Veronica88 Skrevet 4. februar 2009 #21 Skrevet 4. februar 2009 På Vestlandet hvor jeg oppvokst, består landsdelen av 80% bondeland og noen få store byer med mange timers kjøretur med "bondeland" imellom. :-) Bare ta Stavanger-Haugesund-Bergen-ruta. 3 større byer, rundt 2-2,5 timer mellom hver. De 2 timene er bare bondeland, omtrent. Mindre kommuner og ødemark! Sauer og mose. Synes ikke jeg ser annet. Her på østlandet derimot, så er det ikke mange kilometer mellom hver gård, der det er "bondeland". Man kan fint gå over veien til naboen om noe skjer. Mange ulykker og dødsfall på Vestlandet blir så alvorlige som de er fordi det er sånne AVSTANDER til neste hus, og hjelp. Fjell og fjorder og vann eller store avstander er i veien overalt, føler jeg. Så her på Østlandet føler jeg at om man sier at noen er bonde, ja da jobber man som en bonde. Har en gård og driver med dyrking eller kyr eller sauer eller noe. Bonde på vestlandet, vel da bor man på bygda og er litt rar.. Kjører traktor og synes det er kult.. litt mer den type "bonde" liksom. Mer negativt. Så klart kjører vel ikke ALLE på vestlandet utenfor byene traktor, men det er jaggu ikke langt ifra ;-)? Så det kommer vel litt an på hvor du er oppvokst og hva du er vant med. Er du vant med at "bønder" kommer til byen i traktor og kjører seg vill fordi rundkjøringer ble for avansert for dem, vel da bruker bonde som et skjellsord. Er bestefaren din bonde og driver gård og han er en oppegående fyr, da har du det inntrykket. Jeg har heldigvis (?) en fot i hver landsdel. Jeg vet hva bonde vil si på begge sider av fjellet :-). Men når jeg og venninna mi fra Stavanger kaller folk på Tven for bønder, så stusser jo han jeg bor med herfra.
Gjest Olja lyn Skrevet 4. februar 2009 #22 Skrevet 4. februar 2009 Her jeg er oppvokst, skilte vi på et vis mellom det å være bone (ordet er dialektsvariant av bonde) og det å være bonde. En bonde var en som dreiv gård, mens en bone var en fra bygda. Vi byfolka så på en bone som litt umoderne i klesveien, snakka breit og gjorde masse rare ting når de kom til byen. En bone var litt harry i våre øyne. Når vi gikk i byen (for mer enn 20 år siden) kunne vi plukke ut hvem som var boner. Når det er sagt, så hadde vel bonene sitt syn på oss også, og sikkert all grunn til å kritisere oss på samme måte Mine egne barn bruker ikke ordet bone, og jeg tror heller ikke at det er så stor forskjell på ungdom her i byen, kontra de i bygdene rundt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå