Gå til innhold

Hva er normalt

Fremhevede innlegg

Gjest Elfrida
Skrevet
Trodde nesten jeg var litt sterk, ettersom jeg aldri har sett jenter på treningsstudioet mitt som løfter mer enn meg.
Ikke sant. Det er mange som bare løfter pinglevekter. Og antagelig er de redd for å få muskler eller noe sånt. Jeg lurer veldig på hvor den ideen kommer fra at man får masse muskler ved å ta i litt ekstra på trening. Det skal veldig mye mer til å virkelig bli muskuløs.

Disse damene løfter jo mindre på trening enn de gjør når de kommer hjem og bærer rundt på minsten halve kvelden. De løfter mindre enn de gjør når de bærer hjem handleposene.

Der jeg trener er det et par damer som er supertrente, de løfter tunge jern hver dag. Men de ser ikke ut som bodybuildere i det hele tatt. De har muskler ja, men det har de jobba hardt og lenge for, og har sikkert et ganske veltilpassa kosthold også.

Så hvis man trener styrke noen få ganger i uka er det ikke farlig å ta i litt! Og det ser det ut til at folk i denne tråden er klar over, jeg bare sier det tilfelle noen andre dropper innom... :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Helen Parr
Skrevet
Så hvis man trener styrke noen få ganger i uka er det ikke farlig å ta i litt! Og det ser det ut til at folk i denne tråden er klar over, jeg bare sier det tilfelle noen andre dropper innom... :)

Det kommer jo også helt an på hva som er formålet med treningen.

Da jeg løp mye langdistanse, var det ikke forenlig med mye eksplosiv trening for lår/bak med sotre vekter. Snarere mange repetisjoner av utfall og knebøy med lite eller ingenting vekt.

En jeg kjenner er sprinter, og hun trener selvsagt på en helt annen måte.

Men jeg er helt enig i at de fleste sikkert kan ta mye mer i enn de gjør. Det gjelder både utholdenhet og styrke.

Gjest Wildcat
Skrevet
Ikke sant. Det er mange som bare løfter pinglevekter. Og antagelig er de redd for å få muskler eller noe sånt. Jeg lurer veldig på hvor den ideen kommer fra at man får masse muskler ved å ta i litt ekstra på trening. Det skal veldig mye mer til å virkelig bli muskuløs.

Tenker jeg også ofte på. Ikke at de løfter lite relativt sett, men at det virkelig ser ut som om de kunne løftet mye mer; undrer meg over hvordan det faktisk er mulig å trene styrke uten å se ut som en tar i. Jeg er kanskje ekstrem og får ganske ville ansiktuttrykk for å klare én rep til, men klarer man å skravle med venninna si samtidig som man løfter, kan det ikke bli mye fremgang å spore, knapt nok vedlikehold.

Jeg synes det er så rart at mange tenker kvantitet fremfor kvalitet når det gjelder trening - det virker ofte som om det er viktigere å trene styrke lenge per gang fremfor å korte ned økten, ta skikkelig i og få mer utbytte. Det er vanskelig å bygge muskler for både menn og kvinner, men vi stiller skikkelig dårlig siden vi ikke har særs mye testosteron. Jentene som blir veldig muskuløse trener ekstremt målrettet og er vannvittig nøye med kostholdet sitt for å makismere treningsutbyttet.

Gjest Elfrida
Skrevet
Det virker som formålet med trening for en del er at man har vært innom dørene på treningssenteret i en viss tid og derfor kan ha god samvittighet. Nå snakker jeg IKKE om deg altså. Men de som tar sine 10x3 med ingen kilo og bare slasker seg gjennom liksom. Hadde det sett ut som om de syns det var tungt, eller at de prøvde å utføre øvelsen riktig eller noe sånt, men nei.
Gjest Wildcat
Skrevet

Da jeg løp mye langdistanse, var det ikke forenlig med mye eksplosiv trening for lår/bak med sotre vekter. Snarere mange repetisjoner av utfall og knebøy med lite eller ingenting vekt.

Det er klart - man må trene spesifikt! Og det er det som er poenget her - tror det er mange som ikke har formål med styrketreningen bortsett fra "å trene". Å trene styrke - enten det er med lettere vekter og mange reps eller tunge vekter og få reps handler om å bli sterkere på måten som er rett/funksjonell for deg. Og uten å presse seg blir man dessverre ikke særlig sterkere uansett om man trener eksplosiv styrke eller utholdene styrke. Gjelder jo forøvrig all trening - formen blir ikke bedre om man aldri pusher grensene sine. :)

Skrevet

Knebøy 3 x 8 x 60 kg ( ikke helt ned i 90 grader her pga kneskade, men ca 80 grader)

Markløft 3 x 8 x 60 kg

Benkpress 3 x 8 x 33 kg

Franskpress 3 x 10 x 13 kg (Her tar jeg supersett med 5-8 dips i mellom for å tømme muskel. 13 kg er litt i letteste laget, men neste vektstang er på 18 kg som er for tungt. Jeg liker ikke bruke z-stang i denne øvelsen, derfor dips i mellom settene).

Skrevet (endret)

.

Endret av Fantomina
Gjest Wildcat
Skrevet

Å sammenligne hvor mye man tar i apparater er vanskelig fordi ingen apparater er kliss like. Utvekslingen er ulik fra merke til merke, noe som gjør at man løfter ulikt ant kg selv om apparatene heter det samme og trener de samme muskelgruppene.

Når det gjelder beinpress så er det stor forskjell på om man tar liggende eller sittende beinpress. Jeg tar mye mer i liggende beinpress siden liggende kobler inn rompemuskulaturen i større grad en i sittende.

Gjest Gjest
Skrevet

Disse damene løfter jo mindre på trening enn de gjør når de kommer hjem og bærer rundt på minsten halve kvelden. De løfter mindre enn de gjør når de bærer hjem handleposene.

Der jeg trener er det et par damer som er supertrente, de løfter tunge jern hver dag. Men de ser ikke ut som bodybuildere i det hele tatt. De har muskler ja, men det har de jobba hardt og lenge for, og har sikkert et ganske veltilpassa kosthold også.

Er vi i gang igjen nå da? Med å rakke ned på oss selv, eller på "de andre snuppene" som løfter pinglevekter? Kan du forklare meg hva pinglevekt er?

Noen av de du ser som løfter lette vekter er kanskje helt fersk, eller studerer du dem nøye fra gang til gang, og ser at de bare løfter 2 kg på bicepsen og ikke øker? So what?!

Det er ikke alle som setter seg inn i treningens verden, vettu, og jeg synes ikke det er noen grunn til å rakke ned på de heller. Og hva med gutta da, eller gubbene for den saks skyld, følger du med på hva de øker også eller? Ser nå flere dvaske menn på trening med lette vekter. De har da sikkert like stor glede av treningen sin de som jeg har.

Jeg personlig synes trening og kosthold er interessant og har lest mye om emnet etter at jeg begynte å trene. Jeg passer på å øke med jevne mellomrom, som flere her nevner er viktig. Likevel blir jeg provosert av den nedlatende tonen om "pinglejenetr".

Skrevet
Hva er franskpress?

du ligger på ryggen på benk, holder stang, men istede for å løfte rett opp holder du overarmene i ro når de peker oppover og bruker underarmene til å løfte, tar på triceps..

Gjest Elfrida
Skrevet (endret)
Kan du forklare meg hva pinglevekt er?
Når det ser ut som om det er altfor lett å løfte, at de verken tar i eller konsentrere seg, bare gjør bevegelsen sånn litt slarkete og uinteressert. Antall kg er i grunnen irrelevant.

(løfter ikke spes tungt jeg altså, men er på trening for å få noe ut av det, og undrer meg litt over de som tilsynelatende er der av helt andre grunner)

Endret av Elfrida
Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Trener alltid 3 rep på hver øvelse,og et par øvelser på hver muskelgruppe..jeg kjører helkroppsprogram da så jeg rekker hele kroppen 2/3 ganger per uke. Kunne sikkert med fordel delt det opp i to økter.Liker å ha tid til å drive kondisjonstrening også (:

Ingen jenter bør være redd for å lette tungt,det skal MYE til for å bli stor! Man blir bare mer fast og fit:D

Skrevet

Jeg har det siste halvåret begynt å løfte tyngre - og jeg elsker det! :sjarmor: Bruker RYP-programmet, men kommer nok til å gå over til en eller annen splitt til høsten. Har økt mye i styrke, men ryggen min tåler ikke så veldig mye belastning etter en prolaps for 1 1/2 år siden så der må jeg ta et skritt tilbake og heller bygge opp rolig og gradvis i knebøy og strake markløft.

Løfter følgende:

Biceps: 10 kgs manualer - 5 reps*2 sett

Franskpress: 9 kgs manualer - 5 reps*2 sett

Brystpress med manualer (skråbenk): 14 kg - 5 reps*3 sett + dropsett med 10 kg

Tar også nedtrekk med smalt grep (50 kg) og roing med bredt grep (40 kg), men som andre har sagt så er det variasjon fra maskin til maskin.

På knebøy hadde jeg vel ca. 50 kg før ryggen begynte å protestere, nå har jeg gått helt ned på 10 kg og gjør de veldig dype. Bruker 1-åringen min som forbilde der. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...