Gå til innhold

Halvpanel

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Da vi kjøpte huset var jeg sikker på at halvpanelen i gangen og trappen måtte bort, men samboeren min mener at halvpanel faktisk kan bli fint om man maler den.

Jeg har prøvd å finne bilder av fin halvpanel, og overraskende nok har jeg faktisk funnet noe hvor det kan ser OK ut.

Hos oss er halvpanelen fortsatt trefarget, så vi skal male den. Men er det noe annet vi burde tenke på?

Tips eller fargetips til hvordan man kan få det fint?

Skrevet

Pusse litt hvis det er noen rue overflater .

Sparkle kvister, hakk og kvisthull. Pusses etterpå.

Mal med oljebasert maling. Gjerne Lady panel og list - ikke velg høyglans (80) - da du fort får fingermerker på den som er vanskelig å få bort.

Hvis treet reiser seg etter første strøk, må man pusse lett over med fint sandpapir.

Mal tre støk for å være sikker på at det dekker godt i fugene mellom panelene mm.

Skrevet

Tusen takk for utfyllende svar om malingssprosessen, Gyda. :)

Gjest Gjest
Skrevet

Mal panel og vegg i samme farge, det er finest (synes jeg) :)

Skrevet
Mal panel og vegg i samme farge, det er finest (synes jeg) :)

det er kjempe fint!!! men man kan ha forskjellig glans på panel og vegg...det og gjør susen :)

Skrevet

Det blir aldri fint. Ei heller malt i samme farge som resten av veggen. Vi har det heldigvis kun i vindfanget, og det skal bort til høsten. Ja, det krever en haug med sparkling og drit, men det er det verdt. Halvpanel er gørrstygt!

Skrevet
Pusse litt hvis det er noen rue overflater .

Sparkle kvister, hakk og kvisthull. Pusses etterpå.

Mal med oljebasert maling. Gjerne Lady panel og list - ikke velg høyglans (80) - da du fort får fingermerker på den som er vanskelig å få bort.

Hvis treet reiser seg etter første strøk, må man pusse lett over med fint sandpapir.

Mal tre støk for å være sikker på at det dekker godt i fugene mellom panelene mm.

Jepp blir ok hvis en gidder å legge arbeid i det.... vi flyttet inn i et hus dekket av panel og halvpanel... rev ned det i stua, fordi det er veldig upraktisk med tanke på å henge opp bilder etc... spes store bilder.... men i gangen lot vi det stå.. og malte i samme farge som veggen.. og da går det helt greit... umalt panel er jeg ikke fan av, så vi har malt over alt hos oss..... utenom et barnerom som senga var montert fast i veggen... da orket vi ikke mer.. hehe.. =)

Skrevet

Før du sparkler og maler MÅ du bruke kvistlakk over kvistene. Hvis ikke vil du se dem gjennom malingen til slutt. Lurer på om det er noe kvae eller slikt i kvistene som etter en tid trenger gjennom malingen og lager flekker. Har en furuseng som vi kjøpte ferdig malt og som det tydligvis ikke er lagt kvistlakk på. Etter et par år kan du nå se alle kvistene og det ser virkelig ikke pent ut. Så, kjøp kvistlakk og pensle på et par strøk over alle kvistene før du sparkler og maler.

Gjest Pupsilure
Skrevet

Vi har det også i omtrent hele leiligheten. I gangen har vi malt det hvitt (chi), ble veldig bra! Endel av det i de andre rommene skal vi ta ned, men jeg er ganske redd for hvordan det ser ut under, så jeg har ikke turt å gjøre det enda.

Vi kvistlakket to lag, grunnet og malte to lag.

Skrevet

Tusen takk for alle svar jeg har fått!

Kvistlakk er et must!

Jeg har faktisk sett fin, malt brystpanel på diverse bilder, se for eksempel forskjellen på de bildene litt nede på denne siden: http://forum.babyverden.no/tm.aspx?m=8664011

Og der er det jo malt i noen lunde lik farge.

Heldigvis er det ikke stuen som er dekt med dette. Det er entreen og hele trappeoppgangen opp til annen etasje.

Skrevet

Det kan bli riktig lekkert. Liker veldig godt kremfarget panel.

Skrevet

Jeg mener det var en reportasje på dette i Rom 1-2-3, der hadde de malt panel og vegg i samme farge. Det ble knallfint!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...