Fakse Skrevet 22. mai 2003 #1 Skrevet 22. mai 2003 Jippi, vi skal ha jentefest! Skal kose oss med skalldyr og champagne, alle skal ta med hver sin matrett, sånn at vi får smake på litt av hvert. Noen som har gode oppskrifter på mat med skalldyr til meg?
Gjest Étoile Skrevet 22. mai 2003 #2 Skrevet 22. mai 2003 Å, det hørtes koselig ut! Vel, mulighetene er jo mange, f.ex Hvitvinsdampede blåskjell, grillede kamskjell, rå østers (MÅ jo ha et par østers til Champagnen!) og ferske reker og krabbe er jo også nydelig! Dere får ha en fortreffelig aften!
Fakse Skrevet 23. mai 2003 Forfatter #5 Skrevet 23. mai 2003 Oppskrifter, gi meg oppskrifter jenter! Og hva er rekyl?
Gjest Brunhilde Skrevet 23. mai 2003 #6 Skrevet 23. mai 2003 Skalldyr er aller best "naturell" - jo mindre dill-dall jo bedre - mener jeg! Blåskjell lager jeg på følgende måte: Kjøp 1-2 kg blåskjell Vask dem godt og ta bort byssustrådene - kast de skjellene som er åpne og IKKE lukker seg når du slår dem mot kjøkkenbenken. Hiv hele haugen opp i en TØRR gryte på full varme, rist godt med jevne mellomrom - la stå i 5-6 minutter. Ta op skjellen og sil krafen, sett den til side. Ha en GOD klatt (meieri)smør i gryta sammen med litt hvitløk og 2-3 finhakkede sjalottløk. Surr til løken er blank - ikke brun! Tilsett ca 1/2 flaske hvitvin og halvparten av krafen fra skjellen og kok inn litt... Hiv skjellene opoi til de er varme. Server i dyp skal med fersk baguette til å suge opp den gode kraften med. Spanderer du er god aioli ved siden av kan det nesten ikke bli bedre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå