Gjest Gutt22 Skrevet 26. juni 2008 #1 Skrevet 26. juni 2008 Hei! Beklager å måtte si dette, men jeg er en gutt som har sneket meg inn. Har googla litt, og sett at dere har mye gode diskusjoner, så håper jeg får noen svar, selvom jeg er gutt;) Jeg har nettop startet i ny jobb, og vil nødig begynne å mase om lønn allerede. I kontrakten min står det at jeg har Lønnsregulativets trinn 14, noe som tilsvarer ca 263.500 kroner i året... Siden jeg starter såpass seint på året, vil det da si at jeg til neste år blir tvunget til å ta ferie i 5 uker, og fortsatt bare får feriepenger for noen få mnds arbeid? eller vil jeg få ubetalt ferie, og feriepenger for det jeg har jobba? Og når jeg starter på lønnstrinn 14 nå, hvor ofte vil man gå opp et lønnstrinn? Vet dere hvor man finner oversikt over de ulike lønnstrinnene? Tusen takk for svar;)
Gjest Gjest Skrevet 27. juni 2008 #2 Skrevet 27. juni 2008 Du har rett til full ferie neste år, men ikke plikt til å ta ut mer enn den delen feriepengene dine dekker.
Marikke Skrevet 27. juni 2008 #3 Skrevet 27. juni 2008 Oversikt over statens lønnstrinn: http://www.regjeringen.no/nb/dep/fad/dok/L....html?id=438643 Oversikt over kommunenes lønnstrinn: http://www.oslo.kommune.no/toppmeny/ledige...52899-7694.html
Gjest Gutt22 Skrevet 27. juni 2008 #4 Skrevet 27. juni 2008 Takker og bukker;) Eneste som gjenstår nå er hvor ofte man øker i lønnstrinn? er det hvert år eller?
Sol79 Skrevet 27. juni 2008 #5 Skrevet 27. juni 2008 De aller fleste har lønnsregulering hvert år, og ofte går man også noe opp etter endt prøvetid. Vanligvis fremgår dette av kontrakten.
Lilleba Skrevet 27. juni 2008 #6 Skrevet 27. juni 2008 Det avhenger av hvilken lønnsramme du er i. Er du i staten eller Oslo kommune? Lønnsrammetabellen viser hvor ofte du går opp i lønnstrinn. I begynnelsen kan det være annet hvert år, etter 10 år kan det være et opphold på fire år osv. Vanskelig å svare deg når man ikke vet mer.
Gjest Gjest Skrevet 27. juni 2008 #7 Skrevet 27. juni 2008 Du har rett til full ferie neste år, men ikke plikt til å ta ut mer enn den delen feriepengene dine dekker. Feil. Han har ikke rett til ferie i 5 uker neste år da han nettopp startet i ny jobb. For å ha rett till "full" ferie må man ha jobbet hele året året før. Og man har rett til 5 uker hvis man er organisert.
Gjest Gjest_NINA_* Skrevet 27. juni 2008 #8 Skrevet 27. juni 2008 Oversikt over statens lønnstrinn: http://www.regjeringen.no/nb/dep/fad/dok/L....html?id=438643 Oversikt over kommunenes lønnstrinn: http://www.oslo.kommune.no/toppmeny/ledige...52899-7694.html Hei, lurte på om du har en oversikt over lønnstrinn for klesbutikkjobb
Gjest Gjest Skrevet 27. juni 2008 #9 Skrevet 27. juni 2008 Hei! Beklager å måtte si dette, men jeg er en gutt som har sneket meg inn. Har googla litt, og sett at dere har mye gode diskusjoner, så håper jeg får noen svar, selvom jeg er gutt;) Jeg har nettop startet i ny jobb, og vil nødig begynne å mase om lønn allerede. I kontrakten min står det at jeg har Lønnsregulativets trinn 14, noe som tilsvarer ca 263.500 kroner i året... Siden jeg starter såpass seint på året, vil det da si at jeg til neste år blir tvunget til å ta ferie i 5 uker, og fortsatt bare får feriepenger for noen få mnds arbeid? eller vil jeg få ubetalt ferie, og feriepenger for det jeg har jobba? Og når jeg starter på lønnstrinn 14 nå, hvor ofte vil man gå opp et lønnstrinn? Vet dere hvor man finner oversikt over de ulike lønnstrinnene? Tusen takk for svar;) Mer i lønn??? Du får jo like mye som meg. Jeg er 36 og får tariff. Hva er det du jobber med siden du får så mye?
Gjest Gjest Skrevet 28. juni 2008 #10 Skrevet 28. juni 2008 Feil. Han har ikke rett til ferie i 5 uker neste år da han nettopp startet i ny jobb. For å ha rett till "full" ferie må man ha jobbet hele året året før. Og man har rett til 5 uker hvis man er organisert. Ikke helt riktig. Du har opptjent ferie med lønn tilsvarende den tiden du jobbet, begynner du midt i året tilsvarer det ca 12 dager. I tillegg kan du ta ut opp til din tariffestede ferie, 4 eller 5 uker uten lønn. )Det er faktisk ikke alle som har rett på 5 ukers ferie, men de fleste har det, så man kan ha det som et utgangspunkt). Første svar du fikk var derfor riktig.
Marikke Skrevet 28. juni 2008 #11 Skrevet 28. juni 2008 Hei, lurte på om du har en oversikt over lønnstrinn for klesbutikkjobb Lønningene varierer vel fra butikk til butikk. Hva slags klesbutikk er det som opererer med lønnstrinn?
Gjest Britt Banditt Skrevet 28. juni 2008 #12 Skrevet 28. juni 2008 Mer i lønn??? Du får jo like mye som meg. Jeg er 36 og får tariff. Hva er det du jobber med siden du får så mye? 263 500 i året er da ikke så mye. Ca 135,- timen vel. Det er det jeg har, og jeg jobber gjennom et vikarbyrå (og vikarbyråer er jo ikke kjent for å gi så veldig god lønn).
Gjest Gjest Skrevet 28. juni 2008 #13 Skrevet 28. juni 2008 263 500 i året er da ikke så mye. Ca 135,- timen vel. Det er det jeg har, og jeg jobber gjennom et vikarbyrå (og vikarbyråer er jo ikke kjent for å gi så veldig god lønn). Det er mye når man bare er 22. Var det jeg mente. Og det er mye når han på 22 får like mye i likhet med en på 36. Vet det ikke er mye i lønn egentlig
Gjest Gjest_Jente_* Skrevet 28. juni 2008 #14 Skrevet 28. juni 2008 Feil. Han har ikke rett til ferie i 5 uker neste år da han nettopp startet i ny jobb. For å ha rett till "full" ferie må man ha jobbet hele året året før. Og man har rett til 5 uker hvis man er organisert. Sjekk kildene dine en gang til du.... Arbeidstaker som tiltrer senest 30. september i ferieåret har rett til full feriefritid, 25 virkedager (hverdager inkl. lørdager). For arbeidstakere over 60 år beregnes 6 virkedager (1 uke) ekstra, jf. Ferieloven § 5.
Trixie52 Skrevet 29. juni 2008 #15 Skrevet 29. juni 2008 Feil. Han har ikke rett til ferie i 5 uker neste år da han nettopp startet i ny jobb. For å ha rett till "full" ferie må man ha jobbet hele året året før. Og man har rett til 5 uker hvis man er organisert. Tull & tøys. Du blander sammen rett til ferie og feriepenger. Full ferie har man rett på uansett, også det året man starter i jobben, bare det er før en eller annen dato på høsten (i september tror jeg). Men feriepengene er jo en prosentsats av lønna man tjente året før.
Gjest Gjest Skrevet 30. juni 2008 #16 Skrevet 30. juni 2008 Det er mye når man bare er 22. Var det jeg mente. Og det er mye når han på 22 får like mye i likhet med en på 36. Vet det ikke er mye i lønn egentlig Man kan da ikke sette lønn ene og alene ut ifra alder!? Kanskje han har utdanning og du ikke, for alt jeg vet. Kanskje har han mye ansvar og du lite. Å se på aldre som eneste kriterium blir meget tynt!
Gjest gutt22 Skrevet 4. juli 2008 #17 Skrevet 4. juli 2008 Hehe, jeg er strålende fornøyd med lønna Jobba i butikk før, og fikk en veldig fin oppgang nå som jeg bytta;) Jeg spurte egentlig bare fordi jeg lurte, ikke fordi jeg ikke var fornøyd med lønna, for det er jeg! Jobber i privat sektor...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå