Gjest Gjest Skrevet 26. juni 2008 #1 Skrevet 26. juni 2008 Jeg har djevelsk vondt i halsen. Var til legen i går og han sa at vi har ikke noe virksom medisin mot halsbetennelse, og at det er best det går over av seg selv. Det er så smertefullt som jeg ikke kan huske at en halsbetennelse er. I natt våknet jeg av at i tillegg til halsen, så verker det inni munnen. Jeg vet jo at det har vært snakk om å bruke minst mulig antibiotika(er det ikke det?), men jeg som ALDRI er syk, burde slippe å få være med på denne bekjempelsen. Dessuten, et par dager sa legen...jeg har hatt dritvondt siden mandag. I dag er det torsdag og det er nesten verre. :gråte: Lurer litt på hva som er vanlig?
Gjest Elfrida Skrevet 26. juni 2008 #2 Skrevet 26. juni 2008 Iskrem/sorbet kan være lindrende. Eller suge på en isbit. Antibiotika får deg frisk en halv dag eller noen timer tidligere enn kroppen ordner opp selv, og da bare hvis det er en bakterieinfeksjon.
Gjest Gjest Skrevet 26. juni 2008 #3 Skrevet 26. juni 2008 Takk for svar! Is har jeg prøvd, i flere varianter, men synes ikke det lindrer. Denne smerten er faktisk det verste jeg har opplevd, utenom fødsel. Jeg har også hovnet opp bakerst i munnen, er det vanlig ved halsbetennelse da? Fire dager med dette har fått meg helt på felgen. :gråte: Hvis antibiotika er så treig så...hva er vitsen med det da? Men jeg føler meg nærmest desperat. Knasker ibux og paracet og synes det hjelper mot smerten i munnen, men ikke halsen. Det er vondt å tygge og snakke, er det også vanlig? Trodde ikke det jeg.
Gjest Elfrida Skrevet 26. juni 2008 #4 Skrevet 26. juni 2008 Vitsen med antibiotika er vel å prøve å helbrede alvorlig tilstander som f.eks. hjernehinnebetennelse, og å hjelpe folk som har dårlig immunforsvar slik at infeksjoner ikke går over men blir til alvorlige tilstander. Jeg hadde tidligere ofte halsbetennelse, og kunne da nesten glemme å spise noe som helst som måtte tygges eller ikke var helt mykt. Det er jo vondt å både tygge og svelge på det verste. Og snakke. Hvis det ikke går over må du tilbake til legen. Men det spørs om han har noe vidundermedisin til deg.
absinthia Skrevet 26. juni 2008 #5 Skrevet 26. juni 2008 (endret) Kjøp deg sitronsaft på flaske og sprut litt ned i ganen med jevne mellomrom.. eventuelt press en sitron og drikk saften, eller spis en sitron. Det hjelper! Har ikke hatt halsbetennelse på 10-11 år, etter at jeg oppdaget dette. Det er antiseptisk og dreper bakterier. Noen ganger kan de blomstre litt opp igjen et par deger etter at du har drept dem med sitron, men da er det bare å ta litt sitron til. Jeg bruker maks 1-2 sitroner på hele "kuren" eller 1 flaske sitronsaft (den gule sprutflaska for å ha i teen, vet du). Det er lurt å ligge unna for mye sukker, sukker er mat for bakteriene og fører til at de formerer seg bedre. Den ene gangen dette ikke virket, hadde jeg en kraftig mandelinfeksjon og 40 i feber og da fikk jeg antibiotika. Endret 26. juni 2008 av absinthia
Gjest Gjest Skrevet 26. juni 2008 #6 Skrevet 26. juni 2008 Halsbetennelse kommer i to varianter: Virusbasert og bakteriebasert. En av dem kan kureres med antibiotika, den andre kan ikke. (Jeg husker ikke hvilken som var hva) Jeg har ofte hatt halsbetennelse. Noen ganger i en mild form, andre ganger helt vanvittig vondt. I det verste tilfellet klarte jeg ikke å spise noe som helst (ikke engang yoghurt eller is), fikk ikke ned annet enn ørsmå mengder drikke. Det gjorde vondt å svelge, vondt å snakke, vondt å puste. Fikk nesten ikke sove. Og etter den lille søvnen jeg fikk var det enda verre. Halsbetennelse kan være noe dritt. Men det går over! Det du kan gjøre er å spørre legen om du kan få noe sterkere smertestillende enn de reseptfrie tablettene. Om du ikke er bedre når det har gått ei uke siden du var hos legen bør du gå tilbake og få undersøkt om det er en vanlig halsbetennelse eller noe annet.
Gjest Gjest Skrevet 26. juni 2008 #7 Skrevet 26. juni 2008 Takk for svar folkens! Ser jo at mine vondter er typisk for en heavy halsbetennelse. Jeg var ikke noe vakkert syn for min datter i morges, da jeg satt og hulket ved kjøkkenbordet. Snakket grøtete og uklart. At det skal være så vondt å røre på tunga! Unngå sukker, ja det skjønner jeg. Men lollipop osv er jo full av sukker. Finnes det sånne sukkerfrie is da? Sitrontrikset ditt absithia skal jeg prøve! @gjest: En uke til? Nei, det holder jeg ikke ut. I morgen har det gått 5 dager, og er det ikke antydning til bedring, så kunne jeg komme tilbake. Kan spørre om sterkere smertestillende hvis antibiotika e.l ikke blir aktuelt. Jeg tror jeg tabba meg ut i går. Klarte jo ikke å spise noe, men etter å ha knaska paracet, så gikk det plutselig greit å tygge, så da heiv jeg meg på godteriene ei stund, selv om det var vondt å svelge. Jeg tror kanskje jeg betaler litt av smerten fra det nå. Halsen fikk kjørt seg litt for hardt kanskje.
Gjest Gjest Skrevet 26. juni 2008 #8 Skrevet 26. juni 2008 I vinter fikk jeg halsbetennelse tre ganger på rad. Helt grusomt! Jeg fikk penicillin, og ble langt bedre dagen derpå. Snakk med legen din, det skal ikke være nødvendig å gå rundt å ha det så vondt som du har det. Det finnes medisiner for den type halsbetennelse som skyldes bakterier. Virker ikke penicillinen skyldes nok halsbetennelsen virus. Noe annet som også hjalp for meg på slutten av perioden med medisiner var Corsodyl (reseptfritt på apoteket). Dette brukes for å forebygge bakteriebelegg. Jeg grurglet litt tre ganger daglig. Det hjalp. Legen min sa at det var en kraftig halsbetennelse ute og gikk for tiden. Dessuten hadde jeg etter at jeg ble frisk siste gangen vondt i høyre kjeveledd (høyre mandel var mest betent), men dette var bare noe jeg måtte følge med på, og si ifra dersom det ikke ble bedre. Ønsker deg god bedring!
absinthia Skrevet 26. juni 2008 #9 Skrevet 26. juni 2008 Unngå sukker, ja det skjønner jeg. Men lollipop osv er jo full av sukker. Finnes det sånne sukkerfrie is da? Sitrontrikset ditt absithia skal jeg prøve! Jeg kan ikke love at det virker like godt når du har hatt den såpass mange dager som den gjør når man tar den i begynnelsen, men det kommer ihvertfall til å bli bedre enn om du ikke bruker det. Når jeg bare kjenner tendenser, så blir det bra over natta med "sitronkuren".
absinthia Skrevet 26. juni 2008 #10 Skrevet 26. juni 2008 (endret) Halsbetennelse kommer i to varianter: Virusbasert og bakteriebasert. En av dem kan kureres med antibiotika, den andre kan ikke. (Jeg husker ikke hvilken som var hva) quote[/] Det er den bakterielle som kan kureres med antibiotika, virus trengs det vaksiner mot. Endret 26. juni 2008 av absinthia
Gjest lucy d-.-b Skrevet 26. juni 2008 #11 Skrevet 26. juni 2008 I vinter fikk jeg halsbetennelse tre ganger på rad. Helt grusomt! Jeg fikk penicillin, og ble langt bedre dagen derpå. Snakk med legen din, det skal ikke være nødvendig å gå rundt å ha det så vondt som du har det. Det finnes medisiner for den type halsbetennelse som skyldes bakterier. Virker ikke penicillinen skyldes nok halsbetennelsen virus. Noe annet som også hjalp for meg på slutten av perioden med medisiner var Corsodyl (reseptfritt på apoteket). Dette brukes for å forebygge bakteriebelegg. Jeg grurglet litt tre ganger daglig. Det hjalp. Legen har helt sikkert tatt en test av TS og sjekket om dette er en bakterie- eller virusinfeksjon. Hvis det hadde vært bakterie hadde ts fått antibiotika/pencillin, men legen hadde jo sagt at det ikke fantes noe mot denne betennelsen, altså er det en virusinfeksjon som alle andre forkjølelser, og da MÅ kroppen klare det på egenhånd. Å dra dit og ta en ny test for om det er bakterie eller virus kan hun helt sikkert gjøre, men er det virus blir det ikke noe antibiotika, fordi det ikke fungerer. Corsodyl eller hydrogenperoksid reseptfritt fra apotek kan hjelpe, spesielt hvis man har vondt i mandlene. Gurgler man med dette blir det en liten kjemisk boble-reaksjon i halsen som løser opp propper og puss som setter seg i mandlene. Jeg bruker dette forebyggende hvis jeg kjenner at halsvondten kommer, og det har gjort at jeg gikk fra å alltid få kjempevondt i mandlene ved en forkjølelse til at jeg nesten aldri har det lenger. Det hjelper også når man har fått vondt allerede, men da kan det være litt ubehagelig å gurgle da, det er det eneste. 1 ts i et glass vann, gurgle 4-5 ganger, skyll så med vanlig vann etterpå. Ellers ts, hør med legen om det finnes noen andre smertestillende. God bedring
Ida* Skrevet 26. juni 2008 #12 Skrevet 26. juni 2008 Jeg har bare hatt så vondt i halsen en gang, og da hadde jeg kyssesyka.. Har du blitt testet for det? Tok en stund før legen skjønt det var det jeg hadde, fikk antibiotika først og det er jo ikke bra. Det var i alle fall så vondt at bare det å svelge var helt forferdelig. Drakk litt lunka vann og spiste youghurt (uten bær) i flere uker. Ikke fikk jeg sove heller.. Grusomt! God bedring :rosasmil:
Licota Skrevet 26. juni 2008 #13 Skrevet 26. juni 2008 Det kjæresten min alltid gjør, som han lærte av en kar fra Taiwan, er å drikke et glass konjakk når du kjenner at du får vondt i halsen. Det dreper momentant pga spritinnholdet.
Gjest Gjest Skrevet 26. juni 2008 #14 Skrevet 26. juni 2008 I vinter fikk jeg halsbetennelse tre ganger på rad. Helt grusomt! Jeg fikk penicillin, og ble langt bedre dagen derpå. Snakk med legen din, det skal ikke være nødvendig å gå rundt å ha det så vondt som du har det. Det finnes medisiner for den type halsbetennelse som skyldes bakterier. Virker ikke penicillinen skyldes nok halsbetennelsen virus. Noe annet som også hjalp for meg på slutten av perioden med medisiner var Corsodyl (reseptfritt på apoteket). Dette brukes for å forebygge bakteriebelegg. Jeg grurglet litt tre ganger daglig. Det hjalp. Legen min sa at det var en kraftig halsbetennelse ute og gikk for tiden. Dessuten hadde jeg etter at jeg ble frisk siste gangen vondt i høyre kjeveledd (høyre mandel var mest betent), men dette var bare noe jeg måtte følge med på, og si ifra dersom det ikke ble bedre. Ønsker deg god bedring! Takk! Ja, at det er grusomt, er helt sikkert. Jeg hadde nesten bestemt meg for å gå til legen igjen i dag, men har nå sovet i noen timer og det føles ganske mye bedre enn i morges. Håper ikke jeg blir lurt igjen, sånn som i går... Corsodyl skal jeg huske å kjøpe.
Gjest Gjest Skrevet 26. juni 2008 #15 Skrevet 26. juni 2008 Takk for god bedring-ønsker alle!! Det satte jeg virkelig pris på. Og formen er litt bedre, så nå håper jeg at det verste er over.
Gjest torgeir Skrevet 19. mai 2011 #16 Skrevet 19. mai 2011 hei, jeg har nå en for for halsbetendesle. jeg sitter å drikker sitronsaft mens jeg leser dette og kan kjenne at det hjelper litt mens jeg fortsat leser. det gjikk fortere en jeg hadde trod.... takk for gods tips
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå