Gjest Gjest Skrevet 27. juni 2008 #1 Skrevet 27. juni 2008 Jeg ble avkrevd moms på et par øreringer som jeg bestillte fra USA. Jeg betalte i utgangspunktet under 200kr, men Tolldirektoratet hadde satt en antatt pris på 550kr, og beregnet moms utfra dette, på tross av at det lå kvittering i pakken. Nå sier de at jeg ikke kan regne med å få igjen pengene fordi jeg visstnok "godtar" fortollingen straks jeg kvitterer på hentelappen hos Posten. Andre med slike erfaringer?
Gjest Gjest Skrevet 29. juni 2008 #2 Skrevet 29. juni 2008 Man går utifra statistisk verdi, ikke den faktiske, når man fortoller. Dersom du kjøper en ny bil på Ebay til 200 nok så må man betale moms av den reelle verdien på bilen, som kanskje er oppimot 100.000 kr. Det er opp til tollvesenet å bestemme. Og ja, når du tar imot en pakke og kvitterer, så har du godkjent at denne pakken er til deg og at du har innført denne til landet, dvs at det også er du som er ansvarlig for momsen, og må betale den. Får du en pakke før den er fortollet, er det faktisk ikke lov å åpne denne før den er klarert.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå