Gå til innhold

Hunden min bet en firåring

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag bet hunden min en firåring mitt i ansiktet, på nesen. Dette har imidlertig hente før med en venninde. Og hun pleier å glefse når folk som hun ikke kjenner klapper og tar på henne. Grunnen er nok fordi hun ikke er blitt behandlet så fint av sine tidligere eier. Noe som vi riktig nok tror, mn ikke vet med sikkerhet. I starten da vi nettopp hadde fått henne, reiste vi oss brått opp la hun sei helt flat på bakken, og det var tydelig at hun trodde hun skulle bli slått ol. En gang kjeftet vi på den andre hunden, og hun tisset på seg. Mange episoder viser at hun umulig kan ha blitt behandlet bra der hun var før.

Og hun har også bitt meg i begynnelsen når hun ikke kjente meg, dette er det het slutt på nå. Folk hun kjenner glefser hun aldri etter.

Jeg vil høre andres mening om hva dere mener er forsvarlig. Bør jeg avlive henne? Hun er verdens snilleste hund, mn med folk hun ikke kjenner gir hun klar melding om hold deg unna meg.

Videoannonse
Annonse
Gjest Piper
Skrevet

Skal du beholde henne, bør du ta ansvar for å holde fremmede unna. Det vil si at du bør gi beskjed fort, om noen nærmer seg, sånn at dere ikke havner i en slik situasjon igjen.

Jeg syns ikke det er greit at hunden biter barn, for det finnes mange barn der ute som ikke tenker over eventuelle konsekvenser. Og det vil si at du kan risikere å havne i flere slike situasjoner, og det er ikke greit.

Men jeg lurer på hvordan hunden klarte å bite denne fireåringen?

Gjest En mamma
Skrevet
I dag bet hunden min en firåring mitt i ansiktet, på nesen. Dette har imidlertig hente før med en venninde. Og hun pleier å glefse når folk som hun ikke kjenner klapper og tar på henne. Grunnen er nok fordi hun ikke er blitt behandlet så fint av sine tidligere eier. Noe som vi riktig nok tror, mn ikke vet med sikkerhet. I starten da vi nettopp hadde fått henne, reiste vi oss brått opp la hun sei helt flat på bakken, og det var tydelig at hun trodde hun skulle bli slått ol. En gang kjeftet vi på den andre hunden, og hun tisset på seg. Mange episoder viser at hun umulig kan ha blitt behandlet bra der hun var før.

Og hun har også bitt meg i begynnelsen når hun ikke kjente meg, dette er det het slutt på nå. Folk hun kjenner glefser hun aldri etter.

Jeg vil høre andres mening om hva dere mener er forsvarlig. Bør jeg avlive henne? Hun er verdens snilleste hund, mn med folk hun ikke kjenner gir hun klar melding om hold deg unna meg.

Hei, jeg synes at du skal snakke med en veterinær som kan gi deg gode råd. Jeg tror likevel du skjønner at dette ikke er mulig å overse, jfr. du forteller at hunden ikke biter deg, det hjelper jo ingen ting. En hund som føler seg så truet av et barn at den angriper, er vanskelig å fortsette å ha !

Lykke til!

Mvh en mamma

Gjest Gjest
Skrevet

Hunder bruker dempede signaler hele tiden, krysses disse, biter hunden. Kjøp boka til Turid Rugaas-De dempede signaler http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.d...3714&rom=MP

Vær obs på kroppspråket til hunden din, og lær små barn at de aldri skal gå rett bort til en hund, spesielt når en ikke vet noe om oppveksten til hunden! Ikke forstyrre hunden når den spiser, sover, har tyggebein osv. Dette gjelder også voksne.

Hvorfor avlive hunden? Det er mulig å omplassere pelsen til noen som har erfaring og ikke har barn. Hør med dyrebeskyttelsen eller FOD gården.

Skrevet

Hva sier/mener foreldrene til 4-åringen da? Og hva var grunnen til at hunden bet?

Personlig har jeg ikke tatt sjansen på å ha en hund som jeg visste kunne bite.

Hva om den vannsiret og i verste fall drepte et barn med sitt bitt.

Jeg hadde heller ikke latt barn være i nærheten av en hund som er utrygg.

Unger er uforutsigbare og skjønner ikke hundens språk.

Gjest Gjest
Skrevet

Og en ting til.. Søsteren til min hund reagerer på samme måte på fremmede og har bitt to ganger. Eieren var hos adferdekspert og de fant ut at det var fryktaggresjon. Nå går det mye bedre etter MYE trening og kurs :)

Skrevet
Skal du beholde henne, bør du ta ansvar for å holde fremmede unna. Det vil si at du bør gi beskjed fort, om noen nærmer seg, sånn at dere ikke havner i en slik situasjon igjen.

Jeg syns ikke det er greit at hunden biter barn, for det finnes mange barn der ute som ikke tenker over eventuelle konsekvenser. Og det vil si at du kan risikere å havne i flere slike situasjoner, og det er ikke greit.

Men jeg lurer på hvordan hunden klarte å bite denne fireåringen?

Vi var på besøk og en firåring kom bort og ville klappe den. Hunden knurret, men så virket det som det gikk fint, plutslig bet den. Det som hendte med venninden min var at hun klappet den, og alt virket normat plutslig glefset den henne, uten at hunden hadde knurret i forveien.

Hva sier/mener foreldrene til 4-åringen da? Og hva var grunnen til at hunden bet?

Personlig har jeg ikke tatt sjansen på å ha en hund som jeg visste kunne bite.

Hva om den vannsiret og i verste fall drepte et barn med sitt bitt.

Jeg hadde heller ikke latt barn være i nærheten av en hund som er utrygg.

Unger er uforutsigbare og skjønner ikke hundens språk.

Den må vekk på dagen, eller avlives. Er ikke snakk om at vi kan beholde den her. Så jeg forstår at jeg må bli kvitt den. Men er det mer "rett" og avlive den.

Dette er vel og merke enn jakthund så er ikke hvem som helst som kan ha den heller. Er avhengig av mye turer i skogen for å ha d godt (ikke nødvendigvis jakt).

Grunnen til hun biter er at hun ikke føler seg trygg på nye mennesker, har hatt henne et par år og følte hun var blitt bedre.

Skrevet

Jeg ville gitt den en sjangs. Altså gitt den til folk med erfaring. Selv aggressiv oppførsel som det der kan jo korrigeres av de rette folka.

Gjest Gjest
Skrevet
Vi var på besøk og en firåring kom bort og ville klappe den. Hunden knurret, men så virket det som det gikk fint, plutslig bet den. Det som hendte med venninden min var at hun klappet den, og alt virket normat plutslig glefset den henne, uten at hunden hadde knurret i forveien.

Den må vekk på dagen, eller avlives. Er ikke snakk om at vi kan beholde den her. Så jeg forstår at jeg må bli kvitt den. Men er det mer "rett" og avlive den.

Dette er vel og merke enn jakthund så er ikke hvem som helst som kan ha den heller. Er avhengig av mye turer i skogen for å ha d godt (ikke nødvendigvis jakt).

Grunnen til hun biter er at hun ikke føler seg trygg på nye mennesker, har hatt henne et par år og følte hun var blitt bedre.

Ja, det er jo tydelig at hunden er usikker og redd mennesker(fryktaggresjon). At hunden knurret var jo et "varsel" fra hunden om at barnet måtte holde seg borte. Omplasser den til noen som har kunnskap og ikke barn. FODgården eller dyrebskyttelsen kan kanskje hjelpe deg med det.

Som jeg skrev bruker hunden mye dempede signaler. Den kan vise disse med feks å snu hodet kraftig til siden, slikke seg mye rundt munnen, legge ørene langs siden osv at den vil at mennesker skal holde seg unna. Og hvis da personen klapper hunden eller setter seg for nærme, biter den. Det er ikke bare knurring som er et forvarsel. Men å avlive den er litt drøyt.. I begge situasjoner er jeg ganske sikker på at hunden viste tydelig at den ikke ville ha kontakt, men pga manglende kunnskap i å "lese" hundens signaler, ble disse overtråkket. Men det er jo forståelig at en ikke kan ha en slik hund når en har barn i hus.

Og om det er en jakthund trenger den også mye mental stimuli, ikke bare haugevis med turer ;) Den trenger noe å jobbe med.

Gjest Screemy
Skrevet (endret)

Vanligvis blir hunden avlivet - MEN det kommer også ann på hva foreldrene til den som blir bitt sier!

Det kommer litt ann på årsak og hvor hardt den bet (uskyldig mild lekebiting/eller ett aggresivt bitt )og hvor den bet også da....

Endret av Screemy
Skrevet

Ja, den bør avlives.

Det er massevis av hunder på omplasseringssentrene rundt om som er sunne friske og mentalt gode hunder - disse bør få et godt hjem fremfor en som biter. Og sannheten er den at det avlives hunder hele tiden fordi de ikke kan bli boende på omplasseringen til de dør av alderdom.

Det er derfor bedre å bruke disse ressursene på hunder som ikke biter, enn hunder som gjør det. Alle kan ikke reddes, derfor bør man helelr redde de gode hundene.

Gjest Gjest_Alias_*
Skrevet

Den skal ikke bite andre.Den blir nok avlivet fordi det er ikke lov å beholde et dyr som biter andre,Var bittet stygt eller vennlig slik en annen bruker nemte og varr det et lekent eller sint bitt?

Skrevet

Trådstarter spør da ikke om hunden blir avlivet eller ei? Hun spør om hun skal gå til det skrittet å gjøre dette eller om kanskje hunden kan få en sjangse til.

Høres ut som dere mener at hunder automatisk blir avlivet. Vel, noen må jo gå til det skrittet å kreve å få den avlivet først da. Og det er ikke det denne saken handler om.

Gjest Gjest
Skrevet

Ja, den bør avlives. Frey har mange gode poeng på akkurat det.

Skrevet

Bittet var ikke så alvorlig at ungen måtte til legen, mn d var tross alt i ansiktet.

Dessverre så er det ingen av mine venner som kn ta seg av den. Noe som er fryktelig synd. Hunden er utrolig snill og god mot de hun kjenner. Men pågrunn av mishandling av tidliger eier klarer den ikke å forholde seg til ukjente på rett måte. Er forferdelig trist å drepe en hund pågrunn av dette. Hadde den ikke blitt mishandlet før hadde det vært "lettere", mn d er ikke hennes feil at hun reagerer slik hun gjør :tristbla:

Alle kan ikke reddes, derfor bør man helelr redde de gode hundene.

At hunden min ikke er god fordi den biter blir helt feil å si. Har hatt mange hunder tidliger, og dette er den mest spesielle og snilleste hunden jeg noen gang har hatt. Det er en naturlig reaksjon å forsvare seg når en føler seg truet.

Det betyr ikke at hunden min er ond for de den biter, mn den er redd.

Gjest Adferdstrener
Skrevet

Du skrev i et annet innlegg at hunden ikke viste noen tegn, den lot seg klappe og alt virket normalt og plutselig bet den. En slik hund har ikke noe blandt mennesker å gjøre. Du kan for all del beholde den, men da får DU som eier sørge for at INGEN kommer i nærheten av hunden slik at du utsetter den for det du mener er redsel og at det skjr igjen at den biter. Det er DU som må sørge for at du ikke utsetter barn og voksne for den fare som din hund faktisk er med tanke på den adferd du her har beskrevet. Klarer du dette? Å hele tiden sørge for at INGEN kommer i nærheten av hunden slik at den blir utsatt for noe som gjør at den biter? For det er DITT ansvar, og det er da DITT ansvar at folk ikke er i fare pga. hunden din, og at hunden din ikke blir skremt slik at den biter. En dag kan den gjøre stor skade, er du da klar for de konsekvenser dette får, både for hunden (den blir avlivet), for deg selv som da risikerer erstatningskrav ovenfor den som ble bitt, du kan få fengsel ihht Hundeloven, og de psykiske og fysiske plager den som ble bitt faktisk må gjennom. Er du klar for dette, så la hunden din leve. Om ikke - avliv den.

En hund som er redd og engstelig og kun fungerer innad i familien, den vil nok ha det bedre som død.

Å omplassere en hund som alt har vært et sted hvor den ikke har det bra, og som har bitt, det er ikke lett. Ingen gode fornuftige hundefolk vil overta en sånn hund. Og å plassere den på FOD gården - vær snill og tenk dere om og ta noen undersøkelser om hvor mange hunder som går ut og inn hos FOD pga. at de ikke klarer finne optimale hjem til hundene og at de ikke tar hensyn til hundens adferd.

Gjest Gjest
Skrevet
Den må vekk på dagen, eller avlives. Er ikke snakk om at vi kan beholde den her.

Misforstår jeg, eller bor dere i samme hus som denne fireåringen. Hvis det er tilfelle, så hadde jeg ikke tatt sjansen på å ha hunden.

Gjest Gjest_Trixie52_*
Skrevet
Ja, den bør avlives.

Det er massevis av hunder på omplasseringssentrene rundt om som er sunne friske og mentalt gode hunder - disse bør få et godt hjem fremfor en som biter. Og sannheten er den at det avlives hunder hele tiden fordi de ikke kan bli boende på omplasseringen til de dør av alderdom.

Det er derfor bedre å bruke disse ressursene på hunder som ikke biter, enn hunder som gjør det. Alle kan ikke reddes, derfor bør man helelr redde de gode hundene.

100% enig.

Ja, den bør avlives.

Jeg har vært aktiv styremedlem i en av dyrebeskyttelsens lokalavdelinger i 2 år, og jeg har omplassert fire hunder for eiere som enten er blitt fratatt hunden eller ikke kan ha hunden pga brå endring i familiesituasjon. Dette har vært valper (valper skal alltid få en sjanse i mine øyne) samt stabile voksne hunder.

Den siste har jeg nå hatt i to måneder og endelig funnet et hjem til henne!

Hvis du ser på www.dyrenett.no under omplasseringsannonsene vil du se en rekke hunder som bør gå foran din i køen til et nytt hjem.

Det kreves STORE ressurser for å gjøre din hund bedre og kanskje er det uansett håpløst.

Mange ser på "animal planet" hvor de trener bort all slags dårlig oppførsel og tror det er slik i Norge.

Men her i landet er slikt dessverre overlatt til privatpersoner og frivillig arbeid (slik som dyrebeskyttelsen). Staten gidder ikke bruke penger på dyr og dyrevelferd utover å legge arbeidsoppgavene over på mattilsynet som jo har nok å gjøre fra før.

En annen ting er at du bør vurdere nøye hvilken rase du velger hvis du skal ha ny hund en gang. Styr unna jakt og gjeterhunder om du ikke driver med jakt eller sauer!

Dette er et av de største problemene i Norge, at folk velger etter utseende og størrelse og ikke egenskaper. Tenk over hva du kan tilby en hund, ikke hva hunden kan tilby deg.

Lykke til!

Gjest Dallandra
Skrevet

Den dagen en av våre hunder biter et menneske er det rett i bilen og rett til veterinæren. Uansett hvor snill den måtte være ellers. Våre hunder ER snille og godlynte, men de er bare hunder med instinkter og en dag kan de, samme hvor snille og godlynte de er, bite. Og idet de biter underskriver de sin egen dødsdom her i huset.

Skrevet
At hunden min ikke er god fordi den biter blir helt feil å si. Har hatt mange hunder tidliger, og dette er den mest spesielle og snilleste hunden jeg noen gang har hatt. Det er en naturlig reaksjon å forsvare seg når en føler seg truet.

Det betyr ikke at hunden min er ond for de den biter, mn den er redd.

En hund som er god i hodet - mentalt stabil, god sterk psyke - biter ikke. Den trekker seg unna. Jeg sier ikke at den er ond, for det har jeg ingen formening om. Hunden er redd og løser situsjoner hvor den blir redd med å bite. Hvis du ikke avliver den, og i ettertid får høre at den har skamfert et barn - hvordan skal du kunne leve med det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...