Gå til innhold

Bladlus på rosene

Anbefalte innlegg

Gjest *Mim*
Skrevet

Det kryr av bladlus på den ene rosen min! Jeg vil helst ikke sprøyte med gift, og hørt at det går an å bruke grønnsåpe og brennesle-uttrekk. Regner med at grønnsåpa må vannes ut, men hvor mye?

Andre anti-bladlus-tips? Vi har noen marihøner her, men tror jobben er for stor for dem...

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har ikke noe mål til deg *Mim*, men "greia" er at det skal være såpass klebrig at pusteorganet til lusene kleber seg igjen - og vips så dør de, iallefall skal de det.

Prøv deg litt frem - 2 dl grønnsåpe pr liter vann i første omgang kanskje?

Skrevet

Jeg bruker ganske mye grønnsåpe, i hvertfall en 2-3 dl pr liter vann. Det fungerer som bare det. Pass bare på å ikke spraye på mens sola står på, men vent til kvelden. Bladene kan ellers bli svidd.

Gjest *Mim*
Skrevet

Takk for svar, skal prøve i morgen. :)

• 11 måneder senere...
Skrevet

Dette skal jeg og prøve.

Bladlusa har funnet veien hit og.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg hadde sinnsykt mye lus på rosebusk i fjor - la da 2-3 hvitløker i litt vann i vanningskanna og lot det stå og "gjære" ettpar døgn, Fylla opp kanna med vann og sprøyte over treet og la hvitløkene på jorda rundt treet, lusa ble vekk, i år null lus . Hvorfor lusa er vekk i år tja si det. Så nå står det der i full blomst og er så FINT. Men så har vi MAUR masse, i kveld hadde jeg kokvarmt vann over der de gikk og "koka" eggene, groteskt ja, men når det er tusdenvis av dem. Prøvdall verden av kjerringråd/kjøpeprodukter, men ikke kvitt dem. Noen som har råd og gi meg ?

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg hadde sinnsykt mye lus på rosebusk i fjor - la da 2-3 hvitløker i litt vann i vanningskanna og lot det stå og "gjære" ettpar døgn, Fylla opp kanna med vann og sprøyte over treet og la hvitløkene på jorda rundt treet, lusa ble vekk, i år null lus . Hvorfor lusa er vekk i år tja si det. Så nå står det der i full blomst og er så FINT. Men så har vi MAUR masse, i kveld hadde jeg kokvarmt vann over der de gikk og "koka" eggene, groteskt ja, men når det er tusdenvis av dem. Prøvdall verden av kjerringråd/kjøpeprodukter, men ikke kvitt dem. Noen som har råd og gi meg ?

Hei! Bland melis og bakepulver og strø der det er maur. Skal vere effektivt.

Skrevet

Det går an og ha litt salmiakk i grønnsåpe vannet.

Det gjorde jeg, og det funka bra :)

HUSK, bare litt salmiakk.

Skrevet

Kan bruke grønnsåpevann ja, ca en skjette del med såpe har jeg brukt før, men tingen er den at du må gjenta sprøytinga hver uke tror jeg.....

Selv gikk jeg over til å bruke en spray (kjøpt på gartneri, plantasjen) som heter Decis. Lusene er gone i løpet av noen timer, andre skadedyr også, og bladverket blir nydelig og blankt... (funker veldig fint for "meldugg" som er vandlig nå i sol og varme)...

Skrevet

Jeg har hørt noe om å spraye med melk, helst i sollys, dette skal visstnok være effektivt men har ikke prøvd det selv. Har dusjet med salmiakkvann men lusene kommer bare igjen og igjen........ :sukk:

Gjest Gjest
Skrevet
Det kryr av bladlus på den ene rosen min! Jeg vil helst ikke sprøyte med gift, og hørt at det går an å bruke grønnsåpe og brennesle-uttrekk. Regner med at grønnsåpa må vannes ut, men hvor mye?

Andre anti-bladlus-tips? Vi har noen marihøner her, men tror jobben er for stor for dem...

neste år planter du grasløk der rosene står, da sipper du lus

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...