Gå til innhold

Aner ikke hva jeg skal gjøre

Anbefalte innlegg

Gjest Tnita
Skrevet

Katta mi er ei jeg adopterte fra ei som ikke kunne ha henne lengre. Da var hun 7 måneder. Hun selv fikk katta da katta var 8 uker. Altså ble hun tatt fra mora altfor tidlig. Dette har resultert i at hun er suttekatte, har litt separasjonsangst og er veldig kosete. Hun er nusselig, søt og alt det der men eier ikke kontroll. Ja, jeg vet at det er ei katt og ikke en hund og at katter gjør som de vil. Men nå vet jeg ikke råd lengre. Hun bæsjer utenfor kattedoen sin, ikke inni. Der tisser hun bare. Jeg skifter sand daglig. Hun går oppå kjøkkenbenkene og det er jo lite hygienisk i og med at hun nettopp har vært på do. Hun kvesser klørne overalt (ja, hun har klorestang!) og ødelegger møbler og også tapet har hun begynt å gå løs på nå. Må si at hun er og alltid har vært innekatte og eneste katte i huset. Som regel går det fint, men det er veldig slitsomt spesielt på natta. Da skal hun hoppe og leke i senga mi, så jeg må lukke soveromsdøra slik at hun står kjempelenge og mjauer utenfor døra. Alt dette fører til lite nattesøvn. Jeg har hatt fire innekatter før, og ingen har vært som henne. I natt gjorde hun det store mens jeg lå og sov; hun bæsja i senga... Jeg er utslitt, lei og lei av å vaske og vaske hver eneste dag overalt for å klare å ha det rent nok hjemme. Vil ikke kvitte meg med katten siden jeg er så glad i henne men nå vet jeg ikke råd. Har innsett at det kanskje ikke blir noen forbedringer og nå når hun tilmed har begynt å bæsje på andre steder enn rett utenfor kattedoen sin så ser jeg at slik kan man ikke ha det. Noen gode å råd å gi? De jeg har snakket med, har sagt at jeg ikke kan ha det sånn og må gi bort katten, men jeg er så glad i den...

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Problemet forsvinner vel ikke om du gir bort katten heller...

Kanskje hun kjeder seg? Er det derfor hun er så oppmerksomhetssyk? Ikke alle katter passer som innekatt heller. Så kanskje dette er en katt som bør få prøve seg på livet utendørs også?

Ang kattedo leste jeg her inne at noen katter tisset i en og bærjet i en annen do. Eller kanskje hun ikke liker å dele do med andre katter? Eller hun er utrygg i sine omgivelser?

Det finnes sånn for å ha i stikk-kontakten som skal få dem tryggere. Hadde kanskje vært verdt et forsøk... Får kjøpt det på apoteket.

Kjøp catnip og ha på klorestedet. Kanskje hun blir mer ivrig på å bruke den da....

Gjest Tnita
Skrevet

Tanken har slått meg at hun kanskje trenger å være ute. At er best for henne å få være ute i naturen og leke og men jeg har ikke mulighet til det som bor midt i byen. Kanskje er det det som er best for henne... Hun er full av energi og sitter fote i vinduskarmen og ser på fuglene og hundene ute. Har dårlig samvittighet men det vil jeg få uansett om jeg beholder eller gir henne bort til noen som kan slippe henne ut når hun vil. Hva heter slik som man man har i stikk-kontakten for å få henne roligere?

Gjest Muskat
Skrevet

Jeg har selv hatt innekatt for en kort periode og de blir ofte litt sprø om de aldri får være ute. I tillegg anbefales det at innekatter er to dersom de er mye alene om dagen (om du/dere jobber for eksempel), for innekatter er mer krevende for en katteeier enn utekatter. De må aktiviseres, de forventer å bli lekt med og de trenger mye kos. Selv har jeg aldri hørt om en katt som ikke går på kjøkkenbenken og spurte faktisk dyrlegen om hun visste en måte man kunne unngå det på. Hennes svar var: "dersom du finner ut av det, så vær så snill og ring meg." Det problemet tror jeg bare ikke du kan løse.

Når det gjelder bæsjingen vet jeg faktisk ikke, men det er sikkert et uttrykk for en slags frustrasjon. Eller kanskje katten din er syk? Leste et sted at katter som tisser overalt ofte har blærekatarr eller nyreproblemer og tissingen er en måte å si fra på. Vår gamle katt tisset overalt som gammel. Han døde av nyresvikt.

Min erfaring er også at katter ønsker å sove i sengen, særlig om de har vært mye alene om dagen eller hatt det litt tøft. Kattungen min nå trenger ihvertfall enormt mye nærhet om natten dersom hun har hatt en tøff og slitsom dag, som for eksempel fått sprøyte hos veterinær eller vært på hytta hvor hun ikke er så kjent.

-Men lykke til!

Muskat.

Gjest Gjest
Skrevet
Hva heter slik som man man har i stikk-kontakten for å få henne roligere?

Feliway tror jeg. :)

Skrevet

Drit i Feliway og gi henne til noen som kan tilby henne å gå ut. Det er opplagt at det er det hun trenger.

Skrevet

Katten din viser deg at den mistrives på den måten hun mestrer best.

Katter er renslige dyr, og markering med dritt slik din gjør, er ofte et tegn på mistrivsel. Jeg er enig med LaFlaca, gi den til noen som kan ha den ute, sannsynligvis vil det hjelpe.

Gjest Tanita
Skrevet

Hun har vært innekatt helt fra hun ble født men kanskje det bare ikke ligger for henne. Jeg vil egentlig ikke gi henne fra meg, har levd over ett år med at hun går på kjøkkenbenken og alt det der og tåler såpass men det er ikke bare det og jeg selv er veldig mye hjemme bortsett fra når jeg jobber da og da er gjensynsgleden stor og hun skal opp i armene og fanget hele tida. Derfor får hun sove inne hos meg. Det har ikke gjentatt seg det hun gjorde i senga, men kanskje er det en form for å vise frustrasjon ja... Kjæresten skal spørre ei som har fire katter som har et stort hus der de kan få løpe ute og leke, og høre om hun ønsker å ta til seg en til... Det blir bare så trist om jeg må gi henne fra meg, men vil jo også det beste for katten. Nå ligger hun i fanget mitt og maler mens jeg skriver på dataen. Hun er verdens søteste...

Gjest Gjest
Skrevet

Innekatter trenger selskap, og man skal alltid ha minst to stk dersom man vil ha innekatt.

Er hun sterilisert/kastrert forresten?

Gjest Tanita
Skrevet

Nei hun er ikke sterilisert. Men hun fikk p-piller en liten periode fordi hun fikk løpetid. Nå går det helt fint uten.

Gjest Gjest
Skrevet
Nei hun er ikke sterilisert. Men hun fikk p-piller en liten periode fordi hun fikk løpetid. Nå går det helt fint uten.

For at innekatter skal kunne trives er er følgende betingelser helt nødvendig for at de skal trives:

-katten må kastreres. Det er svært stressende for katten å holdes inne med masse hormoner i kroppen uten å få gå ute.

-man må ha minst 2 stk sammen så de har selskap sammen. Selv om man er mye hjemme vil en annen katt kunne stimulere katten på en helt annen måte enn et menneske kan.

-man må bruke mye mer tid på en innekatt i form av aktivisering osv.

For at katten din skal ha mulighet til å trives må du altså kastrere den og gi den selskap sammen med en annen katt.

Å omplassere en urenslig katt er sjelden velykket og man må være ærlig overfor ny eier om problemet.

Skrevet

Aldri i verden om jeg kunne hatt ei katt som bæsja rundt omkring. Det hadde vært kroken på døra for mine katter ihvertfall, på den ene eller andre måten.

Gjest Gjest
Skrevet

Det jeg hadde gjort er uten tvil å tatt kontakt med dyrlegen, å høre hvilke råd dyrlegen har... Siden katten alltid har vært innekatt, er det jo bare det den er vant til, så tror nok den passer fint til å fortsatt være det. Har selv to innekatter. Fungerer kjempebra. De liker seg ikke ute i det hele tatt, de skjelver, har jeg dem ute i band eller bare tar de ut og holder de. De er nysgjerrige ute også, men de liker seg ikke noe særlig. De elsker å stå i vinduer å se ut.

Hadde den ene eller begge kattene mine begynt slik som din, hadde jeg tatt kontakt med dyrlegen.

Gjest Tanita
Skrevet

Nå har jeg gitt det et par-tre dager og hun har ikke gjort mer ugagn, bortsett fra å knuse en lysestake (han sitter i vinduskarmen og dytter litt og litt på den til hun deiser den i gulvet og bare sitter og ser på. Liksom som om hun skal se hva som skjer om hun dytter bare litt til...) og bæsje en gang utenfor kattedoen. Hun bæsjer når jeg ikke er hjemme, når jeg er hjemme, gjør hun fra seg inne i kattedoen. Jeg rydder den hver dag nå da. Ja, jeg har prøvd å ta henne med meg når jeg henter posten bare for å se, men da skjelver hun og kryper oppover på meg så men tror også likevel at hun er litt nysgjerrig på hva som er utenfor. Hun elsker også å sitte i vinduet og titte ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...