Gå til innhold

Når er kattungen stor nok til å gå ut?

Anbefalte innlegg

Gjest Muskat
Skrevet

Jeg har en liten kattunge på 13 uker. Nå er hun innekatt hos oss i byen (vi flytter snart), men hun har vært litt ute på hytta sammen med oss.

Jeg lurer på om noen her har noen tanker om når katter er store nok til å slippes ut på egen hånd. Jeg har hørt alt fra de er ganske små til at de ikke er i stand til å finne hjem på egen hånd før de er ett år gamle.

Er det noen her som vet når kattene er store nok til å gå ut på egen hånd? (hun skal selvfølgelig steriliseres og øremerkes først, selv om jeg må innrømme at jeg synes det er helt grusomt å måtte sterilisere henne).

Videoannonse
Annonse
Gjest Glør
Skrevet

For å være ute alene bør hun være 6-8 måneder, fordi kattens retningssans ikke er fullt utviklet før dette. Er du, eller moren ute sammen med henne kan hun være rundt 2 mnd +

Skrevet

Det spørs hva du mener med alene, men mener nok som Glør ovenfor at en kattunge yngre enn 5-6 måneder bør holdes et øye med når den er ute.

Ellers er jeg enig med at det ikke er kjekt å sterilisere/kastrere katter. Det er dessverre nødvendig. :(

Skrevet

da vi fikk vår kattepus var han 12 uker, og hadde allerede vært ute litt der han kom fra, da sammen med moren sin. siden han allerede visste hvor mye spennende som var på utsiden av døren, sto han hele dagen og mjauet og skrapte ved vår altandør. så da været ble fint nok til at jeg kunne være ute sammen med han gikk vi begge to ut. korte turer innimellom, for å leke og snuse litt. etterhvert som dagene og ukene gikk kunne jeg slippe han ut litt før jeg kom ut, og gå inn litt før han, da jeg visste at han kom inn for å se etter meg, og han bare holdt seg i vår hage. nå er han 4 mnd gammel, og er ute alene. holder alltid et lite øye med han, men han gjør stort sett som han vil. må legge til at vi har en annen voksen katt som han holder seg litt sammen med, og at vi bor på en plass med veldig lite trafikk og andre katter.

man ser jo an katten litt. hadde han ikke komt når jeg roper på han og jeg visste at han strøk langt vekk, ville jeg vært mer forsiktig.

Gjest Muskat
Skrevet

Et nytt problem: Ettersom vi har vært så dumme at vi har latt katten være litt ute sammen med oss, vil hun nå ut hele tiden.

Hun roer seg inne sammen med oss, men det tar ikke lang tid før hun klagemjauer og det gjør hun mer og mer nå. -Og leking er ikke like morsomt, jeg tror hun helst bare vil ut. Så vi tok henne med litt ut i dag. Etter 10 minutter hadde hun klatret opp til toppen av et tre og sto der og mjauet. Etter mye om og men fikk vi henne ned og da gikk vi selvfølgelig inn. -Men inne er det jo ikke gøy, så klagingen fortsetter selvfølgelig.

Hun er 14 uker nå, så hun er for liten til å være ute for seg selv og jeg er litt skeptisk til at hun skal løpe opp i trær igjen.

Er det noen som har noen seriøse tips til hvordan jeg kan få henne til å roe seg inne inntil hun blir stor nok til å være alene ute? Særlig ettersom jeg ikke har mulighet til å være ute med henne bestandig akkurat når hun vil...

Jeg har for øvrig dårlig erfaring med katt i bånd og katten vår nå virker ikke som om det er noe hun vil komme til å godta.

Skrevet

Nei, jeg synes heller ikke katt i bånd er en god idè. Et alternativ er jo selvsagt å skaffe en kattunge til, men det er kanskje ikke den beste løsningen for dere. ;)

Ellers tror jeg det bare er å fortsette å ha henne ute. Nå som været er mildt kan dere jo ha døren åpen også bare følge litt med henne?

Gjest Gjest
Skrevet
Det spørs hva du mener med alene, men mener nok som Glør ovenfor at en kattunge yngre enn 5-6 måneder bør holdes et øye med når den er ute.

Katten skal holdes øye med uansett hvor gammel den er!

Skrevet

evt.kanskje hvis dere får det til, slite henne litt ut med lek før dere går ut slik at hun ikke er like vill når dere er ute. hehe..er ikke lett nei når de står å mjauer med døren.. :rødme:

Gjest Gjest_Ingunn_*
Skrevet
Kattunger utvikler ikke stedssans før de er 6 måneder.

Mange tror at når kattungen kan spise og gå på egenhånd – kan den slippes ut også. Det er feil, feil, feil.

Katter utvikler ikke stedssans før den er 6 måneder.

Å slippe katten ut før den tid er som å slippe ut en 4 måneder gammel valp,

Eller et menneskebarn på 2 år; Er de fremdeles på utsiden etter 3 timer er det mer flaks enn uflaks!

Hold katten inne om natten

Det er på nattestid kattene sloss og skremmer hverandre bort. Da er det lett å tuste seg vekk. Dessuten skjer de fleste katteulykker i mørket. Og rovdyr, som rev og grevling, jakter om natten. La katten være inne om natten og sove trygt, og slipp den heller ut på lyse dagen.

Flytter dere, hold katten inne i minst 6 uker.

Så lang tid tar det før katten føler seg hjemme på det nye stedet. Slippes den ut før den tid, risikerer du at katten rømmer for å finne hjem igjen.

Fra denne linken:

denne linken ;-)

Gjest Gjest_Ingunn_*
Skrevet

Enig, og tas inn om natten!

Skrevet

Katter er skumringsdyr og det er derfor naturlig for dem å være ute nettopp i skumringstiden.

Den lette løsningen er å holde katten inne i seks måneder. Den mer riktige og naturlige løsningen er å slippe den ut mens man følger med den, slik man jo også gjør med små barn og valper. Man holder ikke barn og valper innestengt til de har utviklet retningssans - man blir med dem ut og lar dem utforske. :)

Gjest Glør
Skrevet

Uansett? Jeg må vel innrømme at jeg ikke helt ser behovet for å fotfølge mine voksne katter ute, og det ville også gjort det vanskelig å la dem være ute når de trives best der, nemlig om natten.

Gjest Muskat
Skrevet

Av alle kattene jeg har vært borti har det rett og slett vært umulig å fotfølge dem overalt. -Og få dem inn om natten når de er over alle hauger og ikke vil inn? Tror ikke det... Jeg skjønner at mange kommer til å reagere her, men når katten er i fullt firsprang ett eller annet sted, så følger jeg ikke (alltid) etter. Beklager!

-Men hun her er for liten enda, så jeg passer på henne og selvfølgelig skal hun øremerkes og steriliseres før hun slippes ut alene. Hun er også stort sett litt engstelig, så hun løper ikke avgårde enda, men det er jo veldig vanskelig for meg når hun løper oppi trær da, og ikke kommer ned igjen. -Så jeg er ikke så veldig hypp på å være alene med henne og det høye treet dersom det skulle skje igjen.

-Men det som gjorde meg litt redd for at hun mistrivdes var at jeg fant bæsj utenfor kassen hennes for noen dager siden og det er jo selvfølgelig et tegn på frustrasjon. Nå er det umulig å vite om det var bæsj som hang med i pelsen hennes (det har skjedd noen få ganger og da blir hun jo helt fra seg) eller om hun rett og slett bestemte seg for at det var et fint sted å bæsje for å si fra om at alt var galt, men hun er jo min lille baby da, så jeg blir jo lett fra meg av bekymring.

Gjest Gjest
Skrevet

Hva!!!!!!!! :hakeslepp: Dere som sliper ut kattene deres uten 24 timers tillsyn, har dere virkelig ikke overvåkingskamera festet på katta?

Dere er så gærne om dere ikke har det1 Hold katten inne inntil dere har skaffet det!

*sjokert* virkelig *sjokert*

Skrevet

Kunne ikke ramle meg inn å fotfølge katten! Jeg begynner å lure på hva slags forhold til dyr og natur mange her inne på KG har.

Gjest Glør
Skrevet
-Men det som gjorde meg litt redd for at hun mistrivdes var at jeg fant bæsj utenfor kassen hennes for noen dager siden og det er jo selvfølgelig et tegn på frustrasjon.

Hvis hun bare er 13 uker kan det også være at hun ikke er 100% husren enda. Spesielt dersom hun nettopp har flyttet kan det ta litt tid. Det er fint at du tenker gjennom om det kan skyldes mistrivsel også, men husk at det er vanlig at kattunger kan ha slike uhell frem til 4-6 måneders alder.

• 1 måned senere...
Skrevet

Snakk om å være slem mot katten! Katter er nattdyr, det er da de jakter, og de vil/skal være ute om natten, med mindre du bor midt i tjukkeste byen. Så lenge den har en plass å krype inn, garage/låve etc hvis det blir kaldt, så er det ikke noe problem.

Skrevet

jeg lar mine små kattunger gå ute alene... de greier seg fint, de har mat og vann i boden ute hvor de lett kommer ut og inn...

Skrevet
jeg lar mine små kattunger gå ute alene... de greier seg fint, de har mat og vann i boden ute hvor de lett kommer ut og inn...

Ja, det er normalt kattehold.

---

Katten er ikke så flink til å markere hvor den går før den har blitt drøyt 1 år, og nettopp derfor er det helt vanlig at de små kattene beveger seg på et begrenset område og utvider det litt etter litt etter hvert som de blir mer kjent. Det som er veldig viktig, er å forhindre at små katter blir med på rusletur - nettopp fordi de ikke er flinke til å markere så de finner hjem igjen. Selv om de små kattene går sammen med folk de kjenner, så kan det skje noe som gjør at de plutselig tar en helt annen retning, f.eks. en lyd de blir skremt av.

Skrevet

Jeg fatter ikke at noen mener vi skal fotfølge kattene våres!

Jeg har to voksne hunnkatter som får komme inn når de vil og gå ut når de vil. De er som oftest ute om natten, det er jo da de liker seg best?

Syns katter skal få leve sitt liv, det er det de er skapt for, og være ute.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...