder deg på. Når det gjelder mat var det ikke noe særlig å bruke gasstekeovnen om bord. Den hadde kun undervarme, så den egnet seg best til å bare varme opp noe. Men det finnes vel mer moderne varianter? Men vi kunne koke og steke det vi ville. Men med bare to plater og litt kronglete oppvaskmuligheter er det greit å tenke litt effektivt. Koke grønnsaker samtidig f.eks. Og lage saus i stekepanna etter at kjøttet er stekt. Man må bare være litt kreativ. Det er greit å ha med litt posemat og hermetikk, og ellers tørrmat som ikke trenger å ligge i kjøleskap. Det hender jo at man kommer til et sted der det ikke finnes butikk, eventuelt at man kommer iland sent på en lørdagskveld og må vente til mandag med å handle. Vi hadde med oss lapskaus på boks, noe som smakte fortreffelig etter en lang dag på sjøen i frisk luft. Server med flatbrød, spis utendørs, og maten smaker så godt som om den var laget på restaurant. Det er rart med det, mat smaker så mye bedre under enkelte forhold. Vi hadde også en del kjeks og lignende liggende. Og knekkebrød, samt små porsjonspakker med pålegg (leverpostei, makrell i tomat, syltetøy). Disse trenger ikke å ligge kjølig før man åpner dem, og siden det er porsjonspakninger så... Men knekkebrød og kjeks bør ligge i lukkede poser eller en lufttett boks etter åpning, ellers kan de bli myke av fuktighet. En ekstra mulighet for å holde mat litt kjølig er å legge maten i "kjølsvinet". Jepp, et snodig navn! Men det er altså i området under "gulvet" i båten. Åpne lukene og legge mat nedi. Der holder det seg litt kjøligere enn romtemperatur, men ikke så kjølig som i kjøleskap. (Fin plass å lagre f.eks. brus og sånt som ikke trenger en viss lav temperatur, men som helst ikke skal være romtemperert.) Men husk å legge maten i et par bæreposer som lukkes godt. Det er jo ikke akkurat like hygienisk som i et kjøleskap nedi der. Og som noen andre sier: Ta med deg varme klær og sko uten sorte såler! Men ikke glem bikinien! Seilturer en norsk sommer byr gjerne på alt fra knall solingsvær til vindfullt og kjølig regnvær. Du kan glede deg, for seilferie er herlig! Man treffer på hyggelige og hjelpsomme folk på alle gjestebrygger, som gjerne hjelper til med fortøyningene når man selv er uerfaren. Selv savner jeg båtlivet nå som jeg ser andre båter på sjøen. Og det til tross for at jeg kun har vært "aktiv" seiler i en sesong. Man blir fort bitt av basillen! (Selv om jeg må innrømme jeg blir en smule skeptisk når båten legger seg på skrå, eller når bølgene blir store. Men det er trygt! Bare en uvant måte å reise på dersom man er fersk seiler) God tur!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå