Gå til innhold

Diskutere

Fremhevede innlegg

Gjest Misha
Skrevet

Jeg lurer litt på om vi iblant glemmer at vi er på et diskusjonsforum. Jeg trodde at her skulle man få lov til å ytre sine meninger fritt, med mindre man trakasserer andre eller bruker ord/vendinger som ikke er allment aksepterte. F.eks. kaller man ikke folk "jævla idiot" eller det som verre er.

Jeg mener selv at jeg følger disse reglene. Likevel opplever jeg at innlegg slettes. Og jeg er langt fra noe troll eller en bølle som skriker opp og slenger rundt meg med ukvemsord. Derfor overrasker det meg når innlegg blir slettet.

Et øyeblikk ble jeg i tvil om det var meg som hadde misforstått dette med å diskutere, så jeg slo det opp i Caplex:

diskusjon (av lat.), meningsutveksling, ordskifte; drøfting; debatt. —

Caplex

I følge denne definisjonen så føler jeg at mine tanker om hva en diskusjon er har vært korrekte. Men her på KG har jeg i det siste begynt å lure litt på gyldigheten i å kalle det et diskusjonsforum. I en del tråder er det tydeligvis fritt fram å slenge ut dritt om alle som man ikke liker (overvektige har fått passet sitt påskrevet gang på gang, de er jo bare dumme og late), mens i andre tråder får man smekk på labben straks man prøver å si at TS sin problemstilling er drøyt snål og virker usann.

Jeg undres om det er bestemt at enkelte temaer er beskyttet og der får man ikke lov til å svare kritisk? I såfall burde det kanskje opplyses om det?

Hva opplever dere andre?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg synes flere trekker dette med diskusjonsforum vel langt. Hvis f.eks. en person stiller et spesifikt spørsmål, så er det ingen invitt til diskusjon, men det ser jeg mange rett og slett ignorerer. Det har kanskje litt med forståelse av sosiale koder å gjøre, men det burde være enkelt for de fleste å se hvilke tråder diskusjon hører hjemme i og hvilke tråder det ikke passer seg.

Eks.: "Jeg er lei meg fordi min mann har innrømmet å ha ei elskerinne. Noen andre her som har oppelvd det samme? Og hva gjorde dere?". En sånn tråd kan faktisk fort spore av til den reneste diskusjonen her inne, om hvor grusom mannen er og hvilke feil trådstarter eventuelt har gjort siden mannen har elskerinne. En sånn tråd inviterer ikke til diskusjon.

Eks.: " Noen som er fornøyd med Miele hvitevarer? hvorfor/hvorfor ikke?". En sånn tråd inviterer ikke til å diskutere hvitevarer fra andre leverandører.

Det virker til tider som om enkelte har behov for å uttrykke seg, og da spiller det ingen rolle om de rett og slett rører i vei utenfor tema i tråder hvor det stilles spesifikke spørsmål.

Gjest Misha
Skrevet
Jeg synes flere trekker dette med diskusjonsforum vel langt. Hvis f.eks. en person stiller et spesifikt spørsmål, så er det ingen invitt til diskusjon, men det ser jeg mange rett og slett ignorerer. Det har kanskje litt med forståelse av sosiale koder å gjøre, men det burde være enkelt for de fleste å se hvilke tråder diskusjon hører hjemme i og hvilke tråder det ikke passer seg.

Eks.: "Jeg er lei meg fordi min mann har innrømmet å ha ei elskerinne. Noen andre her som har oppelvd det samme? Og hva gjorde dere?". En sånn tråd kan faktisk fort spore av til den reneste diskusjonen her inne, om hvor grusom mannen er og hvilke feil trådstarter eventuelt har gjort siden mannen har elskerinne. En sånn tråd inviterer ikke til diskusjon.

Eks.: " Noen som er fornøyd med Miele hvitevarer? hvorfor/hvorfor ikke?". En sånn tråd inviterer ikke til å diskutere hvitevarer fra andre leverandører.

Det virker til tider som om enkelte har behov for å uttrykke seg, og da spiller det ingen rolle om de rett og slett rører i vei utenfor tema i tråder hvor det stilles spesifikke spørsmål.

Hvis man ikke ønsker en diskusjon bør man kanskje ikke skrive på et diskusjonsforum?

Jeg har selv laget tråder om ømtåelige ting, men i visshet om at jeg ville få svar jeg ikke likte. Vil jeg kun ha støtteerklæringer så poster jeg ikke her. :)

Og når det gjelder eksemplet om Miele hvitevarer, så er det vel ganske naturlig at noen vil finne på å si "jeg har dårlige erfaringer med Miele, men Bosch derimot, DET er bra merke det!". En levende diskusjon er ikke statisk. Den bølger fram og tilbake og folk skriver det de tenker og føler.

Gjest Gjest
Skrevet
Hvis man ikke ønsker en diskusjon bør man kanskje ikke skrive på et diskusjonsforum?

Hvis man ikke har tilstrekkelig med sosial intelligens til å vite hvordan man ordlegger seg i de forskjellige settinger, bør man kanskje ikke skrive på et diskusjonsforum.

Men en ting jeg av og til kunne ønske meg her inne, var at alle som skriver måtte oppgi rett alder, for da hadde det vært så mye enklere å vite hvor mye vekt man skal legge på det vedkommende skriver. ;)

Om en 20-åring mener at alle tråder her inne bør ha rom for diskusjon, er noe helt annet enn om en på 35 mener det samme. :) (I noen tilfeller kommer vettet med alderen, og heldigvis for det).

Skrevet
I en del tråder er det tydeligvis fritt fram å slenge ut dritt om alle som man ikke liker (overvektige har fått passet sitt påskrevet gang på gang, de er jo bare dumme og late), mens i andre tråder får man smekk på labben straks man prøver å si at TS sin problemstilling er drøyt snål og virker usann.

Her er det snakk om to forskjellige ting - det ene, en gruppe mennesker, det andre, noe som kan tolkes som personangrep. Det er forskjell på å diskutere noe på, vel, noe som kan minne om generelt grunnlag, og å diskutere en enkeltperson.

Moderering er til tider noe vilkårlig her inne, ja, men jeg tror det skyldes at moderatorene er forskjellige og dermed har takhøyder som varierer.

Gjest Infralove
Skrevet
Hvis man ikke har tilstrekkelig med sosial intelligens til å vite hvordan man ordlegger seg i de forskjellige settinger, bør man kanskje ikke skrive på et diskusjonsforum.

Men en ting jeg av og til kunne ønske meg her inne, var at alle som skriver måtte oppgi rett alder, for da hadde det vært så mye enklere å vite hvor mye vekt man skal legge på det vedkommende skriver. ;)

Om en 20-åring mener at alle tråder her inne bør ha rom for diskusjon, er noe helt annet enn om en på 35 mener det samme. :) (I noen tilfeller kommer vettet med alderen, og heldigvis for det).

Jaha, så 20- åringar trenger man ikkje ta seriøst, for dei kan ingenting likevel?

Eg har merka at det er ein del 20- 25åringar som er ganske oppegåande her på forumet, så ein slik tvang ville ikkje ha hjulpe noko. Nokre av dei eldre ville nok heller ha brukt den unge alderen mot debattanten.

Idioti finst i alle aldrar, det er ikkje garantert at vettet kjem med alderen, uheldigvis.

For øvrig merker eg lite av urettferdig behandling her på KG. Eg syns moderatorane som regel gjer ein grei jobb (utan at eg skal påstå at eg les all tråder). Sjølvsagt er der unntak, men generelt er eg fornøgd.

Man må og tole litt når man begir seg ut på eit forum. Her er folk anonyme, noko som gjer sjølv den snillaste godgutt til ein ond liten satan. Slik er det dessverre på nettet. KG er langt frå det verste forumet eg er medlem av.

Vi er ulike, og temaene man tar opp, vil nesten alltid vekke engasjement. Om man kan kalle det det. Av ulike årsaker, har nokre sterke meiningar angåande emnet som blir tatt opp. Har man eit veldig følsomt tema man vil ta opp, bør man heller gå til ein venn, familiemedlem eller psykolog. Eg er av den meininga at man må vere forbredt på at det man tar opp, kan vekke sinne hjå nokre. Men man skal sjølvsagt ikkje tolerere personangrep. Å kalle andre tåper og liknadene er vel heller ikkje særleg konstruktivt, sjølv om det er ganske freistande iblant.

Men når man skriv på eit forum som består av menneskjer frå alle deler av landet, så må man vere beredt på at nokre alltid vil vere ueinige.

Skrevet
Man må og tole litt når man begir seg ut på eit forum. Her er folk anonyme, noko som gjer sjølv den snillaste godgutt til ein ond liten satan. Slik er det dessverre på nettet.

Godt sagt. Anonymitet får fram det beste og det verste i folk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...