Gjest MoLiza Skrevet 28. juni 2008 #1 Skrevet 28. juni 2008 Hvordan kan jeg få mer utholdenhet? Da tenker jeg mest på jogging. Holder lenge ut på sykkel eller ellipsemaskinen, men ikke på tredemølla. Synes det er utrolig kjedelig å jogge da, men pga studiet jeg skal begynne på må jeg forbedre kondisjonen og utholdenheten. Jeg prøver å få tid til å trene 3-4 ganger i uken 2 ganger styrke og 1-2 ganger kondisjon. Kjører et program med intervaller i oppoverbakke i 20 min ca. Oppvarming og nedtrapping i ca10 min. Etterpå tar jeg 10 min på ellipsemaskin. Er det nok til å få bedre kondis eller er det andre ting jeg kan gjøre? Går tur de andre dagene jeg ikke trener +-.
Gjest Gjest Skrevet 28. juni 2008 #2 Skrevet 28. juni 2008 Om dette er nok til å forbedre kondisen kommer an på hvor lenge du har trent denne mengden?/om du har trent mye før? Jeg er aktiv idrettsutøver som trener intervall 3-4ganger i uka. Da ofte drag på 4-5minutter... for meg vil en intervall i uka gjøre at jeg mister kondisen. Men for andre kan dette være nok, kanskje også for deg Hvor lange drag kjører du? For mest mulig belastning av hjertet skal man ha drag på 3-4 minutter i en intensitet av 90-90% av maks hjertefrekvens(makspuls) for å klare dette må man imidlertid være litt godt trent... Det er også flere typer intervaller man kan kjøre. Det virker som om du kjører typen fartslek, med litt ulik lengde på dragene og ikke så lange pauser. For best trening av O2 kan du prøve med feks 4 ganger 3 minutter med 2 minutters pause. (80-90%(95%)) av maks. Du kan også kjøre feks 10 ganger 1minutt med et halvt minutt pause for litt variasjon. Så lenge du trener litt mer enn du har gjort før, eller får bedre kvalitet på øktene dine så vil du bli i bedre form. Kondisjon er mye lettere å trene opp enn styrke, og fremgangen kommer vanligvis nokså fort!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå