Gjest Gjest Skrevet 26. juni 2008 #1 Skrevet 26. juni 2008 Ja, hvor stor er sjansen for å bli gravid dersom man har samleie under eggløsning? Med utgangspunkt i at sædcellene er normale og kvinnen er normalt fruktbar.
Timar Skrevet 27. juni 2008 #3 Skrevet 27. juni 2008 25 % sjanse! Leste et eller annet sted (aiaiai, dårlig referanse..) at en doktor sa at et friskt par som hadde samleie til riktig tid kunne regne med å bli gravide i løpet av et par måneder!
Gjest Fisk73 Skrevet 27. juni 2008 #4 Skrevet 27. juni 2008 25 % sjanse! Kommer også an på alder til kvinnen og mannen... Vi har ikke 25% sjanse til å bli gravid hver periode alle sammen uansett alder. Menn får færre sædceller med årene, samt at bevegeligheten på de minker. Når en kvinne er i 15-årene har hun 40-50% sjanse for å bli gravid i hver syklus. Når hun er rundt 25, 30-35% sjanse, 35 år 15-20% sjanse, 45 3-5% sjanse ifølge boken "Vi ønsker oss barn" av Zita West, og det er tatt fra statistikker i USA, men er vel noe av det samme her også.. Det er sagt at over 90% av alle som ønsker å bli gravide vil bli det på en eller annen måte. Det står ikke hvor gammel denne undersøkelsen er, men boken er fra 2004 så jeg vil tro det ikke er en undersøkelse som har helt tullete tall.
Gjest Gjest Skrevet 27. juni 2008 #5 Skrevet 27. juni 2008 Når en kvinne er i 15-årene har hun 40-50% sjanse for å bli gravid i hver syklus. Når hun er rundt 25, 30-35% sjanse, 35 år 15-20% sjanse, 45 3-5% sjanse Dette stemmer ikke. En kvinne er mest fruktbar når hun er 23-25 år, og i 15-årene!?!?!?!?!?!!! hvor har du fått DEN informasjonen? Dette er feil! (+ ikke alle har fått mensen engang som 15åring...!)
Gjest Screemy Skrevet 27. juni 2008 #6 Skrevet 27. juni 2008 Vet ikke om denne siden hjelper men legger den ut for det jeg http://www.snartgravid.com/Diverse/Myter-o...ruktbarhet.html og denne siden der det står bla. dette: gjennomsnitt har et normalt, ungt, fruktbart par med regelmessig samliv uten prevensjon 25% sjanse for å bli gravid hver måned. De fleste vil oppnå graviditet i løpet av ett år. Avtar kvinnens sjanse for å bli gravid med økende alder? En kvinne som er 25 år gammel har dobbelt så stor sjanse for å bli gravid hver måned som en kvinne som er 35 år gammel. Fra denne siden http://www.fertilitetsklinikken.no/sporsma...isplay/catid,8/
Gjest Fisk73 Skrevet 27. juni 2008 #7 Skrevet 27. juni 2008 Dette stemmer ikke. En kvinne er mest fruktbar når hun er 23-25 år, og i 15-årene!?!?!?!?!?!!! hvor har du fått DEN informasjonen? Dette er feil! (+ ikke alle har fått mensen engang som 15åring...!) De fleste har vel fått mensen som 15-åring.. Informasjonen min oppga jeg, det er hentet fra boken "Vi ønsker oss barn" av Zita West. Det finnes utrolig mye informasjon om akkurat det å bli gravid, og ikke alle leger, og andre fagfolk, er enige om hva som skal til. Jeg vet ikke hva som er rett, det eneste jeg vet er at det ligger ulik informasjon rundt om
Gjest Gjest Skrevet 28. juni 2008 #8 Skrevet 28. juni 2008 De fleste har vel fått mensen som 15-åring.. Jeg hadde ikke fått mensen som 15-åring.. Så jeg var hvertfall ikke mest fruktbar da..
theamoren Skrevet 29. juni 2008 #9 Skrevet 29. juni 2008 jeg var 10 år når jeg fikk mensen... så jeg var vel på topp i 11 års alderen......:bukke: Og i gamle dager var det jo helt vanlig og gifte seg og få barn i slutten av tenårene? så dette ligger i naturen.. I noen land er det jo vanlig at de gifet seg som 15- 16 åringer o.l?
Tina :) Skrevet 17. januar 2012 #10 Skrevet 17. januar 2012 jeg fikk min første mens i slutten av 3 klasse.. så det er fult mulig gitt
Athene Skrevet 17. januar 2012 #11 Skrevet 17. januar 2012 Det "offisielle" er 25% sjangse. Men som påpekt over her - det er mange faktorer som spiller inn, selv om enkelte overdriver effekt av kvinnens alder her. Kvinnen er mest fruktbar som 23 åring, fruktbarheten øker frem til dette tidspunktet. Deretter synker fruktbarheten med noen promille hvert år, altså knapt merkbart, det er først ved fylte 35 sannsynligheten for gravid går vesentlig ned hvert år. Mannens alder er også en faktor, men ikke i like stor grad. i tillegg er forhold som påvirker fruktbarheten i en enkeltsyklus følgende: - røyker (viktigste faktoren, halverer fruktbarheten) - alkohol - sunt kosthold (særlig redusert sukkermengde) - medisinbruk - fysisk aktivitet
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå