Gå til innhold

Kinkig forespørsel

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Pia_*
Skrevet

Vi har kjøpt oss hus nedi Spania. Vi er en stor familie med 4 barn og to voksne. En kjempegrei kollega av meg skal på ferie nedover i distriktet hvor vi har hus, og spurte "liksom helt tilfeldig" om jeg visste om noen gode steder å bo i distriktet der. Hun sa at hun, samboeren og moren hans skulle nedover " for dere har jo hus der nede, og derfor lurte vi på om du vet om noe bra og rimelig fordi vi ikke har noe særlig penger å bruke...." Jeg følte meg umiddelbart litt småbeklemt, og sa at det var mange superkoselige steder å bo - også rimelige - jeg kunne godt hjelpe dem å finne noe??" Skuffelsen stod i ansiktet på kollegaen min - som jeg faktisk ikke har noe kontakt med utenom arbeidstiden - og jeg følte meg derfor presset til å si at de kunne overnatte hos oss et par netter den siste uken de skulle nedover. Jeg forklarte at vi er mange, og at dette var den siste uken av 3, som vi faktisk var alene der...... Kollegaen min lyste opp, takket så mye og kom med en lang ramse om hvor snill jeg var, og at de ikke skulle være i veien, gjøre sin egen greie osv...osv....

Veel..... nå har det seg slik at minstemann ( 2 år ) skal opereres om 10 dager, og at vi derfor ikke får reist nedover likevel - ferien vår er rett og slett avlyst!! Jeg måtte selvsagt informere min kollega om dette, og tilbød meg å hjelpe å finne et annet sted for dem å overnatte, siden jeg har lokalkunnskap i distriktet. Forbauselsen var derfor stor, da beskjeden tvert kom om at de slettes ikke hadde bestilt slik en lang tur om de ikke kunne bo hos oss, og nå var flybilletter og alt booket..... så de satte pris på om de kunne bo der likevel. En nær venninde av meg ( venninde over 25 år ) har fått lov til å ta med familien sin ned og å den måten overta våre uker i huset + flybilletter osv.. så det blir brukt, og nå synes jeg dette er superekkelt; må min bestis over 25 år og hennes familie ha "gjester" ( min kollega + sambo+mor ) boendes hos seg når ikke engang vi selv er tilstede?? Shit!! Dette er en guffen situasjon!! Angrer bittert at jeg ikke ignorerte de bedende valpeøynene til min kollega når spørsmålet kom opp!! Vi jobber i en liten bedrift i et forholdsvis lite lokalsamfunn: bedriften består av 27 personer, og hun sitter rett ved siden av meg...... ingen annen kontakt bortsett fra høflige samtaler i arbeidstiden og om vi spiser lunsj tilfeldigvis samtidig - flate,flate.,flate!!! Ber tynt om råd og meninger : er jeg en vanskelig faen, og uansett; hva kan jeg gjøre med dette?? Min bestevenninde har ikke hatt ordentlig familieferie på nesten 6 år, og hun fortjener litt privacy!! Pliiiis hjelp meg ut av denne knipen som jeg selv har satt meg i!!

Klemmeklem

Videoannonse
Annonse
Gjest Elfrida
Skrevet

Du svarer 'Nei, det går dessverre ikke da vi har leid ut huset til noen andre i den perioden allerede'. To netter på hotell eller lignende kan umulig velte hele feriebudsjettet deres.

Gjest Gjest
Skrevet

Elfrida: jeg tilbød et par netter, de snakker om "at de ikke hadde tatt den siste uken, om de ikke kunne bodd hos oss."....... "skrik!!"

Pia

Skrevet

Jeg ville sagt som Elfrida; At dere har leid ut huset til noen andre siden dere selv ikke kan bruke det, og derfor går dessverre ikke det.

Skrevet

Forresten tror jeg du ville fått langt mer svar på denne om den lå på "Samliv og relasjoner" eller "Generell debatt".

Gjest Gjest
Skrevet

Her er det helt klart kollegaen din som er egoistisk og urimelig om hun blir sur for at hun ikke får overta huset ditt når dere er vekke pga sykt barn. Jeg ville bare sagt at "beklager, det går nok ikke".

Om de hadde så dårlig råd, hvorfor bestilte de da en hel uke ekstra når de bare skulle bo gratis to netter? Da hadde de ikke så dårlig råd likevel, da, tydeligvis.

Jeg hadde i utgangspunktet aldri latt en kollega bo hos meg, så jeg synes du var snill nok allerede da du tilbø dem å bo hos deg, og hun er veldig utakknemlig om hun nå blir sur om hun ikke får bo alene i ditt hus. Det er direkte frekt å i det hele tatt spørre om man får bo alene i andres hus når man ikke er nære venner.

Gjest Gjest_gjesten_*
Skrevet

Skjønner godt problemstillingen, og forstår at dette er fryktelig vanskelig for deg. Men faktisk, dette er vanskelig fordi du er snill, og du er blitt utsatt for en kollega som har svært dårlig oppførsel.

Hun vil selvfølgelig i alle sammenhenger si at du tilbød henne å bo der, men du vet at du følte deg presset.

Be om å få en prat på tomannshånd med henne. Si innledningsvis at du synes dette er veldig vanskelig, og du beklager at det du skal si nå skaper problemer for henne. Du har sikkert allerede fortalt om operasjonen, så du kan jo bare si at også deres ferieplaner ble dramatisk forandret av dette.

"Siden vi måtte leie ut til noen andre i perioden, så forandrer jo det saken. Jeg kan ikke forplikte min venninne til å låne bort overnatting til andre, det forstår du helt sikkert. Uansett, beslutningen er tatt, og jeg beklager at det lager vanskeligheter for dere. "

Hvis hun ikke aksepterer dette, vel, da er hun direkte frekk, og du er i din fulle rett til å blir krassere. Hvis du synes dette er veldig vanskelig, så bare si"beklager, men beslutningen er tatt".

Og dette at de tydeligvis har booket en ekstra uke, tyder vel på at de kanskje hadde planlagt å bo hele uken hos deg......

Spill på det, bare si at de sikkert får booket et par ekstra netter på det hotellet de likevel skulle bo på resten av denne uken. Hvis det da kommer frem at de ikke hadde booket noe likevel i denne perioden, da kan du jo spørre hvordan hun hadde tenkt å løse overnattingen...... eventuelt spørre direkte om hun hadde tenkt å bli boende hos deg en hel uke..... Hvis hun innrømmer det, så kan du jo virkelig bli forbanna!

Lykke til! Det er ikke menningen av du skal går rundt og ha vondt i magen på grunn av dette!

Gjest Helen Parr
Skrevet

Jeg er enig med alle de andre.

Du har vært over gjennomsnittet snill allerede som tilbø overnatting i ditt hus. Forresten synes jeg det var utrolig frekt å i det hele tatt forvente overnattingstilbud.

Du kan med din fulle rett si at det ikke er aktuelt lenger, siden huset er leid ut til noen andre. Du må rett og slett stålsette deg, dersom du gruer deg til å si det til henne. Imidlertid kan du trøste deg med at du ikke gjør noe som er urimelig.

Gjest Gjest
Skrevet

Har du fått snakket med henne enda?

(Og er forøvrig enig med alle andre her: Hun er urimelig og frekk, ikke du.)

Skrevet

Hahaha! "Vi hadde ikke bestilt en så lang tur om vi ikke kunne bo hos dere"...??? Var det ikke bare snakk om et par netter uansett?

Nei, vettu hva... Jeg hadde helt sikkert lånt bort feriehuset mitt til en god kollega, men ikke sånn som situasjonen ble for dere nå.

Du er ikke urimelig.

Gjest Gjest
Skrevet

takker for alle svar - og setter stor pris på å høre at jeg ikke er urimelig. Kvier meg kjempemye til å si noe, og har tenkt å finne et smart alternativ for dem ( pensjonat/rimelig hotel på diverse steder, og si ifra på mandag at det dessverre ikke går at de bor der. Jeg vil da si at jeg har funnet alternativer til dem, og PRØVE å overse såret vonbrotenhet... Æsj, kvier meg skikkelig - også fordi jeg føler meg brukt, og er flau både på mine og hennes vegne...

Gjest Gjest
Skrevet

Dere burde sagt nei i utgangspunktet (jeg vet, lett å si nå), men når dere først har sagt ja og de har bestilt, synes jeg det blir feil å ombestemme seg. Og i hvert fall når dere lar noen andre få bo der isteden. Da burde dere ha sagt til de andre at det fulgte et par "leieboere" med på kjøpet for et par av dagene... det er nå min mening. Selv om jeg også synes det er frekt og irriterende med sånne folk som inviterer seg selv med på ting og tang. Men som sagt, det går an å si nei i utgangspunktet (selv om det er for sent for dere å tenke på nå).

Gjest Elfrida
Skrevet
Dere burde sagt nei i utgangspunktet (jeg vet, lett å si nå), men når dere først har sagt ja og de har bestilt, synes jeg det blir feil å ombestemme seg.
De har jo ikke akkurat ombestemt seg, ungen deres skal opereres, og de har derfor vært nødt til å avlyse ferien. At ting da endrer seg også for de som skulle ha kommet på besøk til dem i ferien burde gjesten forstått, og ikke blitt fornærma over. Noen ganger skjer uventede ting.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...