Gå til innhold

Særkullsbarn...arv...

Anbefalte innlegg

Gjest Eline
Skrevet

Har dere valgt noen spesiell avtale når dere inngår giftemål og det blir snakk om arv?

Samboer vil at vi skal ha særeie, og at vi ikke skal arve noe etter hverandre.

dvs. alt skal til barna, da vi har veldig forskjellig økonomi og eierandel i huset. Jeg syntes det er litt vel drøyt, siden alt vi gjør i fremtiden av økonomiske avgjørelser osv. skal da gå til kun barna. Han er endel eldre enn meg, og jeg tenker selvsagt at jeg kommer veldig dårlig ut om han skulle falle ifra først. Jeg vil ikke ha råd å fortsette å bo i huset.

Har dere erfaringer å dele....?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om dere ser at den ene kommer veldig dårlig ut dersom den andre dør kan dere jo eventuelt tegne gjensidig livsforsikring som tilgodeskriver hverandre, selv om arven går til barna.

Skrevet

hvorfor særeie....? Synes særeie er tegn på usikkerhet, hvis ikke dere har tro på at dette skal vare livet ut så hvorfor gifte seg. Skjønner kanskje at noen vil ta særeie på noen spesielle ting, men på alt er jo litt spesiellt. Og hva er det der med barna... de arver jo til syvende og sist alt likevel så hva er problemet med at du ikke skal arve noe først.. Har han barn fra før med en annen?

Skrevet

Pinkybride: særkullsbarn er gjerne med en annen, ja ;)

Og da skjønner jeg at man blir sittende litt mellom barken og veden når det er snakk om arv og fordeling. Mye kan løses dersom alle legger godsiden til, men på den annen side er det lurt å være føre var på sånne ting, siden slik krangel kan bli ganske opprivende.

Men særeie? Jo, forsåvidt, men er ikke dette en enklere løsning?

Om dere ser at den ene kommer veldig dårlig ut dersom den andre dør kan dere jo eventuelt tegne gjensidig livsforsikring som tilgodeskriver hverandre, selv om arven går til barna.

Det tenkte jeg også. Eller det omvendte: at parten med barn (i dette tilfellet mannen, skjønte jeg?) tegner en så god livsforsikring at du kan kjøpe ut barna cash den dagen han skulle falle fra.

Skrevet
du kan kjøpe ut barna cash den dagen han skulle falle fra.

Øh... det hørtes jo pent ut. :rodme:

Den dagen han eventuelt faller fra. Den dagen han forhåpentligvis ikke faller fra. Hvis han faller fra før du faller fra.

:klø:

Nei, glem det. Det blir visst galt uansett.

Vanskelig å diskutere dødsfall uten å tøtsje inn på... eh, død, men jeg håper du tar det med det gode.

Gratulerer med bryllupet, forresten! :blomst:

Skrevet

Fikk ikke med meg det jeg.. :goodbye:

Gjest brud juli 09
Skrevet
hvorfor særeie....? Synes særeie er tegn på usikkerhet, hvis ikke dere har tro på at dette skal vare livet ut så hvorfor gifte seg.

Samboeren min og jeg kommer til å ha særeie, selv om ingen av oss har barn fra før. Dette er det samboeren min som har bedt om, selv om det er jeg som "sitter best i det". Pappa har en del eiendommer og forretninger, og for foreldrene mine er det også viktig at vi har særeie. Noe av det første jeg tenkte da det ble snakk om særeie var også usikkerhet, men samtidig forstår jeg foreldrene mine veldig godt. Man vet aldri hva som kan skje, selv om vi ser for oss et liv sammen så lenge vi lever, men skulle det gå galt synes jeg det ville være trist om en del av det pappa har jobbet for å bygge opp (sett at jeg har arvet innen det eventuelt skulle skje), skulle fosvinne ut av familien.

Gjest Gjest
Skrevet

En ting er å ville sikre sine barn økonomisk. En annen ting er å ikke ville sikre den man lever sammen med.

Det finner jeg høyst besynderlig, rett og slett.

Om jeg skulle falle fra vil jeg at mannen min skal kunne fortsette å bo i vårt felles hjem. Jeg vil at sønnen min (særkullsbarn) enten skal kjøpes ut eller overta når mannen min eventuelt går bort eller ønsker å flytte.

Vi har tegnet forsikringer på hverandre også, slik at vi er sikret om noe skulle skje.

Min mor og stefar bor i min stefars barndomshjem. Det er dog min mor som har kjøpt huset og står som eier av boligen. Vi vil allikevel ikke drømme om å kaste ut vår stefar dersom mamma skulle falle fra. Han skal få bo der til den dagen han dør eller ønsker å/må flytte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...