Gå til innhold

Alkoholiker?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Min mann er glad i alkohol...litt for glad...

Han drikker hver dag, enten 2-3 glass vin eller 2-3 øl..noen ganger mer.

Ikke så ofte han er full, eller at JEG merker han er beruset. Men det irriterer meg at han liksom MÅ han i seg den alkoholen!!!

Han er også veldig grei, og alkoholen gjør ikke at han er drittsekk eller ikke gjør pliktene sine... Har han ett alkoholproblem?

Er det for mye av meg å forlange at han kan ihvertfall holde seg til helgene??????

Han blir så sur når jeg tar det opp å...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Alkoholiker er du først når du må ha alkohol i hverdagen for å fungere, for å kunne jobbe etc.. men at han må passe på det er helt sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg er litt i samme situasjon. Samboeren min er glad i øl, vin, whiskey og konjakk. Han er sjelden full eller synlig beruset, og han er snill som dagen er lang. Han drikker kun på kveldene, og har ingen problemer med å gjøre jobben sin. Men så kommer jeg fra et hjem der alkohol nesten var totalt fraværende, så i mine øyne blir det i meste laget. (et par øl eller et par glass vin hver eneste kveld)

Skjønner godt bekymringen din, TS!

Finnes det et sted hvor sånne som oss kan få råd av profesjonelle når det gjelder hvor mye en person kan drikke før det er alvorlig fare på ferde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har det likens i vår familie, bare at det er jeg som gjerne "drikker".

Jeg elsker vin og den behagelige roen den gir meg. Jeg kan gjerne drikke vin hver kveld, men lar være for husfredens skyld.

Samboern min liker det ikke. Men så er hans drikkemønster helt annet enn mitt. Han får "tenning" av alkohol og bøtter innpå til han er stupfull. Det gjør ikke jeg.

To glass vin og så er det natt. Deilig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg er litt i samme situasjon. Samboeren min er glad i øl, vin, whiskey og konjakk. Han er sjelden full eller synlig beruset, og han er snill som dagen er lang. Han drikker kun på kveldene, og har ingen problemer med å gjøre jobben sin. Men så kommer jeg fra et hjem der alkohol nesten var totalt fraværende, så i mine øyne blir det i meste laget. (et par øl eller et par glass vin hver eneste kveld)

Skjønner godt bekymringen din, TS!

Finnes det et sted hvor sånne som oss kan få råd av profesjonelle når det gjelder hvor mye en person kan drikke før det er alvorlig fare på ferde?

Litt godt,men samtidig leit å se at andre å har det sånn.

Samboeren min spør hvorfor det plager meg sånn, for som sagt, det går jo ikke utover noe..han er jo snill og grei, og jobben har han aldri unnlatt å gå på.. Her hjemme kan han også drikke en øl el to midt på dagen å. Men han er ALDRI beruset forann unga e.l.

Har så lyst at en utenfor hjemme som ikke kjenner oss kan si hva de mener.som ikke tar parti med noen. Så et sted hvor man får råd fra proffe høres bra ut...??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Noen øl hver dag eller noen glass hver dag gjør ingenting.Å drikke seg full eller småberuset hver dag er ikke bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_gjest_*
Noen øl hver dag eller noen glass hver dag gjør ingenting.Å drikke seg full eller småberuset hver dag er ikke bra.

Så dette er faktisk ganske vanlig i alle hjem eller??? Bare jeg som er sær som helst ikke vil han skal drikke...? Men er bedre att det er jeg som er sær, enn at han har ett problem=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det er ikke uvanlig i familier at de tar vin til maten på ukedagene.

Nå på sommeren er det heller ikke uvanlig å kose seg med vin eller øl i sola.

Det er værre når man drikker seg full hver dag og sluntrer unna plikter og jobb.

Det er et dårlig tegn om man må reparere på morgenen for å klare seg gjennom dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke karakterisere dette som noen alkoholiker, utifra det lille som står her. Er glad i øl og vin selv, og synes det er stort forskjell på å være full og det å drikke moderat.

Likevel synes jeg ikke det er ok. Hvorfor? Fordi jeg ikke vil at barna mine skal vokse opp med at øl og vin er noe som hører hverdagen til. Jeg passer også på å gjøre enkelte feiringer og høytidsdager alkoholfrie, for jeg vil ikke lære barna mine at voksne må ha alkohol for å kose seg.

Jeg ser for meg at det blir svært vanskelig å ta på seg det moraliserende, strenge fjeset når tenåringene prøver ut alkohol, hvis mor og far samtidig drikker noen glass rødvin hver eneste kveld og litt ekstra i helgen...

Så som sagt, jeg (og mannen) drikker alkohol, for all del, men prøver å være oss bevisste på hvilke signaler vi sender ut til ungene. Hva synes mannen din om denne tankegangen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er værre når man drikker seg full hver dag og sluntrer unna plikter og jobb.

Det er et dårlig tegn om man må reparere på morgenen for å klare seg gjennom dagen.

Joda, det er et dårlig tegn det- og da er man nærmere "alkoholiker"-definisjonen. Men bør man ikke legge lista litt høyere når man har barn?

"Jeg reparere ikke om morgenen, derfor er jeg flink og alt er ok?" :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Du får be han ta en test: La være å drikke noe osm helst alkohol på 1 uke. Dersom han av dette fraværet av alkohol gjør han amper og får kort lunte, ja, da har han faktisk et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*
Du får be han ta en test: La være å drikke noe osm helst alkohol på 1 uke. Dersom han av dette fraværet av alkohol gjør han amper og får kort lunte, ja, da har han faktisk et problem.

Han gjør ikke det uansett. Har spurt før. Han mener han ikke har noe problem, og trenger ikke å gjøre det FØR det går utover noe. Men han har dager innimellom hvor han ikke drikker noe.. De er bare litt sjeldene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det ikke vanlig å drikke i ukedagene, eller med barn tilstede. Synes det er en uting, og siden jeg selv har to småbarn hjemme, drikker jeg bare i helger de begge er borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest som har vært der
Han gjør ikke det uansett. Har spurt før. Han mener han ikke har noe problem, og trenger ikke å gjøre det FØR det går utover noe. Men han har dager innimellom hvor han ikke drikker noe.. De er bare litt sjeldene...

Da HAR han alt et problem. Min eksmann var like dan. Det startet med en kald øl på fine sommerdager, rett etter jobben, så ble det vin til maten, vin til ditt og vin til datt. Han var ikke full og ubehagelig, klarte alle sine oppdrag på jobben osv. Men, allikevel hadde han et problem og benektet det slik din mann gjør. Jeg tok en telefon til Al-Anon og mine mistanker ble bekreftet: Han hadde et problem.

Jeg satte meg ned, forklarte han min bekymring og hva jeg ville han skulle gjøre. Han sa, som din mann, at han ikke hadde noe problem osv., så da pakket jeg mine saker og dro med beskjed om at jeg ville ta ut seperasjon, kreve min halvdel av huset (som jeg hadde råd til å beholde ved å kjøpe ut han, han ville ikke klare kjøpe ut meg pga. personlige lån). Han ble rasende og kjeftet og skrek, ikke f*** om han hadde et problem, eller ville slutte, han måtte da for svarte få ta seg en øl etter en lang arbeidsdag osv. Jeg pakket og reiste til en venninne, sendte inn seperasjonspapirer og ba min advokat tilskrive min mann om mine krav.

Som du ser så skriver jeg at han er min eksmann, for han ville ikke innse at han hadde noe problemer. Jeg tror ikke han har innsett det selv helt enda, men flere er bekymret for han. Jeg hadde heldigvis ingen barn med han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes på ingen måte det er normalt å drikke øl eller vin hver dag. Og dersom man har barn er det for meg helt uakseptabelt.

Tydelig at mannen din har et problem siden har går i forsvar når du konfronterer han med det.

Jeg ser virkelig IKKE poenget med å drikke alkohol hver bidige dag.. for "kosens skyld" ?

Enig idet som blir sagt om å gi han en test på en ukes tid uten alkohol. Hvis han ikke vil prøve det, er det jo egentlig helt klart at han er avhengig av alkoholen.

Hadde det vært min mann så hadde det blitt månelyst i heimen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Gjest

Det er ikke vanlig og heller ikke uskyldig å drikke øl eller vin hver dag. Han kan f.eks ikke kjøre bil dersom en av ungene deres skulle ha behov for skyss. Enten til venner eller til legevakten, sykehus eller tilsvarende. Det skal også svært lite mengde til før ungne merker at han forandrer seg. Dette vil de fortelle om når de blir voksne. Hva når han skal være med på skoletur, vil han drikke da også? At han drikker på tross av at du ikke liker det, synes jeg sier sitt. Jeg kunne aldri levd med det, men jeg kommer fra et alkoholikerhjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje han ikke har blitt en alkoholiker enda, men han har tendensene i allefall.

Alkohol hver dag? Syns faktisk ikke det er greit jeg. Selvom han klarer å fullføre pliktene sine å gå på jobb, så er jo det som en annen her sa: er man alkoholisert vil man behøve alkohol, og da ikke nødvendigvis så mye for å komme seg i arbeid i det hele tatt.

Støtter brukeren over meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Kristine_*

Hvis man må ha alkohol hver dag så er man alkoholiker ..

.. jeg hadde aldri akseptert at mannen min drakk hver dag. Dessuten er det farlig - direkte skadelig for kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...