Gå til innhold

Linseveske i håndbagasjeog sikkerhetskontroll

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal reise bort i 3 uker og har med meg linser. Jeg må ha med endel linseveske. (har 3 beholdere, a 60 ml) Hvis de er forseglet må jeg ha de i den gjennomsiktige posen da? Ellers får jeg jo ikke med ansiktskremen min og parfymen min. Disse vil jeg ikke pakke i insjekket bagasje, for de er jeg avhengig av å ha...

Noen som hvet om det er noen egne regler for linseveske?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Reglene gjelder væske, uansett hva det er.

Gjest Gjest
Skrevet

Du er vel ikke avhengig av parfymen din vel?

Linsevæske gjelder som medisiner, men du har bare lov til å ha med det du trenger til akkurat reisen, altså på flyturen. Så du kan ha med et etui med væske utenfor posen, siden du kan krangle på at du trenger dette i tilfelle du må ta av deg linsene på flyet. Men en hel flaske har du ikke behov for på reisen, så det får du ikke ta med deg utenfor posen.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg må ha med endel linseveske. (har 3 beholdere, a 60 ml) Hvis de er forseglet må jeg ha de i den gjennomsiktige posen da?

Det går greit å ha dem med i håndbagasjen så lenge hver beholder er under 100 ml. Alle beholderne må i den gjennomsiktige posen. Du kan ha med så mange beholdere med krem, parfyme og væske du vil, så lenge hver enkelt er under 100 ml og alt får plass i litersposen.

Gjest Gjest
Skrevet
Linsevæske gjelder som medisiner, men du har bare lov til å ha med det du trenger til akkurat reisen, altså på flyturen. Så du kan ha med et etui med væske utenfor posen, siden du kan krangle på at du trenger dette i tilfelle du må ta av deg linsene på flyet. Men en hel flaske har du ikke behov for på reisen, så det får du ikke ta med deg utenfor posen.

Hvor mye linsevæske trenger man egentlig på en flytur? Hvis hun har flere små beholdere og alle får plass i posen er det jo ikke noe problem uansett.

Skrevet

Ta en synslaseroperasjon så slipper du problemet! ;)

-misa

Gjest Gjest
Skrevet

Vanligvis vil linsevæske, selv om det er over de tillatte målene, tillates på fly på lik linje med medisiner. Dette fordi det kan være vanskelig og få tak i rett type på din destinasjon og linser ansees som nødvendig.

Skrevet
Vanligvis vil linsevæske, selv om det er over de tillatte målene, tillates på fly på lik linje med medisiner. Dette fordi det kan være vanskelig og få tak i rett type på din destinasjon og linser ansees som nødvendig.

Ja, det var dette jeg lurte litt på. Jeg trenger ikke linseveske til flyturen, men de 3 ukene jeg er i Thailand. Og jeg vet jo ikke om de har denne linsevsken der nede....Da er det litt kjiper`n hvis jeg må bruke opp kvoten på veske i håndbagasjen min på det. Jeg har ikke lyst til å sjekke inn ansiktskremen min fordi jeg får kviseutbrudd delux hvis bagasjen min forsvinner og jeg måbruke en annen....

Kompliserte greier.!

Noen som er sikker på at dette går under medesiner, så jeg kan ha dette utenforposen? Eller har link til info om dette?

Gjest Gjest
Skrevet
Ja, det var dette jeg lurte litt på. Jeg trenger ikke linseveske til flyturen, men de 3 ukene jeg er i Thailand. Og jeg vet jo ikke om de har denne linsevsken der nede....Da er det litt kjiper`n hvis jeg må bruke opp kvoten på veske i håndbagasjen min på det. Jeg har ikke lyst til å sjekke inn ansiktskremen min fordi jeg får kviseutbrudd delux hvis bagasjen min forsvinner og jeg måbruke en annen....

Kompliserte greier.!

Noen som er sikker på at dette går under medesiner, så jeg kan ha dette utenforposen? Eller har link til info om dette?

Det praktiseres ulikt fra flyplass til flyplass. Jeg har opplevd at de i sikkerhetskontrollen har kastet linsevæsken min rett i bosset, gåde på Gardermoen og andre steder. Jeg kjenner flere andre som har opplevd det samme, også folk som er allergiske og som kun kan bruke akkurat den typen linsevæske...

Dette er tatt fra sidene til Oslo Lufthavn:

"

6) Jeg er avhengig av medisiner og må ha dette med i håndbagasjen. Hvordan gjør jeg det?

Flytende medisin som er nødvendig for bruk på reisen er tillatt å ha med. Du behøver ikke putte den flytende medisinen i plastposen, men skal uoppfordret vise medisinbeholderne i sikkerhetskontrollen. Du må også være forberedt på å dokumentere at medisinen er til deg og ditt behov, ved f.eks. å smake på den, smøre litt på huden e.l. Medisin i fast form er fortsatt tillatt.

Det er en fordel å medbringe attest fra lege / behandlingssted dersom medisinen ikke kan åpnes i sikkerhetskontrollen.

Eksempler på flytende væsker som regnes som medisin:

- Dagslinser, linsevæske, sterilt saltvann

- Dialysevæske

- Hostesaft

- Insulin

- Intravenøse væsker

- Sondenæring / mat

- Vaksiner, difteri-tetanus-kikohoste osv.

"

Fant dette på et apotek sine sider:

"

Reseptfrie legemidler (linsevæske, hostesaft, nesedråper osv.) kan du i første rekke ta med så mye av som du trenger under selve flyreisen. Men du kan ta med deg reseptfri medisin for hele reisen hvis du er usikker på om du får kjøpt produktet på reisemålet, eller hvis det bare finnes i større pakninger.

Medisiner trenger ikke ligge i plastposer. Men husk å pakke flytende medisiner slik at du kan forevise dem ved sikkerhetskontrollen på flyplassen.

"

Det er altså -så mye du trenger på selve flyturen- du kan ha med deg, men som den nederste linken viser så kan du ha med om du er usikker på om du får tak i medisinen dit du kommer. Men dette blir jo en skjønnsak.. Det er ikke sikkert at de på flyplassen er enig i at linsevæske er vanskelig å få tak i i Thailand.

Jeg ville pakket så mye linsevæske som jeg fikk plass til i posen. Det er utrolig kjipt om de kaster væsken din på flyplassen, og så står du der helt uten væske. Hvor mye ansiktskrem trenger du egentlig? Du kan kjøpe sånne pitte pitte små reisekrukker og ta krem i disse, så tar de mindre plass i posen enn en hel stor krukke. Parfyme trenger du strengt tatt ikke, så den ville jeg tatt i kofferten.

Gjest Gjest
Skrevet
Hei. Les denne linken: http://tux1.aftenposten.no/nettprat/031106bagasje/ Du burde likevel ringe til de flyplassene du skal gjennom og sjekke dette selv.

Hvorfor sender du ikke linsevæsken i bagasjen, og tar med deg feks én flaske på flyet?

-misa

Fordi kofferter kan forsvinne. Og da står man der uten linsevæske. Og det er kjipt.

Gjest Gjest
Skrevet

Parfymen kan du med fordel vente med å ta på til du er ute av den trange flykroppen. Mange allergikere og andre som sliter med slikt på fly. Pakk den i en noenlunde sikker beholder og ha i innsjekket bagasje :)

Skrevet
Fordi kofferter kan forsvinne. Og da står man der uten linsevæske. Og det er kjipt.

jepp, det er akkurat dette. Er ikke det at jeg skal dæsje på meg parfyme inne på flyet. Og jeg må ikke ha ansiktskremen min heller inne påflyet. men det er akkurat dette med at insjekket bagasje kan komme bort, og da er det litt kjipt!

Gjest Gjest
Skrevet
jepp, det er akkurat dette. Er ikke det at jeg skal dæsje på meg parfyme inne på flyet. Og jeg må ikke ha ansiktskremen min heller inne påflyet. men det er akkurat dette med at insjekket bagasje kan komme bort, og da er det litt kjipt!

Linsevæsken ville jeg så absolutt tatt i posen om du skal til et sted du er usikker på om det er lett å få kjøpt ny, for som sagt så hender det at de kaster den rett i bosset på flyplassen. Selv om det er kjipt om parfymen forsvinner, så -trenger- man strengt tatt ikke ha parfyme på seg i det hele tatt (mange vil være glad om du lar være..), så om den ligger i en koffert som kommer på avveie, så er det likevel bare kjipt, og ikke en krise.

Og husk at du kan ta parfyme og ansiktskrem over i mindre beholdere. Om du har 3 flaseker linsevæske på 60 ml hver så blir det bare 180 ml, da har du fremdeles 820 ml igjen til annen væske. Det er jo grenser for mye ansiktskrem og parfyme en person kan bruke på 3 uker også, det er ikke nødvendig å ha med seg -hele- parfymeflasken eller -hele- krukken med krem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...