Gå til innhold

Alkoholiker?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Min samboer er veldig glad i alkohol. Han blir ofte veldig sint på meg visst jeg ikke vil ha fulle folk og han i tillegg hengende i vårt hjem i verste fall mandag til søndag..

jeg hører nesten alltid fra hans munn annet enn at han har lyst til å kose seg med en øl eller ti, og pengene går til øl istedet for mat, så jeg er sjeleglad jeg har mine egne penger..

Jeg vil dra på gåturer, fisketurer, handleturer, reiser, ja alt egentlig, og det samme skjer hver gang: han sier:ja, og så tar vi med oss et par øl..

Av og til har jeg tenkt at han ærlig talt er mer glad i alkohol enn imeg.

Jeg har prøvd å snakke med ham om det, men det blir alltid krangel. Jeg synest synd på ham, og jeg unner ingen å ha det slik.

Og ja, jeg synes etter min mening at din mann drikker for mye. Absolutt grunn til bekymring for at det kan utvikle seg.

Det kan høres ut som han er i "selvfornektelsesstadiet" ja :) Ikke at samboeren din nødvendigvis er alkoholiker, men at alkohol er viktig for at han skal nyte enkelte situasjoner. Det er jo litt trist, men dersom han enda er ung kan det være han ikke har modnet nok til å tenke over hva alkoholen betyr for ham.

Det som er kjipt er at uansett hvor mye familie og venner sier fra om at alkoholen kanskje har for stor del i livet til noen, så er det personen selv som må ta et oppgjør med livsstilen sin, og det er litt som å si til en feit person at han må slanke seg. Men man må hele tiden huske at man vil personen vel. Det er et bedre liv å være edru enn å måtte være avhengig av alkohol for å sette pris på øyeblikk. Er det andre rundt ham som har reagert lignende? Hvordan er drikkemønsteret til vennene og familien? Har han noen i familien med rusproblemer? Hva slags andre hobbier har han?

Dersom dere havner på hyttetur og du har "glemt" å ta med øllen, er turen ødelagt for hans del da?

Som sagt, det er ikke sikkert han er "ute og kjøre", men det er åpenbart at alkoholen er viktig for ham. Det kan være uskyldig sådan, men dersom viser ingen tegn til å kunne gjøre noe helt edru for din skyld, så er det ikke et bra tegn. Jeg har ikke så mye peiling på "pårørende-ting", men det er sikkert noen pårørendesider på nettet som har råd på hvordan man kan prate med noen som har skylapper for sitt eget alkoholforbruk.

Å drikke hver dag er tegn på alkolisme. Det er heller ikke bra for kroppen og da spesielt hjernen som etter lang tid og flere år med konstant alkoholinntak svekkes. I verste fall kan alkoholdemens oppstå, men det er gjerne etter å ha drukket mengder i flere år. MEN, hva som er mengde kan nok diskuteres.

Tar man ett glass rødvin 3-4 dager i uka, tror jeg nok det bare er "sunt", det skal visst være bra for hjertet, eller hva det var. Men de fleste nordmenn drikker i helgen i tillegg også.

Helt enig med det du sier om at vi har skrytt middelhavskostholdet unødvendig høyt opp i skyene. Det finnes sikkert nok folk som har problemet med ouzoen lenger sør også...

Og alkohol er nok et "lovlig rusmiddel" sådan. Jeg synes det er litt synd at man i Norge er så sentrert rundt alkohol i "hyggelige anledninger" - spesielt at man begynner å drikke når man er så ung. Tenåringer kan liksom ikke finne kjærester og sånt uten at man har "rota i fylla". Hva gjør egentlig det med folk når de blir eldre? Jeg skal ikke moralisere, men det er jo egentlig herlig å være rusa på brus og livet også :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 9 måneder senere...

Fortsetter under...

Alkoholiker er du først når du må ha alkohol i hverdagen for å fungere, for å kunne jobbe etc.. men at han må passe på det er helt sikkert.

Dette er nok en litt feil oppfatning av hva en alkoholiker er. Det trenger ikke nødvendigvis å være slik du beskriver.

Alkoholisme er en sykdom, og det er MANGE alkoholikere som har klart å slutte, men dette betyr ikke at de ikke fortsatt er alkoholikere, for det er de faktisk.

Litt av greia med en alkoholiker er måten de reagerer på når de drikker. De tåler ikke alkohol på samme måte som "vanlige" mennesker. De forandrer seg gjerne helt og kan bli skikkelig ufyselige når de drikker. I tillegg er kjente trekk hos alkoholikere at de lyver (f.eks å dekke over at de har drukket), er særdeles egoistiske og svært manipulerende. Alt dreier seg om dem og alkoholen, og alt annet kommer i andre rekke, selv familie. Og alkoholen blir deres måte å takle problemer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mann er glad i alkohol...litt for glad...

Han drikker hver dag, enten 2-3 glass vin eller 2-3 øl..noen ganger mer.

Ikke så ofte han er full, eller at JEG merker han er beruset. Men det irriterer meg at han liksom MÅ han i seg den alkoholen!!!

Han er også veldig grei, og alkoholen gjør ikke at han er drittsekk eller ikke gjør pliktene sine... Har han ett alkoholproblem?

Er det for mye av meg å forlange at han kan ihvertfall holde seg til helgene??????

Han blir så sur når jeg tar det opp å...

Det ideelle forbruket av helseårsaker er ett glass vin pr dag.Det er mulig at vin kan erstattes iallfall delvis med druejuice. Jeg antar at anbefalingen gjelder for ett menneske på 70 kg, og at man bør korrigere for vekt.

Alkohol fungerer også muskelavslappende, og brukes av mange til selvmedisinering. Jeg anbefaler å diskutere slik bruk med lege.

Det finnes mennesker som trenger kjemiske midler for å få nødvendig hvile. Tenk på de som har tinnitus- evig ørepip. Da kan alkoholforbruket ligge skremmende høyt, men hva er alternativet?

Hvis mannen din er stabil på det forbruket han har, så trenger du ikke være redd, men hvis det øker , så er det skummelt. Si til han at du forstår at det ikke har med alkoholisme å gjøre, men at det allikevel gjør deg urolig og skremt, og be han om han kan begrense seg til 2 glass om dagen (untatt lørdag?)for å gjøre deg lykkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Amelie_*

Ser det er mange ulike holdninger til alkohol.

Hos oss, jeg og min mann, drikker vi vin kanskje fem av syv dager. For oss er dette normalt. Vi er aldri fulle. Vi drikker meget skjeldent sterkere ting enn vin, det er nok bare en vanesak.

Vi har vokst opp med dette - også for foreldrene våre har det vært normalt å dele en flaske vin til maten. Mine foreldre hadde en egen vinbod, og vin var en naturlig del av hverdagen. Men jeg har aldri sett mine foreldre synelig beruset. Heldigvis fant jeg en mann som har de samme holdningene til alkohol som meg, synes det var utrolig mange her inne som sutrer over at det er alkoholikertendenser å drikke i hverdagen.

Skummelt er det først om man må ha hver dag, er synelig beruset flere ganger i uka, sluntrer unna andre plikter og så videre. Det å ta et par glass vin flere dager i uka er i seg selv ikke noe faretegn, bare unormalt for mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar man ett glass rødvin 3-4 dager i uka, tror jeg nok det bare er "sunt", det skal visst være bra for hjertet, eller hva det var.

Det er tildels riktig at ett glass rødvin, 3-4 ganger er bra for hjertet, men jeg lurer på hvor lenge myten om at alkohol er sunt skal få eksistere?

Det er ikke alkoholen som er sunn, det er det andre innholdet i vinen som gir en helsegevinst.

Studier viser at man får nøyaktig samme helsegevinst ved å drikke et glass druejuice om dagen, som man får ved å drikke et glass rødvin...

Forskjellen mellom vin og alkohol er marginal eller ikke-eksisterende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...