Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest boligjakt
Skrevet

Er på boligjakt og lurer på om det er lurt å kjøpe leilighet nå? eller skal jeg vente til høsten?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_hm_*
Skrevet

jeg ville venta. vi er selv på jakt men kommer til og vente til nærmere jul/nyåret. pga prisene kommer nok til og synke betydelig enda. min søster kjøpte leilighet litt før jul i fjor og den har allerede sunket over 70.tusen

Gjest Gjest
Skrevet
jeg ville venta. vi er selv på jakt men kommer til og vente til nærmere jul/nyåret. pga prisene kommer nok til og synke betydelig enda. min søster kjøpte leilighet litt før jul i fjor og den har allerede sunket over 70.tusen

Har hun solgt allerede da? Siden den har subket 70.000,- Man aner jo aldri verdien på en eiendom før den er solgt...

Ang om å kjøpe nå eller vente?? Kommer veldig ann på hva dere er på utkikk etter da og hvor lang horisont dere har på kjøpet.

Gjest svaberg
Skrevet (endret)

ww

Endret av svaberg
Gjest 1234512
Skrevet

Det er lurt å kjøpe hvis du kjøper for å bo der (og i lengre periode), og du må leie nå, og det er dyrt. I de store byene koster det skjorta å leie. Renta er fortsatt ikke høyere enn at mange kommer rimeligere ut med å kjøpe enn å leie, hvis man tar med alle faktorer som at avdrag er tvungen sparing og at man faktisk får 28% skattefradrag på renteutgifter.

Hvis du kjøper for å leie ut eller selge videre, da er det en helt annen sak.

Gjest Gjest
Skrevet
Jo, det aner man nok. Særlig i et marked som bare har gått nedover i det siste. For alt du vet sammenligner hun med lignende, solgte leiligheter, evt har hun fått en taktst/prisforventning av takstmann/megler. At en eiendom som ble kjøpt i desember i fjor nå er en del mindre verdt, trenger man ikke være Einstein for å forstå...

Det var en veldig bastant uttalelse, som slett ikke trenger å stemme.

Det er mye som spiller inn her.

For det første kan man ikke si at den HAR sunket i verdi. Om man samenligner med lignende leiligheter i lignende område så kan man ANTA at denne også ville ha sunket i verdi om man solgte den nå. Men det kommer helt an på mange omstendigheter der og da, når det først blir aktuelt å selge.

Hvordan behovet er, om DEN rette kjøperen dukker opp akkurat da, ting ved leiligheten som gjør den pittelitt annerledes enn alle andre, og viktigst; hvor hen i landet den er.

Her hvor jeg bor er ikke leilighetene begynt å synke i pris ennå. I vår kommune er det mest populært å bo i denne bygden, så hus/leiligheter i vår bygd er ettertraktet og stor mangelvare. Så langt har prisene bare gått oppover, og det ser ikke ut til at de skal gå nedover i nærmeste fremtid.

Så sånne uttalelser bør man egentlig se bort ifra, og heller sjekke litt om prisene akkurat der du ønsker å kjøpe. Likevel kan du kun anta, INGEN vet sikkert hvilken vending dette markedet tar eller hvor lenge det varer.

Skrevet

Det kan være lurt å kjøpe nå på sommeren. Det er veldig mange som tenker "nei vi venter til høsten". Det er også mange som er på ferie eller heller nyter solen enn å gå på visning.

Dette er hvertfal den erfaringen jeg har, siden leiligheten jeg å sambo. har, ble kjøpt på en varm sommerdag da ingen gadd og gå på visning. Denne leiligheten hadde blitt mye dyrere hadde det ikke vært for det...Leiligheten ligger i et veldig populært område og er så å si støken!

Andre som har kjøpt leiligheter her på våren, vinteren eller høsten har måttet betale ganske mye mer selv om liligheten ikke har vært pusset opp en gang....

Dette er min erfaring! ville bare dele den :)

Skrevet

Jeg hadde ikke villet kjøpt nå. En grunn er at vi ikke må kjøpe. Dessuten hadde vi ikke hatt råd til å kjøpe tilsvarende leilighet som vi bor i nå. Greit å sitte på gjerdet og vente til noe som frister dukker opp. Jeg ser ingen grunn til å kjøpe leilighet bare for å ha kjøpt sitt eget.

Gjest Gjest
Skrevet

Vi har akkurat solgt vår leilighet som vi kjøpte for 1 1/2 år siden. Solgte med 7 % fortjeneste, så det er helt ok.

Gjest svaberg
Skrevet (endret)

ww

Endret av svaberg
Gjest Gjest
Skrevet

Nei, det er nok du som ikke forstår dette her Svaberg. Man har ikke tapt noe som helst før man selger! Sånn er det. Jeg er ikke den gjesten som har diskutert med deg tidligere, men må vare si noe når du er så bastant!

Man kan ikke påstå at hun har kjøpt på bunnen av markedet, det er sannsynligvis riktig, men per i dag er NULL kroner tapt. Fordi hun ikke har solgt. Dersom man må selge i dag og hun taper penger på det så er ikke det så rart grunnet så liten tid hun har sittet på leiligheten/huset. Da kan man ikke regne med å tjene penger på en slik investering.

Å tro at man klarer å vente til markedet er helt på bunnen og kjøpe da er urealistisk. Hadde folk kunnet forutse dette ville de blitt veldig rike og når aksjeanalytikere ikke klarer det, klarer ikke vi det heller med mindre vi har flaks.

Det er ikke slik at prisen på ALLE leiligheter faller feks 1% hver måned. Det er budrunder hvor boliger går mye over og mye under takst fortsatt. Kluet er å være aktiv i markedet! I dagens marked kan man plutselig være den eneste som er interessert i boligen og det er her man kan oppnå en god pris dersom selger må selge raskt. Er boligen i tillegg attraktiv kan det være like greit å kjøpe i dag som neste år dersom man får en "god" pris i forhold til verdi!

Man kan tape ganske mange tusen i på en eiendomsinvestering før det lønner seg å leie for 10.000 kr i måneden!

Skrevet
Det kan være lurt å kjøpe nå på sommeren. Det er veldig mange som tenker "nei vi venter til høsten". Det er også mange som er på ferie eller heller nyter solen enn å gå på visning.

Dette er hvertfal den erfaringen jeg har, siden leiligheten jeg å sambo. har, ble kjøpt på en varm sommerdag da ingen gadd og gå på visning. Denne leiligheten hadde blitt mye dyrere hadde det ikke vært for det...Leiligheten ligger i et veldig populært område og er så å si støken!

Andre som har kjøpt leiligheter her på våren, vinteren eller høsten har måttet betale ganske mye mer selv om liligheten ikke har vært pusset opp en gang....

Dette er min erfaring! ville bare dele den :)

en annen måte å se det på er at det er veldig lite til salgs akkuratt nå, og at man derfor heller bør vente til august.....med mindre man finner drømmeleiligheten nå da.

jeg har to venner som nå skal selge hver sin leilighet og megler har rådet dem til å vente til over sommeren med å legge leiligheten ut for salg. mange får nok dette rådet, og dermed blir det også færre leiligheter til salgs den neste måneden

er forøvrig selv på boligjakt, har vært aktiv på boligmarkedet siden jul. De siste to ukene har det vært lite til salgs der vi har tenkt å kjøpe. vi kommer derfor til å vente med flere visninger til etter sommeren.

Gjest svaberg
Skrevet (endret)

[ww

Endret av svaberg
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er siste gjest og den posten over var den første jeg skrev i denne tråden. Enten du tror det eller ikke.

Hva boligen er verdt er kun aktuelt når du ska selge, ikke mens du sitter på den. Det må du vel være enig i? Så spørsmålet er hva man sitter igjen med når hun selger eller hvor mye hun har tapt når hun selger. Før det kan man ikke si at man har tapt noe på det, heller ikke tjent noe på det. At det var en litt ugunstig tid å gå inn i boligmarkedet på akkurat i desember 07 i forhold til nå kan jeg være enig i når det gjelder leieligheter flere steder enn i Norge.

Men om tre til fem år, som er tidsperspektivet man bør ha mulighet til å sitte på en leilighet tror jeg disse 70.000 er tatt igjen ganske kjapt. Og at man sitter igjen med en ok gevinst. Men den kan selvfølgelig ikke sammenlignes med det man har tjent på boliger de siste 10 årene. Men man kan altså ikke forvente å tjene noe på en leilighet kjøpt for 6 mnd siden.

Jeg tror absolutt det er muligheter for å gjøre gode kjøp i markedet slik det er i dag, så der er jeg ikke uenig med deg. Men å tro at man skal klare å treffe bunnen av det prisfallet vi opplever nå er ganske naivt. Ingen kan spå dette! Ikke du, ikke jeg og heller ingen eksperter!

Gjest svaberg
Skrevet (endret)

ww

Endret av svaberg
Gjest Gjest
Skrevet
Jaja, slik snakker bare en som sitter med en leilighet han skal selge ;)

Du må forholde deg til tallenes tale, og fakta er at de aller aller fleste leiligheter har sunket i verdi med mange prosent siden nyttår. Det du og jeg også må forholde oss til, er opplysningen vi har fått om at leiligheten ER 70.000 kroner mindre verdt. Det er et tydeligvis et faktum.

Det du også bør forstå er at din lille bygd ikke er representativ for samfunnet som sådan. Det er altså en større sjans for at en som kjøpte i desember har tapt enn at han har tjent. Og du? Følg med kl 11 i morgen, da kommer statistikken for juni. Jeg gjetter at nedgangen fortsetter, enten du liker det eller ikke ;)

Huff, var det noen som følte seg tråkket på tærne her eller :fnise:

Nei, jeg har nok ikke en leilighet jeg skal selge. Den solgte jeg i juni ifjor da jeg kjøpte meg enebolig. Eneboligen jeg kjøpte da, vil jeg anta at jeg kunne tjent minst 300 000 på hvis jeg solgte den NÅ. For et par uker siden ble en enebolig solgt i samme boligfeltet. Den var MYE mindre, 15 år eldre, og har dårligere beliggenhet i forhold til sol og utsikt. Den gikk nå for 300 000 MER enn jeg betalte for et år siden. Så jeg vil ANTA at min har steget en god del i verdi hvis jeg selger den nå.

Jeg vet at jevnt over så går prisene ned, og at statistikken vil si at prisene er på vei nedover, men DET TRENGER IKKE GJELDE FOR HVILKEN SOM HELST LEILIGHET HVOR SOM HELST. Det var derfor jeg mente uttalelsen din var noe bastant slik den var skrevet som et svar til trådstarter, uten at du hadde noe som helst bakgrunnsinformasjon.

For øvrig så finnes det veeeeldig mange bygder i Norge, så min bygd er nok representativ for mange av landets innbyggere. Slik som din by (?) er det for en annen gruppe av landets innbyggere. Siden du ikke vet hvor trådstarter bor, så er det ikke godt å si om din søsters leilighet (som ser ut til å være ditt eneste eksempel) er representativ eller ikke.

Forøvrig så er det ikke en liten bygd jeg bor i, bare så det er sagt. Antall innbyggere tilsvarer vel en liten til middels stor by i Norge. Vi er bare spredt utover på litt mer areal og natur :fnise:

Gjest Gjest
Skrevet
Nettopp derfor holder den kloke kjøper seg på gjerdet en god stund til, iallfall om målet er å kjøpe noe til en god pris. Nedgangen kommer til å vedvare lenge, og jeg ville ikke ha gitt to mill nå for noe jeg kan få kjøpt for 1.6 neste sommer.

Hvis alle de kloke kjøperne holder seg på gjerdet en stund, så blir det billigere boliger til oss "dumme" :ler:

Gjest svaberg
Skrevet (endret)

ww

Endret av svaberg
Gjest svaberg
Skrevet (endret)

ww

Endret av svaberg
Skrevet

Hvis du har planer om å bo der i flere år så er det vel ikke noe i veien for å kjøpe nå? (kanskje lurt å styre unna de verste fellesgjeld bombene...)

Ja, det kan være at boligene "synker i verdi" fremover, men på lang sikt lønner det seg somregel å eie.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...