Gå til innhold

Most mat

Gjest Gjest_sulten_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_sulten_*
Skrevet

Hei!

Jeg har fjernet mandlene, og er ute etter mattips.

Har spist yoghurt, eggerøre og moste grønnsaker (gulrot, potet, sellerirot, kålrabi). Og så har det blitt noen lollipop og isbiter..:)

Kjenner at jeg trenger skikkelig mat for å holde formen oppe. Noen som har tips til smakfull "most" mat? Skal unngå for varmt, lunken går greit. Savner litt kjøtt egentlig.

Takker for gode forslag! :)

Skrevet

Husker da jeg fjerna mine mandler. Da ble det endel suppe, is og semylegrynsgrøt. Etter to uker var jeg drittlei av "goplemat" og bare måtte ha mammas hjemmelagede pizza. Det gikk sakte og ost satte seg fast i ganen. Sjarmerende.

Skrevet (endret)

Suppe, havregroet (kan du spise det?) og smooties. Lapskaus (du kan jo mose den litt ekstra?).

Endret av Chimamanda
Skrevet

Da jeg tok mandlene gikk det mye i suppe m/loff og sjokoladepudding.

Og lutefisk!

Ble jo ikke helt det samme uten bacon, men ribbefettet og ertestuingen fikk jeg ned. Nammenam! Litt jobb å lage, da, men jeg bodde hjemme og fikk mamma til å lage det til meg.

Skrevet

Babymat på glass burde jo være ypperlig her :)

Gjest Pupsilure
Skrevet

Egentlig kan du mose nesten hva som helst med en stavmikser :) Finn et desilitermål eller lignende, putt oppi det du vil ha, og litt ekstra saus eller vann, og mos det med stavmikseren. Funker som bare det. Vi gir det hver dag til handikappede barn på jobben. Alle forskjellige slags middager. :Nikke:

Skrevet

Jeg er kjeveoperert og kan ikke tygge noe på 8 uker, så jeg føler med deg.

Blomkålblanding som overkokes i lite vann, så bruker jeg det samme vannet til potetstappen sammen med melken, dette gir litt mer smak og det metter.

Ferdige lapskaus-blandinger som overkokes litt er geniale og tar ikke lang tid å lage, bruker selvsagt buljong i den for smaken.

Ris med en god saus på er ok

Potetsalat går fint når man knepper potetbitene.

Bakt potet med smør og rømme

Fiskegrateng, ta vekk toppen på de ferdige, til dette kan man jo ha moste poteter og smør til.

Fiskeboller i hvitsaus med poteter alt dette kan moses sammen

Risengrynsgrøt

Stekt ris med eggerøre, kan bruke ketjap for mer smak.

Supper (noe jeg ikke er glad i så det gidder jeg ikke prøve en gang. ;)

Hvis du føler du får for lite næring i deg selger de gode energidrikker på apoteket, koster litt men er verdt det.

Mitt problem er at jeg har problemer med å gape, så jeg klarer ikke å få i meg nok most mat så jeg bruker drikken som tillegg ellers blir jeg så slapp.

Jeg savner faktisk ikke kjøtt, men savner fisk og sjømat :)

God bedring :)

Skrevet
Egentlig kan du mose nesten hva som helst med en stavmikser :) Finn et desilitermål eller lignende, putt oppi det du vil ha, og litt ekstra saus eller vann, og mos det med stavmikseren. Funker som bare det. Vi gir det hver dag til handikappede barn på jobben. Alle forskjellige slags middager. :Nikke:

Jeg har også blitt fortalt dette, men jeg orker rett og slett ikke prøve, får rett og slett litt frysninger når jeg tenker på det. :lol:

Gjest nextlife
Skrevet
Jeg har også blitt fortalt dette, men jeg orker rett og slett ikke prøve, får rett og slett litt frysninger når jeg tenker på det. :lol:

Hvis dette oppleves ekkelt foreslår jeg at hver enkelt ingrediens moses med stavmikseren, og anrettes pent på tallerkenen. Utrolig hvor mye mer fristende det er med klatter med kjøtt, potet, saus, gulrot, broccoli, blomkål o.s.v, enn alt dette moset i en gråaktig smørje.

Skrevet
Hvis dette oppleves ekkelt foreslår jeg at hver enkelt ingrediens moses med stavmikseren, og anrettes pent på tallerkenen. Utrolig hvor mye mer fristende det er med klatter med kjøtt, potet, saus, gulrot, broccoli, blomkål o.s.v, enn alt dette moset i en gråaktig smørje.

Derfor syns jeg det er hva de handicappede barna på Pupsilure sin jobb burde serveres istedet for en uidentifiserbar smørje med fôr...

Gjest nextlife
Skrevet
Derfor syns jeg det er hva de handicappede barna på Pupsilure sin jobb burde serveres istedet for en uidentifiserbar smørje med fôr...

:jepp: Den estetiske delen av måltidet er nesten like viktig som smaken.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg savner faktisk ikke kjøtt, men savner fisk og sjømat :)

Du kan jo lage plukkfisk! :)

Gjest Gjest
Skrevet

Takk for tips alle sammen:)

(Dette blir jo vondere og vondere, så ser ut til at jeg trenger disse forslagene mer enn jeg selv trodde.....)

Gjest Gitte
Skrevet

Jeg spiste kjøttpudding når jeg hadde tatt mandlene. Farsen er såpass fin at det gikk veldig greit. Ble jo så kjøttsulten

Gjest Frosk
Skrevet

Kan mose røde linser eller kikerter (fra boks) sammen med poteter gulrøtter blomkål løk (lapskaus/suppe) etc etc, så får du proteiner også :) Hummus er jo knallgodt, men vet ikke helt hva du kunne spist til hummusen...brød funker vel ikke så bra :)

• 4 uker senere...
Gjest Gjest_Iselin_*
Skrevet

Hei! kansje sent svar men skriver likevel.

Du kan jo lage en smakfull, rustikk grønnsaksuppe du kan overkoke litt.

Fres sjalottløk i olivenolje, ha i finhakket gulrot, purre og selleri. ha i finhakket hvitløk.

hell over vann og ha i en eller to terninger toro hønsebuljong, og kikkoman soyasaus.

Kok gjerne i hvertfall to timer, og ha i spinat og paste på slutten om ønskelig.

Kan også tilsette en boks tomater.

smak til med salt og pepper.

håper dette hjalp :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...