Gå til innhold

Hvor mange kalorier bør jeg ligge på?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er 163 cm, og veier 61 kg. Målene mine: Gå ned mellom 0,5 og 1 kg i uken, samt forbedre kondisjonen min. :) Jeg trener igjenom alle de viktige muskelgruppene to ganger i uken (altså styrketrening), pluss at jeg trener til sammen ca 1,5 timer (pr uke) med HARD aerobic som er bygd opp i intervaller. Ikke all verden med trening, men jeg skal begynne å gå litt turer og slikt i tillegg.

Hvor mange kalorier bør jeg spise pr dag for å gå ned i vekt?

Og med den treningsmengden jeg har beskrevet her: Hvor lang tid bør det ta før jeg begynner å merke forbedringen i kondisjonen? (Jeg har nettopp begynt å trene igjen, etter en måned nesten helt uten trening)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Treningsmengden min er veldig lik din, med 2-3 styrkeøkter per uke og 1-2 kardioøkter. Jeg pleier å spise rundt 1800 kcal på styrketreningsdager, og ca 1500 ellers. I tillegg har jeg en spisedag i uka der jeg spiser hva jeg vil. Går ned sakte men sikkert på denne måten. Jeg er like høy som deg, og startet på omtrent samme vekt, og nå veier jeg 58 kg. :)

Ang. kondisjon, så er noe av det mest effektive å kjøre 4x4-intervaller, altså 4 intervaller på 4 min. , med 3 min. aktive pauser i mellom. I arbeidsintervallene bør pulsen ligge mellom 85%-95% av makspuls, i pausene bør du ned til 70%. Med oppvarming og nedtrapping tar dette ca 35 min.

Anbefaler deg å prøve dette, det hjelper merkbart på kort tid!

Gjest Gjest
Skrevet
Treningsmengden min er veldig lik din, med 2-3 styrkeøkter per uke og 1-2 kardioøkter. Jeg pleier å spise rundt 1800 kcal på styrketreningsdager, og ca 1500 ellers. I tillegg har jeg en spisedag i uka der jeg spiser hva jeg vil. Går ned sakte men sikkert på denne måten. Jeg er like høy som deg, og startet på omtrent samme vekt, og nå veier jeg 58 kg. :)

Ang. kondisjon, så er noe av det mest effektive å kjøre 4x4-intervaller, altså 4 intervaller på 4 min. , med 3 min. aktive pauser i mellom. I arbeidsintervallene bør pulsen ligge mellom 85%-95% av makspuls, i pausene bør du ned til 70%. Med oppvarming og nedtrapping tar dette ca 35 min.

Anbefaler deg å prøve dette, det hjelper merkbart på kort tid!

Takk for svar! :) Hvor mange uker brukte du på å komme ned på 58 kg?

Jeg vurderer å holde meg på ca 1500 - 1600 kcal pr dag. Jeg vil ikke spise for lite heller... Det har jeg brent meg på før. :/ Under tidligere slankeperiode (mislykkede sådann) spiste jeg kun mellom 1000 og 1200 kcal pr dag, og jeg gikk ikke ned et eneste gram! Det var vel kroppen min som sparte på energien??

Når jeg trener kardio/kondisjon bruker jeg en treningsvideo som går over 30 minutter. Det er aerobicinspirert, og veldig anstrengende (jeg hopper rundt i stuen her som en gærning :fnise: ). Det er delt opp i 4x4 intervaller, men pga litt lang oppvarming og nedtrapping er ikke intervallene mer enn 3-2 minutter pr stk. Men bortsett fra det, høres den veldig likt ut som den kondisjonstreningen du beskriver, så jeg antar jeg at jeg bør fortsette å bruke den(?)

Mitt mål er forresten å til slutt komme ned på 53-55 kg.

Skrevet
Takk for svar! :) Hvor mange uker brukte du på å komme ned på 58 kg?

Jeg vurderer å holde meg på ca 1500 - 1600 kcal pr dag. Jeg vil ikke spise for lite heller... Det har jeg brent meg på før. :/ Under tidligere slankeperiode (mislykkede sådann) spiste jeg kun mellom 1000 og 1200 kcal pr dag, og jeg gikk ikke ned et eneste gram! Det var vel kroppen min som sparte på energien??

Når jeg trener kardio/kondisjon bruker jeg en treningsvideo som går over 30 minutter. Det er aerobicinspirert, og veldig anstrengende (jeg hopper rundt i stuen her som en gærning :fnise: ). Det er delt opp i 4x4 intervaller, men pga litt lang oppvarming og nedtrapping er ikke intervallene mer enn 3-2 minutter pr stk. Men bortsett fra det, høres den veldig likt ut som den kondisjonstreningen du beskriver, så jeg antar jeg at jeg bør fortsette å bruke den(?)

Mitt mål er forresten å til slutt komme ned på 53-55 kg.

Jeg er selv livredd for å miste muskler, så jeg passer på å ikke ligger mer enn 500 kcal i minus per dag. Siden jeg spiser litt ekstra på lørdager vil altså dette si at jeg går ned under 1/2 kg i uka. Jeg har det ikke travelt. Vanskelig å si akkurat hvor mange uker jeg brukte på å nå 58 kg, for jeg har ikke vekt, og får veid meg bare av og til. Regner med det har svingt litt egentlig, alt ettersom hvor flink jeg har vært med spisinga. Men veldig lang tid har det ikke tatt i hvert fall, veide 61-62kg for to måneder siden. :) Skal også ned et par kg til, føler jeg har fin kontroll nå, så det er bare å ta tiden til hjelp!

Kondisjonstreninga du driver med høres fin ut. :) Poenget med 4 min. intervaller er egentlig at det tar 1-2 min å komme opp på 90% av makspuls i det hele tatt, så i praksis blir intervallene bare 2-3 min lange. :)

Gjest Gjest
Skrevet

Hvor mye vil jeg gå ned hvis jeg spiser 1500 kcal pr dag, 5 dager i uken? Jeg har "spisedag" på lørdag og søndag, og da spiser jeg alltid det jeg har lyst på (is, pizza osv)

Skrevet
Hvor mye vil jeg gå ned hvis jeg spiser 1500 kcal pr dag, 5 dager i uken? Jeg har "spisedag" på lørdag og søndag, og da spiser jeg alltid det jeg har lyst på (is, pizza osv)

En kg kroppsfett har ca 7000 kcal, dvs at du må ligge 7000 kcal i minus for å gå ned 1 kg fett på 1 uke. Så dette er umulig å svare på uten at jeg vet nøyaktig hvor mye du forbrenner til daglig, og hvor mye pluss du går på spisedagene. Ville uansett anbefalt å ha spisedag bare én dag i uka, to blir fort mye...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...