Gå til innhold

Melon-fetende?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg og en venninne diskuterte om melon er fetende eller ikke...

Hun mener at det nesten bare består av vann, og derfor ikke fetende!

Jeg mener at det må jo være endel sukker i det også, så det kan stilles på lik linje med annen frukt!

Det er vannmelon vi diskuterte!!!

Hva tror/vet dere?

Gjest Tristessa
Skrevet

Vannmelon er jo nesten bare vann. Uansett sukkerinnhold skal en nok spise mye for å bli feit.

Skrevet

Jeg tror da ikke frukt er fetende?...

Gjest Étoile
Skrevet

Vannmelon har ca 40 kalorier pr 100 g, honningmelon ca 30, så du skal spise ganske mye for å bli feit....

Skrevet

Vannmelon er så å si bare vann, fetende ? Du kan nok spise så mye vannmelon du vil med god samvittighet :)

Skrevet

Vannmelon er godt, friskt og en skikkelig tørsteslukker på varme dager!

Gleder meg til sommeren!! :briller:

Gjest Anonymous
Skrevet

"nå?? Er du fornøyd med melonene???" :hoho:

Gjest Lott@
Skrevet

Dessuten, om det så er et høyt sukkerinnhold i melonene dine :ler: .... så er det i tilfelle druesukker = SUNT!!!

:ler: fornøyd med melonene dine...... :ler::ler:

Skrevet

Melon er ikke fetende i den forstand, men som med all annen frukt inneholder den sukker, og sukker omdannes til fett i kroppen.

Så selv om det ikke er så mye, så er nok melon fetende og.. Til en viss grad.

Det finnes jo ingen type mat som ikke er fetende egentlig da..

Skrevet

Melon består av mye vann + litt fruktose og er derfor ikke fetende. Fruktose er dessuten karbohydrater med lavt GI og øker derfor ikke blodsukkeret så mye som vanlig sukker.

Det blir feil å si at sukker omdannes til fett i kroppen. Kroppen vår trenger en viss mengde energi pr. dag, både fra karbohydrater, proteiner og fett. Får kroppen riktig mengde energi brukes den opp. Får kroppen mer energi enn den trenger lagres overskuddet som fett, uansett om energien ble tilført som karbohydrater, proteiner eller fett! Kroppen bryr seg altså ikke om hvor overskuddet kommer fra. En annen sak er at kroppen bruker mer energi på å omsette/forvalte proteiner enn karbo og fett. Men denne forskjellen er neppe særlig merkbar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...