Gå til innhold

Farge på soverom

Trude29

Anbefalte innlegg

Vi skal male soverommet vårt i sommer.Lurer litt på hvem farge vi skal velge. Har malt det meste av leiligheten i lys Toscana ( en lys farge - hvit med beige/ sand ) Rommet er nå lys grønt - blæh ! Vi har en skyvedørsgarderobe med hvite dører som må tas hensyn til. Har furuseng,( dessverre lakkert- ellers skulle jeg ha malt den ) Regner med å kjøpe ny seng i løpet av året. Rommet er ca 11 kvadratmeter , tror jeg. Det er lite lys inn på rommet , da det er en veranda over. Tror rommet er vestvendt. Noen som har noen gode fargeideer ?

Trude :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest @lfakrøll - ikk innl.

Jeg vil foreslå SYMI (en farge fra Jotun) - har den selv på mitt soverom, og den står lekkert til Lys Toscana (har den i gangen utenfor soverommet).

SYMI er litt mørkere beige - overgang til lys brun....

Lekker til beige og hvitt. Hva med å male senga ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gult er alltid bra på et soverom. Det er lettere og våkne da, og det gjør rommet både lysere og varmere. Selv er jeg derfor veldig glad i gult på et soverom. Dessuten er blått også veldig fint. Det vil kanskje føles litt kjøligere, men siden blått er beroligende er det ofte lettere å sovne i et blått soverom. Men det viktigeste er vel egentlig at du velger en lys farge siden rommet er lite og det er lite lys.

Selv om sengen er lakkert går det ant å male den, du bare pusser den ned først. Enkelt hvis en har eletrisk pussemaskin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med 3 lyse vegger og en mørkere, f.eks. blå? Det foreslo mannen i malerbutikken når vi snakket med dem. Kommer ikke til å gå for den ideen, men det er et forslag. Regner med at den 3. veggen er den som er på motsatt side av senga, eller noe sånn.

Catzy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hva slags grønnfarge du har på soverommet idag, men hvis den er fra begynnelsen av 90-tallet, så har jo moten endret seg en del. Vi har god erfaring med en grønnfarge som heter "Sorbet" fra Nordsjö, den kan vel beskrives som eplegrønn og er munter og frisk.

Hvis dere vil ha noe mer kjølig, så er kanskje blått et godt valg? Blått skal være beroligende og er sånn sett perfekt for et soverom:-) Kan i såfall foreslå Lobelia (lys, lys blå uten at den er veldig kjølig) eller Krokus, begge fra Nordsjö.

Alle disse tre fargene harmonerer med Lys toscana. Hvis du går inn på Nordsjös hjemmesider: www.nordsjo.no og trykker på "Test fargesetting" kan du velge type rom og så fargesette rommet og tilbehøret for å se hvordan det blir. Krokus og Sorbet er i gruppen "Sjø & gress", mens Lobelia er i Cafe Au Lait. Sistnevnte gruppe har forøvrig flere jordfarger, hvis du synes det passer bedre.

Sengen kan du fint male, den må bare mattslipes (dvs lett over med sandpapir). Evt kan du lakke den med pigmentlakk, men da må sengen slipes helt ned. Vi gjorde sistnevnte - en forferdelig jobb, men så ble sengen også veldig fin, da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange gode forslag ! Fikk mange gode ideer nå ! Skal si ifra hvordan resultatet blir ! Når det gjelder senga, håper jeg vel igrunn å kjøpe en ny og større. Vi har nemlig en liten gjest hver natt som ligger på kryss og tvers...

Trude :briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...