Gå til innhold

Hva handler du av helsekostprodukter?

Anbefalte innlegg

Gjest Business woman
Skrevet

Hei kjære forum skribenter,

Jeg er i gang med å sette opp en nettbutikk på nett som skal selge kostholdsprodukter og lignende. For tiden jobber jeg med innkjøpskontrakter, for produktene som jeg vil selge.

Derfor tenkte jeg at jeg skulle høre med dere som sikkert er aktive kjøpere av helseprodukter over nett, og i butikk generellt?

Har du noen tips om produkter som jeg burde selge?

Er det noen produkter som du vet om som ikke selges på nett i Norge i dag, som du kunne tenke deg?

Noen merker som er bedre enn andre?

Hva er viktig for deg ved kjøp på nett?

- Betalingsmuligheter som VISA, Paypal, giro, bankoverføring, postoppkrav?

- Stort utvalg?

- Billig frakt kostnad?

- Gratis frakt?

- Billigere enn i butikk?

Videoannonse
Annonse
Gjest StoreSky
Skrevet

Frakt inkludert er veldig lurt! Er slitsomt å få det på toppen av alt annet.

Ellers er det viktig at nettsiden er lett og behandle, at produkter og priser er oppdatert. Men det er vel selvfølge?

Hvis jeg kjøper over nett, så bør det være billigere enn butikk. Man slipper jo "butikk konstnader" blandt annet.

Hva slags helseprodukter tenker du egentlig? sminke, kremer, mat, økologisk, fair trade, etc?

Gjest Business Woman
Skrevet

Takk for raskt svar!

Tanken var å starte med vitaminer og mineraler, men er interesert i å selge alt som er innen helseprodukter.

Hadde ikke tenkt over fairtrade og økologiske produkter. Men det er jo en mulighet.

Det som jeg tror er vanskelig er å selge produkter som veier mye, men koster generellt lite. Som mel, sukker og slikt. Så det må være produkter i en viss pris klasse, slik at frakt ikke blir en for stor kostnad av total kurven.

Hva med gratis frakt ved kjøp over 499 kroner?

Gjest Tabris i.i.
Skrevet

Jeg kjøper ofte vegetarprodukter (kjøtterstatninger) fra helsekostbutikker. Da helst fra merkene Viana og Viadeli.

Gjest Business Woman
Skrevet
Jeg kjøper ofte vegetarprodukter (kjøtterstatninger) fra helsekostbutikker. Da helst fra merkene Viana og Viadeli.

Du kjøper ikke dette på nett?

Hvilke gode webshopper i Norge, selger vegetar produkter?

Skrevet (endret)

Jeg kjoeper mye naturkosmetikk og oekologiske produkter: kremer, saape, soyaprodukter, muesli, broed, peanutsmoer, te, etc.

En forutsetning for at jeg skal kjoepe det online maa vaere at det er billigere aa kjoepe enn i butikken (inkl frakt) eller at jeg ikke faar tak i det andre steder.

Produkter jeg savner i Norge er Smuckers Natural Peanut Butter og Dr Bronner's produkter, spesielt disse.

Og saa savner jeg stoerre utvalg av oekologiske teer, spesielt japanske teer.

Jeg vil helst ha mulighet for aa betale med PayPal, og Visa og giro er ogsaa bra.

Tror ikke jeg ville kjoept vitaminer over nett, er litt skeptisk til det av en eller annen grunn.

Sikkert masse mer jeg kunne tenkt meg, men kommer ikke paa noe naa :)

Edit: Og saa savner jeg ayurvediske saaper som Chandrika og andre ayurvediske produkter.

Og oekologisk oppvaskesaape / vaskemidler o.l. Vet jeg kan faa disse flere steder, men hadde ikke hatt noe imot aa spare litt penger :)

Endret av Chimamanda
Gjest Raptuza
Skrevet

Har kjøpt slankepiller(30 Days) på netthelsekost. Men makan til dyrt og crappy produkt....Kjøper ikkje det att.

Skrevet
Du kjøper ikke dette på nett?

Hvilke gode webshopper i Norge, selger vegetar produkter?

Kinsarvik.no :)

Gjest Business Woman
Skrevet

kinsarvik.no var en fin side, og lett og lett på nett, men aldri kommet over denne. Så takk for det.

Dr. Bronner's produkter; er det visst disse som har import avtale til Norge.

http://www.ducks.no/babybanz.html

Takk for alle tips så langt, dette er god informasjon.

Gjest *Mim*
Skrevet

Eneste jeg kjøper på helsekosten er sesamknekk. Og økologiske teer, forresten.

Skrevet

Jeg synes også det er viktig at det står nærings -og innholdsdeklarasjon på matvarene som jeg skal vurdere å kjøpe.

Skrevet
Jeg synes også det er viktig at det står nærings -og innholdsdeklarasjon på matvarene som jeg skal vurdere å kjøpe.

Ja, det er jeg veldig enig i. Det kan faktisk være avgjørende for om jeg kjøper varen eller ikke.

Gjest Business Woman
Skrevet

Er det viktig at det også er innformasjon om hva det ikke inneholder.

F.eks: inneholder ikke nøtter, gluten etc?

Skrevet

Ve, det gjør det enklere for meg om det står at det "ikke inneholder melk og egg", for da vet jeg at jeg kan kjøpe det. Men det er jo bare for å gjøre det enkelt for meg. :)

Skrevet

Jo enklere, jo bedre. Og jo mer informasjon jeg får, jo større sjanse er det for at jeg kommer til å kjøpe varen.

Gjest Gjest
Skrevet
En forutsetning for at jeg skal kjoepe det online maa vaere at det er billigere aa kjoepe enn i butikken (inkl frakt) eller at jeg ikke faar tak i det andre steder.

Helt enig. Et viktig poeng. Jeg synes fortsatt i vår moderne verden at det er greiest å gå i en butikk der jeg kan se på varene, "kjenne" på de, spørre om hjelp osv. Av sistnevnte årsak er det lurt å ha en spørrefunksjon der nettkunder kan stille spørsmål, med sjanse for relativt raske svar.

Det kan kanskje være lurt å markedsføre seg litt ekstra mot distriktene, der det ikke finnes så mange helsekostbutikker.

Gjest Business Woman
Skrevet

I forhold til markedsføring, så liker jeg det er med distriktene.

Hvor bør en slik helsekost butikk på nett reklamere?

Google Annonser?

Høyt på Google generellt, når du f.eks søker "helsekost" eller "b vitaminer"?

Kelkoo?

Forum slik som kvinneguiden?

Lokale aviser / nettforum?

I forhold til å gjøre en handel på nett så lik som ved butikk som mulig, hva er mest vikitg?

- Flere store bilder av hvert produkt?

- Bilder av boks?

- Bilde slik at man kan lese det som står på boksen?

- Bilde slik at man kan forstå størrelsen i virkeligheten, f.eks bildet ved siden av en fyrstikk eske?

- Bilde av vitaminene inne i boksen?

- Mulighet for å sammenligne produkter?

- Mulighet for å sortere alle produkter etter vegetar, gluten free etc?

Når du nevner spørre spørsmål? Tenker du da på email eller telefon, eller chat funksjon?

Takk igjen, her var det masse gode tips som jeg ikke hadde tenkt på :-)

Gjest Gjest
Skrevet

Når det gjelder spørrefunksjon tenkte jeg i utgangspunktet på e-post. Men om du har tid og mulighet er jo selvsagt telefon og chat også bra. Men det krever mer tilgjengelighet av deg, så kanskje du måtte satt en tidsramme for når du var tilgjengelig? Mange nettsteder har en sånn kontaktfunksjon at du bare klikker på "spør oss", skriver inn spørsmålet ditt i en boks som dukker opp, og så trykker på send. Så slipper folk å gå innom e-posten sin. Men da må de enten oppgi sin egen e-postadresse sånn at du kan svare de der, eller du kan ha en egen avdeling for spørsmål og svar der alt blir lagt ut så alle kan lese.

Jeg synes alle dine forslag til bilder/info om produktet er gode. Men så vet jeg ikke helt hvor mye man kan ha på hvert enkelt produkt på ei nettside. Det som hadde vært kjekt er om man hadde hatt et "vanlig" bilde av produktet på ei oversiktsside med mange produkter, og så når du klikker deg inn på produktet så kan du velge flere bilder av den typen du selv foreslår.

Gjest Gjest
Skrevet

Angående reklame...

Personlig må jeg innrømme at nettreklame kun er forstyrrende elementer som jeg aldri lar meg lokke av. Jeg har visst installert et eget reklamefilter i hodet mitt. ;)

Men lokale aviser er kanskje noe? Men da koster det jo en del. Jeg vet jo ingenting om disse tingene egentlig, så ta dette med en hel bøtte salt. Men jeg tenker meg følgende:

Har man et lite budsjett og ikke kan kjøre store reklamekampanjer så kan det være lurt å starte i det små. Gjør en ekstra innsats for å få noen få kunder, og har du et bra produkt vil jungeltelegrafen være en gratis annonsekanal. Kanskje du kan gjøre litt sånne "tupperware"-hjemmebesøk? I ei bygd der du kjenner noen, og vet at det ikke finnes helsekostbutikk i nærheten. Eller start med venner og familie som igjen inviterer sine venner/familie, ha homeparties og spre det glade budskap. :)

Folk flest er vel ganske negative til reklame på e-posten sin, men det KAN stille seg annerledes når du har en nystartet liten enmannsbedrift. Du kan være litt åpen og jordnær når du skriver at du har startet din egen nettbutikk, og nå håper at folk kan hjelpe deg å spre budskapet. Så sender du mailen til venner og familie. Jeg har faktisk opplevd å få fellesmail på jobb fra en eller annen oppe i systemet, som strengt tatt er reklame men som ikke oppfattes slik dersom det er gjort på en enkel og beskjeden måte. :)

Skrevet

Jeg synes det er viktig med et bilde av produktet. Jeg liker veldig godt når det er et lite bilde ved siden av produktlisten, og at man da kan klikke på bildet og gjøre det større slik at tekst på produktet osv. kan leses. Informasjon som er viktig mener jeg er ting som innholdsfortegnelse, næringsinnhold og mengde/vekt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...