Gå til innhold

Hva tar en med på seilferie? Uerfaren..

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hey, Skal snart på seiltur i en båt med god soveplass og lite kjøleskap, samt en mindre gasskomfyr. Den har sjøkart og sengetøy. Er noe usikker på om den har "dusj" men den har visst et lite "toalett".

Jeg er ikke erfaren på sjøen og skal reise med en som er erfaren, så hvordan få til lagspill i båten på best mulig måte? Hvordan kan jeg være til hjelp for den erfarne båtpersonen? Gi meg gjerne råd her!

Ellers, tips på klær, gjøremål, hvordan best nyte livet ombord i en seilbåt? Turen blir i Norge på vestlandet i litt over en uke. Tips tas i mot :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Noen som vet hva slags mat en kjøper inn til seilbåtferie? Blir det primitivt?

Skrevet

Få med deg håndklær og badetøy. Ta med noe vamt tøy og regntøy. Flere par sko er også viktig. Reisesyketabletter kan være lurt å ha med. Og selvfølgelig sommertøy. Pakk alt i 1 bag. Det høres ikke ut som om det er en stor båt du skal i. Bøker er også kjekt å ha!

Ang. mat, så er det vel best at skipperen tar ansvar for det. Du vet vel ikke om h*n har krydder, ris, kaffefilter o.l. ombord.

Det trenger ikke å bli primitivt pga liten plass/seilbåt, en grill har de fleste. Går ut ifra at dere er innom noen gjestehavner og da er det byer i nærheten. Det dere mangler kan dere kjøpe inn etter hvert. Seilbåter har mindre strøm tilgjengelig en motorbåter, så det er mulig dere bør handle oftere. Husk å ikke ha kjøleskapsdøra oppe lenge (mange er så sløve der), og husk at varme produkter som skal kjøles ned bruker mye strøm.

Ang. dine bidrag til seilingen, så regner jeg med at skipperen kan manøvrere båten alene, og at du kan hjelpe til med enkle ting. Ikke bli redd når båten legger seg på siden, det er helt normalt. Nyt turen, været og bølgeskvulpen, en båtferie blir som regel kanon!

Gjest Gjest
Skrevet

Takk for svar :)

Forstår ikke hvordan vi skal kunne lage mat ombord...? Båten er ca. 30 fot.

Hvordan vasker man opp? Hvordan dusje? Er det nok vann til å få vasket håret eller? Det er ikke kjøpt inn mat...Kanskje det er vanlig å gå i land for å spise ute?

Gjest svaberg
Skrevet (endret)

x

Endret av svaberg
Gjest Gjest
Skrevet

Noen her som har erfaring fra hygiene/å dusje i seilbåt?

Gjest _Leela_
Skrevet

Snakket litt med sambo her som har vært på noen seilturer (riktignok ikke langs norske kysten.)

Så lenge det er dusj så er det ikke noe problem å dusje i båten, man dusjer når båten ligger til kai, men kommer litt ann på hvor stor varmtvannstanken er (tenker på hvor lange dusjer man tar). Sambo og gjengen som var på tur benyttet som regel sanitæranleggene i havnene.

Og må bare si fra egen erfaring fra diverse hytteturer hvor det ikke har vært innlagt vann, skal ikke så mye til å koke opp litt vann på den lille gasskomfyren for å få vasket seg og håret sitt. Slapp av og nyt ferien. Mat kan kjøpes der dere legger til kai, evt spise ute eller grille.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har vært på seilbåtferie i en båt uten varmt vann eller dusj. Kunne bare pusse tenner og ta en kattevask i båten.

Men på de aller fleste gjestehavner er det tilgang på dusj, så da får man det behovet dekket. Husk at dersom man er på tur uten dusj så får begge/alle om bord samme grad av hygiene, så ikke vær redd for at den andre skal synes du er slapp på det området! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...