Gå til innhold

Din bonde!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Dette hendte på skolen hvor jeg underviser. En gutt ble kalt bonde i klasserommet, og naive meg sa ingenting om det. Jeg trodde han kanskje ble komplimentert som sterk eller noe slikt... Uansett så merket jeg senere at gutten var lei seg, og at det visst ble en klikk rundt det nye, "allment aksepterte", kallenavnet. Jeg har nå forstått at bonde er et skjeldsord. Er det et vanlig et? Hvorfor er det et skjeldsord? Min gode far som er bonde har jeg alle gode tanker om...

Videoannonse
Annonse
Gjest *Mim*
Skrevet

For meg er "bonde" et nøytralt uttrykk, og i alle fall ikke noe å skamme seg over. Har hørt det som skjellsord før, men det faller på sin egen urimelighet å bruke yrkesbetegnelser nedsettende. Teit.

Siden du underviser, setter du sikkert pris på å vite at det bare er en D i skjellsord. :)

Skrevet

Det blir ofte bruk hvis man har gjort en dum ting. Dvs: "din bonde" kan nesten oversettes med "din dumming".

Bonde = en som er dum i hodet.

Ikke at jeg støtter det skjedsordet, men tror mange mener det sånn.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg vokste opp på landet, og hos oss var også bonde et skjellsord, ikke så veldig sterkt. Det ble jo gjerne innledet med "teite" eller "jævla" eller lignende, men bonde var nesten ensbetydende med dum, enfoldig. Husker moren min pleide å si det om hun kjørte bak noen på veien som kjørte fryktelig sakte...

*Mim*: jeg tror at skjeldsord er godtatt i som godt norsk... i alle fall i eldre språkreformer.... men jeg skal ikke uttale meg 100% sikkert om det ;)

Gjest *Mim*
Skrevet
*Mim*: jeg tror at skjeldsord er godtatt i som godt norsk... i alle fall i eldre språkreformer.... men jeg skal ikke uttale meg 100% sikkert om det ;)

Ifølge den rettskrivingsnormen vi bruker nå, skal det skrives "skjellsord". "Skjeldsord" er ikke tillatt. :)

Skrevet

Jeg har opplevd at det blir brukt som skjellsord om de som bor mer på landet av de som bor i store byggefelt eller i byen.

Skrevet

Slik var det hos oss også!! De som bodde i byggefeltet kalte de andre for "bonde"...

Husker også at vi hadde laange diskusjoner om hva som var best av bonde og byas.... Men dette var på barne/tidlig ungd. skolen da!!

Gjest Enfoldig
Skrevet

Jeg må ærlig innrømme at jeg synes læreren her er litt enfoldig. Ingen kaller hverandre noe som helst på en nedsettende måte fordi de mener det positivt. Bare fordi et ord i seg selv ikke er stygt er det fremdeles å kalle andre for stygge ting fordi man skal hevde seg selv.

Uansett ville jeg slått ned på det å kalle noen for bonde fordi man gjør bonde om til noe nedsettende. Hvis ikke læreren klarer å høre ut fra sammenhengen at det var nedsettende ment så forstår jeg ærlig talt ikke hvordan hun eller han kan være lærer.

Skrevet

Nå ja, med 26 elever i klasserommet er det umulig å ha total oversikt over alle samtaler når elevene har gruppearbeid. Det er kanskje synd, men jeg synes fordelene med gruppearbeid/diskusjoner er viktigere.

Gjest Enfoldig
Skrevet
Nå ja, med 26 elever i klasserommet er det umulig å ha total oversikt over alle samtaler når elevene har gruppearbeid. Det er kanskje synd, men jeg synes fordelene med gruppearbeid/diskusjoner er viktigere.

Men mener du det er greit at man kaller hverandre navn i gruppearbeid da? Når noen sier "din bonde" - hvordan kan du tolke det positivt? Og når noen kommer til deg og sier at de er blitt kalt det og ikke likte det så må du vel forstå at det ikke var ment eller oppfattet positivt?

Skrevet

Så godt som alltid når noen utbryter "Din ...." så er det ment nedsettende, uansett hvilket ord som settes inn.

Skrevet
Dette hendte på skolen hvor jeg underviser. En gutt ble kalt bonde i klasserommet, og naive meg sa ingenting om det. Jeg trodde han kanskje ble komplimentert som sterk eller noe slikt... Uansett så merket jeg senere at gutten var lei seg, og at det visst ble en klikk rundt det nye, "allment aksepterte", kallenavnet. Jeg har nå forstått at bonde er et skjeldsord. Er det et vanlig et? Hvorfor er det et skjeldsord? Min gode far som er bonde har jeg alle gode tanker om...

Det er ikke et vanlig skjelsord her hvor jeg bor. Personlig hadde jeg ikke blitt så veldig fornærmet om noen kalte meg en bonde, men det er kanskje verre for barn?

Hilsen

The Kitten :banantroll:

Skrevet
Men mener du det er greit at man kaller hverandre navn i gruppearbeid da? Når noen sier "din bonde" - hvordan kan du tolke det positivt? Og når noen kommer til deg og sier at de er blitt kalt det og ikke likte det så må du vel forstå at det ikke var ment eller oppfattet positivt?

Hvordan kan noen mene at det er OK at barn kaller hverandre diverse i negativ mening, bare for å være stygge? Det mener heller ikke jeg.

Hvis man ikke har forutsetninger for å vite at bonde er et stygt kallenavn, hvordan kan man da vite at barnet ble kalt noe stygt? I ettertid er det noe helt annet.

Skrevet

Det virker altså som at bonde er et skjellsord (nå skrevet helt riktig etter dagens retningslinjer) i noen områder. Ikke rart jeg ikke visste koden, siden jeg er innflytter :ler: Det var det jeg egentlig lurte på. Så berørte jeg samtidig et ømt punkt hos noen, noe mange er opptatt av, nemlig behandling av sarte barn i klasserommet. Det er et faktum at alle elevene er ulike, og det er veldig lett å blingse hvis man ikke kjenner elevmassen godt nok. Dette er felles for alle klasserom. Kanskje det er "teambuilding" som må til i skolen. Hvordan likte dere å bli kjent med læreren? Skal læreren være fjern eller nær? Hvor personlig er behagelig?

Gjest Enfoldig
Skrevet

Jeg tror ikke du forstår poenget mitt eller så er det jeg som ikke forstår deg overhodet.

Når X til deg og sier at Y kalte meg Z, da spiller det vel null rolle hva Z er? Poenget er at X har oppfattet at Y har snakket til seg på en nedlatende måte. Du kan ikke nødvendigvis vite hva alle skjellsordene, kallenavnene er i hele verden? Poenget er at Y brukte et kallenavn? Altså burde du hørt på X og skjønt at Z var nedlatende ment, ikke begynt å tolke det ut fra din manglende kunnskap om lokale kallenavn som du ikke kjenner.

Kallenavn i gruppearbeid? Synes du det er en positiv opplevelse for noen?

Gjest Urbanist
Skrevet

Her jeg bor sier vi sjelden bonde uten at adjektivet 'jævlig' i en eller annen form også benyttes, typisk "jævla bonde" eller "bondejævel".

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg tror bonde har vært et skjellsord de fleste steder i landet i minst et halvt århundre. Til og med hvor jeg vokste opp på landet kalte vi hverandre jævle bønder og lignende, til og med de barna som bodde på gård kalte folk bonde for å være ekle ;)

• 7 måneder senere...
Skrevet

Når eg var liten var "Bondeknøl" et skjellsord, men eg forbandt det ordet mer med någe i stil med ein "landsbyidiot".

I dag tar eg det som et kompliment å bli kalt det :)

Gjest Sv-velger
Skrevet

Da jeg skrev ett kritisk innlegg om kommunismen her på KG ble jeg kalt nynazist og bonde

Merkelige greier .....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...