Gå til innhold

Vintips til bryllupsmeny!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger tips til vin som passer til menyen vi skal ha i bryllupet. Gjerne vin som passer til rettene og samtidig er lett og drikke ikke altfor sære og spesielle i smaken. Hvis man får kjøpt vinen i sverige er jo det også en fordel. Noen som ha peiling på vin her, jeg er nemlig ingen vinekspert. Helst under 100 kr pr flaske.

Forrett: Olivenposjert hellebarn (hvit flyndrefisk) med blomkålpure, løyrom og baconsirup. HVITVIN?

Hovedrett: Gjøkalv (Kalv som kun har fått melk, ikke gress)med sesongens grønnsaker, rosmarinpoteter rødvinssjy.

RØDVIN?

Dessert: Sjokolademousse på nøttebunn , frukt og bringebærsaus.

DESSERTVIN?

I tillegg trenger jeg anbefalinger på en musserende som passer til velkomstdrink/apretif sammen med frukt ol.. En som alle vil like, men som ikke ødelegger for maten etterpå :)

Skrevet

til forretten ville jeg anbefalt denne hvitvinen.

Til hovedretten er ville jeg valgt denne rødvinen..

Til desserten vet jeg ikke... Men de har sikkert noen tips på vinmonopolet hvis du spør :)

Skrevet
til forretten ville jeg anbefalt denne hvitvinen.

Til hovedretten er ville jeg valgt denne rødvinen..

Til desserten vet jeg ikke... Men de har sikkert noen tips på vinmonopolet hvis du spør :)

Tror du ikke en riesling blir for søt til forretten?

Rødvinen hørtes spennende ut.

Gjest Eurydike
Skrevet
Tror du ikke en riesling blir for søt til forretten?

Rieslinger er mange forskjellige ting, og det er et stort sprang fra de supersøte, enkle vinene med tilsatt sukker som mange tenker på i forbindelse med denne druen, og kvalitetsrielsinger.

Artikkel om riesling.

Jeg er ingen ekspert, men vil si at du til forretten din trenger du en vin med mye syre, for å balansere fett i løyromen og den olivenoljeposjerte fisken (som forresten hørtes nydelig ut), samt eventuell fløte/smør i blomkålpuréen.

Samtidig trenger du en vin med frukt og gjerne noe restsødme, både pga saltet i løyromen, og sødmen fra baconsirupen (vil anta den er søt, slik betegnelsen antyder?). Rieslinger har begge deler, og feks en Leitz kan kanskje passe bra (de har flere viner i ulike prisklasser, med noe ulike egenskaper/smaksnyanser - spør på polet).

Til desserten vil jeg foreslå en dessertvin jeg en gang prøvde til nesten helt samme type dessert (sjokolademoussekake med nøttebunn og friske bringebær), nemlig JP Moscatel de Setúbal. 129 kr per flaske sist jeg sjekket, hvilket er superbillig for denne type vin.

Skrevet
Rieslinger er mange forskjellige ting, og det er et stort sprang fra de supersøte, enkle vinene med tilsatt sukker som mange tenker på i forbindelse med denne druen, og kvalitetsrielsinger.

Artikkel om riesling.

Jeg er ingen ekspert, men vil si at du til forretten din trenger du en vin med mye syre, for å balansere fett i løyromen og den olivenoljeposjerte fisken (som forresten hørtes nydelig ut), samt eventuell fløte/smør i blomkålpuréen.

Samtidig trenger du en vin med frukt og gjerne noe restsødme, både pga saltet i løyromen, og sødmen fra baconsirupen (vil anta den er søt, slik betegnelsen antyder?). Rieslinger har begge deler, og feks en Leitz kan kanskje passe bra (de har flere viner i ulike prisklasser, med noe ulike egenskaper/smaksnyanser - spør på polet).

Til desserten vil jeg foreslå en dessertvin jeg en gang prøvde til nesten helt samme type dessert (sjokolademoussekake med nøttebunn og friske bringebær), nemlig JP Moscatel de Setúbal. 129 kr per flaske sist jeg sjekket, hvilket er superbillig for denne type vin.

Takk for svar! Litt morsomt at du nevner Leitz for var akkurat det de anbefalte meg på polet også. Det var en riesling, men ikke søt :)

Den dessertvinen skal jeg smake;)

Du har ikke noe forslag til hovedretten også da ;) Virker som du har litt peil..

Gjest Eurydike
Skrevet
Du har ikke noe forslag til hovedretten også da ;) Virker som du har litt peil..

Jeg har nok mindre peiling enn det virker som, men begynner å lære littegrann gjennom prøving og feiling.

Et av stedene jeg henter kunnskap og inspirasjon fra, er den ypperlige Vindatabasen til Dagens Næringsliv. Når det gjelder hovedretten din av kalv, kan nok mange rødviner passe. Jeg pleier å velge italiensk vin til kalv, mest fordi mange kalveretter er italienske, og kalv brukes mye i italiensk mat. Med et raskt søk på DN fikk fant jeg en kjemperimelig vin som jeg ikke har smakt, men som virker veldig lovende (87 poeng er en uvanlig høy score for en så billig vin):

http://www.dn.no/vinguiden/sok/?id=15236-18537

Kanskje verdt et forsøk? :)

Gjest Eurydike
Skrevet

PS: Kom også til å tenke på en chianti vi har drukket noen ganger i det siste - jeg vil tippe den er lettere å like for flere enn den andre jeg foreslo (antakelig rundere og snillere). Vinen er ikke for tung, og vil sikkert kunne fungere fint til kalv.

http://www.aperitif.no/index.db2?id=79932

Skrevet

Dytter opp litt....

Drar en tur til sverige i morgen....håper på tips på en god musserende som egner seg som velkosmpdrink som de har på systembolaget

• 2 måneder senere...
Skrevet

Henter opp igjen denne jeg!

jeg lurer nemlig på akkurat det samme... :)

Dessuten lurer jeg på hvor lenge vin kan stå?

Vi gifter oss ikke før neste sommer.. er det noe vin vi kan kjøpe allerede eller bør vi vente med alt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...