Gå til innhold

Ille at barn orinterer seg nedover?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Er det ille at barn på 8 år leker med yngre barn, og barn som er svakere enn de sosialt og faglig?

Videoannonse
Annonse
Gjest StoreSky
Skrevet

nei.

Min datter er ressursterkt med mange flotte venner, hun leker også med klassens "minste" som er dårligere på skolen og har få venner. Hun gjør det fordi "han er så grei".

Gjest Gjest
Skrevet

Neida! Slett ikke! :)

Jeg tror tvert imot det er sunt, fordi barnet da lærer seg omsorg og empati med de som ikke er helt lik en selv.

Gjest Gjest
Skrevet

Nei det er ikke ille. Og hvis barnet ønsker å leke "nedover" får du gå ut i fra at det får noe ut av denne leken. Det kan jo hende de er på bølgelengde selv om du ikke ser det. Det viktigste er at barn opplever vennskap.

Skrevet

Mitt barn leker gjerne med både større og mindre barn - det er det som er i barnehagen og nabolaget og barn til venner. Jeg håper inderlig ikke at de med større barn synes sine orienterer seg "nedover" når de leker med mitt kvikke trygge og glade barn... høhø...

Men hvis mitt barn kun lekte med mindre hadde jeg vel søkt eldre barn på dets vegne. Men nå ser jeg at mangfoldet er flott, noe å strekke seg etter og noe å vise empati, omsorg og utvikle evnen til fx å forklare seg på.

Skrevet
Er det ille at barn på 8 år leker med yngre barn, og barn som er svakere enn de sosialt og faglig?

Det gjør overhodet ingenting- så lenge det ikke er et evig tilstedeværende mønster.

At barn kan leke med mange forskjellige "typer", inkludert de som er yngre eller sosialt/faglig svakere, er bare flott. Men jeg hadde jo stusset om barnet mitt konsekventg søkte seg nedover for vennskap. Det må jeg innrømme.

Gjest Emera
Skrevet

Ille, nei. Datteren min leker også med både eldre, yngre og jevnaldrende. Flott det, vel! "Svakere sosialt og faglig..?" Sånt tenker heldigvis ikke unger på.

Skrevet

Jeg synes det viktigste er at barna har noen å leke med og at de trives og er glade.

Min sønn gikk ofte nedover i alder for å finne de som likte å leke det samme som han, men en periode var det en to år eldre gutt som han delte interesse med.

Stesønn har alltid kun søkt oppover i alder. Han er en annen type enn stebroren. Stesønn er rastløs og søker utfordring og spenning, mens sønn dyrker interesser.

Så om de er sammen med yngre eller eldre betyr slik jeg ser det lite ....

Skrevet

Har en datter selv som leker godt med en venninne som er 2 år yngre (i alle fall 2 klassetrinn) Datteren min er 9 (blir 10 i oktober) og er nok ikke så veldig moden for alderen. Så det kan selvsagt være grunnen. Men heller det enn andre jeg ser som er 10 og oppfører seg som 15...

Skrevet

Det er læreren som har meldt fra om dette til ppt. Virker som det er veldig ille at mitt barn leker med yngre og litt svakere barn.

Det virker på meg som om alle barna skal være perfekte i dagens skole.

Synes forøvrig også det er merkelig at de kan skrive at skoletester som viser et resuktat på 9/10 er tilfredstillende. De kan jo ikke gjøre det stort bedre.

Lærerne orienterer seg ihvertfall mest om det negative......

Gjest Gjest_Heidi_*
Skrevet

Og fordi tenker sånn, så er jo noen som aldri får leke. Er egoistisk. Blir sint jeg når leser sånt. Hvis får et barn en gang så skal få lov leke med hvem som helst. Nesten vertfall. Vet hvor viktig det er å få lov være sammen noen.

Hvordan tror du det er, være 8 år og sosialt svakest? Ikke aldersadekvat oppførsel på noe vis. Snakker ikke rent. Ingen som vil leke med. Åsså endelig fått en venn som vil leke. Og da kommer mamman og sier ikke får lov??? Åssen tror du det er stå igjen da? Enste kan gjøre er gå hjem til mamma og gråte. Mamman min var så sint på andre mødre for sånt.

Gjest Emera
Skrevet
Det er læreren som har meldt fra om dette til ppt. Virker som det er veldig ille at mitt barn leker med yngre og litt svakere barn.

Synes forøvrig også det er merkelig at de kan skrive at skoletester som viser et resuktat på 9/10 er tilfredstillende. De kan jo ikke gjøre det stort bedre.

Meldt fra til ppt? Det høres jo ut som å skyte spurv med kanon, da...

Gjest Casey
Skrevet
"Svakere sosialt og faglig..?" Sånt tenker heldigvis ikke unger på.

Jo, det er faktisk noen barn som tenker slik også. Alle barn er ikke tolerante og vil leke med alle bare fordi de er barn.

Jeg forstår egentlig bekymringen til TS. Samtidig har jo barnet svart på hvorfor det ønsker å være sammen med den eleven og det var jo en grei begrunnelse. Det er kanskje kjekt med en blanding i vennekretsen. På videregående skole vil muligens eleven ha venner som både er svake og sterke faglig, eller kun en av delene?

Gjest *Mim*
Skrevet

Jaha, da er vi i gang igjen...

Hvordan føler du det er - er det et mønster, eller har barnet lekekamerater i flere aldre?

Skrevet

Når barnet blir 13 ? vil du være glad ikke vennene er 16-18 :lur:

Skrevet

Er det vanlig at unger bare har venner på samme alder da? Jeg trodde det var vanlig at unger har venner som er både yngre og eldre enn seg.

Skrevet
Ille, nei. Datteren min leker også med både eldre, yngre og jevnaldrende. Flott det, vel! "Svakere sosialt og faglig..?" Sånt tenker heldigvis ikke unger på.

Jeg synes det er verre at foreldrene tenker sånn. "Er de ungene der bra nok for mine barn? Nei, de er svakere sosialt og/eller faglig!".

Gjest Gjest
Skrevet
Jaha, da er vi i gang igjen...

Hvordan føler du det er - er det et mønster, eller har barnet lekekamerater i flere aldre?

Da er DU i gang i igjen.

Jeg er ikke spesielt begeistret for å leke med, eller i det hele tatt hjelpe de som er svakere enn en selv. Jeg har gjort det hele livet og fått ingenting igjen for det! Ikke har de vært spesielt snille eller hatt særlig andre gode egenskaper. Dessverre.

Gjest *Mim*
Skrevet
Da er DU i gang i igjen.

Hva mener du med det? Det er du som tar opp ppt-problemene dine i tråd etter tråd her inne.

Jeg er ikke spesielt begeistret for å leke med, eller i det hele tatt hjelpe de som er svakere enn en selv. Jeg har gjort det hele livet og fått ingenting igjen for det! Ikke har de vært spesielt snille eller hatt særlig andre gode egenskaper. Dessverre.

Ja, jeg skjønner at livet har fart hardt med deg. Men jeg lurte på om du ser noe mønster i ditt barns omgang med andre. Leker h*n bare med yngre/ svakere barn, eller har h*n en god miks av lekekamerater?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...