Gjest Gjest Skrevet 25. juni 2008 #1 Skrevet 25. juni 2008 Har ikke råd til å begynne hele prosessen hos en annen tannlege og stoler ikke lenger på den tannlege jeg har. Har hatt en tannbyll. Vi prøvde antibiotika, hjalp ikke. Skjærte i den og tømte, hjalp heller ikke. Nå blir den fyllt opp hele tiden,jeg tømmer og den blir fyllt opp igjen av noe kviselignende. Dette er på tannkjøttet ved siden av et rotfylt tann. Nå sier tannlegen at jeg må kanskje trekke ut tanna fordi den ser ikke ut til å fikse byllen. Fikse hvordan da? Tanna er jo død/rotfyllt. Noen som har opplevd noe lignende?
Paladin Skrevet 25. juni 2008 #2 Skrevet 25. juni 2008 (endret) Har ikke råd til å begynne hele prosessen hos en annen tannlege og stoler ikke lenger på den tannlege jeg har. Har hatt en tannbyll. Vi prøvde antibiotika, hjalp ikke. Skjærte i den og tømte, hjalp heller ikke. Nå blir den fyllt opp hele tiden,jeg tømmer og den blir fyllt opp igjen av noe kviselignende. Dette er på tannkjøttet ved siden av et rotfylt tann. Nå sier tannlegen at jeg må kanskje trekke ut tanna fordi den ser ikke ut til å fikse byllen. Fikse hvordan da? Tanna er jo død/rotfyllt. Noen som har opplevd noe lignende? Det du beskriver er ikke uvanlig og tannlegen din har rett angående hva som man kan måtte gjøre dersom det ikke hjelper med antibiotika og å tømme verken. Se her for info: http://www.helsenett.no/index.php?option=c...id=8709&a=1 http://www.nettdoktor.no/sykdommer/fakta/rotbetennelse.php Av den ene artikkelen så står det av sannsynligheten for at en rotfylt tann ikke lager komplikasjoner innen 5 år etter behandlingen ligger på rundt 80%. Det betyr at ca. 20% av rotfyllingene får komplikasjoner. Det er nok det som har skjedd med deg. Du forstår ikke det som skjer fordi tannen allerede er rotfylt. Problemet er at røttene til tennene er krumme og det er vanskelig å komme helt ned til rotspissen i alle kanalene og fjerne absolutt alt av nerven. Det er i den delen nær rotspissen som man ikke fikk fullstendig fjernet at en tannbyll kan oppstå. Tannlegen vil aller nødigst trekke en tann så om han forteller deg at han vurderer det så ville jeg trodd på ham. Det er ytterste konsekven om man ikke responderer på antibiotika og å tømme verken. Det finnes tannlegekontorer som har spesialutdannelse til å behandle rotfyllinger. Det er mulig å kontakte et slikt kontor for å høre om kanskje de kan redde tannen når den vanlige tannlegen kommer til kort. Fortell dem om din situasjon med at tannbyllen kommer tilbake og at din tannlege vurderer å trekke tannen og spør dem via telefon om det er noe poeng å komme til spesialisten for å kanskje redde tannen. I Oslo området kjenner jeg til følgende kontor: Festningen Tannklinikk i Nedre Vollgate 1 like ved Rådhuset. Se her for link http://www.raadhustann.no/ Men det finnes sikkert andre kontorer rundt om i landet som er spesialister på rotfyllinger. Du kan jo spørre din vanlige tannlege om han kan henvise til en spesialist han kjenner. Da kan sikkert tannlegen din skrive en epikrise av det som han har gjort som spesialisten kan ha nytte av. Min tannlege utfører konsekvent ikke rotfyllinger lenger på grunn av at spesialistene har høyere suksessrate (opp mot 95%) enn vanlige tannleger. Så om han detekterer at rotfylling er nødvendig så henviser han direkte til spesialist såfremt det ikke er en akuttsituasjon. Endret 25. juni 2008 av Paladin
Gjest Gjest Skrevet 25. juni 2008 #3 Skrevet 25. juni 2008 Det du beskriver er ikke uvanlig og tannlegen din har rett angående hva som man kan måtte gjøre dersom det ikke hjelper med antibiotika og å tømme verken. Se her for info: http://www.helsenett.no/index.php?option=c...id=8709&a=1 http://www.nettdoktor.no/sykdommer/fakta/rotbetennelse.php Av den ene artikkelen så står det av sannsynligheten for at en rotfylt tann ikke lager komplikasjoner innen 5 år etter behandlingen ligger på rundt 80%. Det betyr at ca. 20% av rotfyllingene får komplikasjoner. Det er nok det som har skjedd med deg. Du forstår ikke det som skjer fordi tannen allerede er rotfylt. Problemet er at røttene til tennene er krumme og det er vanskelig å komme helt ned til rotspissen i alle kanalene og fjerne absolutt alt av nerven. Det er i den delen nær rotspissen som man ikke fikk fullstendig fjernet at en tannbyll kan oppstå. Tannlegen vil aller nødigst trekke en tann så om han forteller deg at han vurderer det så ville jeg trodd på ham. Det er ytterste konsekven om man ikke responderer på antibiotika og å tømme verken. Det finnes tannlegekontorer som har spesialutdannelse til å behandle rotfyllinger. Det er mulig å kontakte et slikt kontor for å høre om kanskje de kan redde tannen når den vanlige tannlegen kommer til kort. Fortell dem om din situasjon med at tannbyllen kommer tilbake og at din tannlege vurderer å trekke tannen og spør dem via telefon om det er noe poeng å komme til spesialisten for å kanskje redde tannen. I Oslo området kjenner jeg til følgende kontor: Festningen Tannklinikk i Nedre Vollgate 1 like ved Rådhuset. Se her for link http://www.raadhustann.no/ Men det finnes sikkert andre kontorer rundt om i landet som er spesialister på rotfyllinger. Du kan jo spørre din vanlige tannlege om han kan henvise til en spesialist han kjenner. Da kan sikkert tannlegen din skrive en epikrise av det som han har gjort som spesialisten kan ha nytte av. Min tannlege utfører konsekvent ikke rotfyllinger lenger på grunn av at spesialistene har høyere suksessrate (opp mot 95%) enn vanlige tannleger. Så om han detekterer at rotfylling er nødvendig så henviser han direkte til spesialist såfremt det ikke er en akuttsituasjon. Takk for et så opplysende svar. Visste ikke at man kunne ta rotfylling igjen og kanskje kunne redde tanna. Så det var godt å høre.
Paladin Skrevet 25. juni 2008 #4 Skrevet 25. juni 2008 (endret) Takk for et så opplysende svar. Visste ikke at man kunne ta rotfylling igjen og kanskje kunne redde tanna. Så det var godt å høre. Værsågod. Det er også mulig at et rotspissamputasjon kan fjerne verken din for godt. Det er bedre enn å måtte trekke tannen. Slike inngrep utføres oftest av spesialister på dette. Det er en av grunnene til at jeg anbefalte å ta kontakt med en spesialist på rotfyllinger for å høre om hvilke muligheter man har. Ikke aksepter at en tann trekkes før en spesialist har uttalt seg at det dessverre ikke er noe annet å gjøre. Det bør ikke koste allverden å få en konsultasjon hos en spesialist og et prisoverslag med info om hva inngrepet vil koste. Husk at dersom du må trekke tannen så vil du enten måtte få en kunstig tann via implantat (kr. 20.000 - 30.000) eller få en bro (kr. 12.000 eller mer). Så det er absolutt verdt å se på mulighetene for å redde tannen hos en spesialist om den vanlige tannlegen ikke har annet å gjøre enn å trekke tannen. Endret 25. juni 2008 av Paladin
Gjest Gjest Skrevet 25. juni 2008 #5 Skrevet 25. juni 2008 Værsågod. Det er også mulig at et rotspissamputasjon kan fjerne verken din for godt. Det er bedre enn å måtte trekke tannen. Slike inngrep utføres oftest av spesialister på dette. Det er en av grunnene til at jeg anbefalte å ta kontakt med en spesialist på rotfyllinger for å høre om hvilke muligheter man har. Ikke aksepter at en tann trekkes før en spesialist har uttalt seg at det dessverre ikke er noe annet å gjøre. Det bør ikke koste allverden å få en konsultasjon hos en spesialist og et prisoverslag med info om hva inngrepet vil koste. Husk at dersom du må trekke tannen så vil du enten måtte få en kunstig tann via implantat (kr. 20.000 - 30.000) eller få en bro (kr. 12.000 eller mer). Så det er absolutt verdt å se på mulighetene for å redde tannen hos en spesialist om den vanlige tannlegen ikke har annet å gjøre enn å trekke tannen. Ja, absolutt Skal undersøke det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå