Far til 2 Skrevet 24. juni 2008 #1 Skrevet 24. juni 2008 Overskriften bekrefter delvis et evig tilbakevennende sak i forum som dette. Saken er er et av barna skal være med på en fritidsaktivitet et stykke fra hjemmet. Dvs at barn og foreldre må overnatte i en annen by. Aktiviteten foregår på samværforelders helg, og samværsforelder stiller opp på dette. Bostedsforelder blir hjemme med det andre barnet. Spørsmål: a) Bør bostedsforelder betale alle utgifter/opphold, inkludert opphold for samværsforelder ? b) Bør bostedsforelder betale utgifter/opphold for barnet, men la samværsforelder betale for seg selv ? c) Bør samværsforelder betale utgifter/opphold for både barnet og seg selv. Selv har jeg gjort meg opp min mening om dette, men vil gjerne ha input fra andre slik at jeg har andre synspunkter i bagasjen.Og jeg ønsker så objektive synspunkter som mulig, dvs at dere ikke tar hensyn til deres egen bosituasjon.
nessi Skrevet 25. juni 2008 #2 Skrevet 25. juni 2008 Så lenge dette foregår på samværsforelderens helg, og følger barnet, synes jeg samværsforelderen skal betale for seg og barnet. Det er noe annet hvis foreldrene er enige om å dele på denne typen utgifter. Da synes jeg den av foreldrene som får være med barnet betaler for seg, og man deler utgiften for barnet.
Nasseline Skrevet 25. juni 2008 #3 Skrevet 25. juni 2008 Hvis jeg har forstått det riktig... Dersom det er samværshelg, er det naturlig at samværsforelder betaler utgifter til både seg og barnet. Og bioforelder betaler for seg.
Honey Bee Skrevet 25. juni 2008 #4 Skrevet 25. juni 2008 Jeg mener at det skal være samværsforeldren sin utgift så lenge det er hans helg.Bidragene er jo regulert og satt ned for å fremme et bedre samarbeid og dele mer på utgiftene. Hvis feks far følger datter på fotballcup har kanskje mor allerede kjøpt fotballutstyret. I mitt tilfelle har jeg allerede betalt for en cup i august,men far drar og overnatter med datteren vår.Håper ikke han kommer med en kjøreregning
Far til 2 Skrevet 25. juni 2008 Forfatter #5 Skrevet 25. juni 2008 Jeg mener at det skal være samværsforeldren sin utgift så lenge det er hans helg.Bidragene er jo regulert og satt ned for å fremme et bedre samarbeid og dele mer på utgiftene. Hvis feks far følger datter på fotballcup har kanskje mor allerede kjøpt fotballutstyret. I mitt tilfelle har jeg allerede betalt for en cup i august,men far drar og overnatter med datteren vår.Håper ikke han kommer med en kjøreregning Nå er det ikke sikkert det er "hans" helg. Det kan like godt være "hennes" . Jeg foreslo at bostedsforelder betalte for barnet (ihht lover og regler skal bostedsforelder betale for fritidsaktiviteter) og at samværsforelder betalte for seg selv ettersom det foregår på samværforelders helg (selv om det sansynligvis ikke kan pålegges samværforelder å stille opp på dette). Jeg synes det er riktig av meg å opprettholde tilbudet/forslaget. Jeg håper den andre forelderen aksepterer dette som et godt alternativ etterhvert.
Gjest Piper Skrevet 25. juni 2008 #6 Skrevet 25. juni 2008 Overskriften bekrefter delvis et evig tilbakevennende sak i forum som dette. Saken er er et av barna skal være med på en fritidsaktivitet et stykke fra hjemmet. Dvs at barn og foreldre må overnatte i en annen by. Aktiviteten foregår på samværforelders helg, og samværsforelder stiller opp på dette. Bostedsforelder blir hjemme med det andre barnet. Spørsmål: a) Bør bostedsforelder betale alle utgifter/opphold, inkludert opphold for samværsforelder ? NEI! b) Bør bostedsforelder betale utgifter/opphold for barnet, men la samværsforelder betale for seg selv ? NEI! c) Bør samværsforelder betale utgifter/opphold for både barnet og seg selv. JA! Selv har jeg gjort meg opp min mening om dette, men vil gjerne ha input fra andre slik at jeg har andre synspunkter i bagasjen.Og jeg ønsker så objektive synspunkter som mulig, dvs at dere ikke tar hensyn til deres egen bosituasjon. Enkelt og greit
Gjest men Skrevet 25. juni 2008 #7 Skrevet 25. juni 2008 Det kommer an på om begge foreldre står bak at det er ønskelig at barnet deltar på aktiviteten eller ikke. Gjør de det, bør de tilby seg å være med å dekke utgifter selv om det er den andre forelderen som bruker helgen sin på å være med. For mange slike turer er det mer snakk om å "ofre seg litt" enn å være priviligert som får være med. Regner ikke med turer som koster småbeløp, men ting som er større enn at de naturlig hører inn under bidragspengene. Dersom samværsforelder har bestemt aktiviteten alene, betaler hun/han i utgangspunktet selv, og motsatt hvis det er bostedsforelder som har tatt initiativ til at barnet skal ha akkurat den aktiviteten som tilfeldigvis faller på samboers helg. Hvis begge har noenlunde økonomi, virker det dumt med millimeterrettferdighet.
Honey Bee Skrevet 25. juni 2008 #8 Skrevet 25. juni 2008 (endret) Nå er det ikke sikkert det er "hans" helg. Det kan like godt være "hennes" . Jeg foreslo at bostedsforelder betalte for barnet (ihht lover og regler skal bostedsforelder betale for fritidsaktiviteter) og at samværsforelder betalte for seg selv ettersom det foregår på samværforelders helg (selv om det sansynligvis ikke kan pålegges samværforelder å stille opp på dette). Jeg synes det er riktig av meg å opprettholde tilbudet/forslaget. Jeg håper den andre forelderen aksepterer dette som et godt alternativ etterhvert. Jeg skulle selvfølgelig ikke satt kjønn på hvem som er samværsforeldre,beklager. Uansett hvem av foreldrene sin helg det faller på mener jeg at det bør være den som har helgen tar det økonomiske. Kan du henvise til den loven som sier at bostedsforeldre skal dekke fritidsaktiviteter som faller på samværsforeldrens helg?? Far til mine eldste barn betaler bidrag og får samværsrabatt,det innebærer at han er med på de store regningene,som feks fotball.Det koster 1400 kr i halvåret.Dette fordi han kun betaler 1580 kr i barnebidrag,noe som er lite sett i forhold til utgiften man har med tenåringer. Dette er slik jeg og Nav oppfatter at det skal være,men det er ikke alle som følger det opp,dessverre. Endret 25. juni 2008 av Honey Bee
Gjest Gjest Skrevet 25. juni 2008 #9 Skrevet 25. juni 2008 I vår familie betaler jeg alt. Samværsforelder har aldri betalt annet enn mat de gangene de har samvær (som er mindre enn avtalen Nav tar utgangspunkt i når bidraget beregnes). Vel, bortsett fra et par tøysko han kjøpte for 5 år siden. Det ene barnet fikk et par tøysko til 400 kroner av han da hun var hos han en helg. Han mente at jeg skyldte han 400 kroner fordi jeg skal betale klær og sko. Jeg kontaktet Nav som mente at han ikke kunne kreve meg for sko han hadde kjøpt. Da fikk jeg brev fra advokaten hans som krevde at jeg skulle batale skoene. Av prinsipp nektet jeg å betale, fordi da kunne jeg fått flere krav senere. I følge Nav skal samværsforelder kun betale mat under samvær, og dele på utgifter til konfirmasjon, tannregulering og briller. Andre aktiviteter er frivillig om man vil delta på eller ikke. Men hvis samværsforelder velger å delta, synes jeg ikke samværsforelderen kan kreve at bostedsforelderen betaler aktiviteter som faller på dager barnet er hos samværsforelderen. Hvis samværsforelderen nekter å betale og det betyr mye for barnet å delta, ville jeg som bostedsforeldre betale for barnets skyld.
Tule Skrevet 25. juni 2008 #10 Skrevet 25. juni 2008 Jeg skulle selvfølgelig ikke satt kjønn på hvem som er samværsforeldre,beklager. Uansett hvem av foreldrene sin helg det faller på mener jeg at det bør være den som har helgen tar det økonomiske. Kan du henvise til den loven som sier at bostedsforeldre skal dekke fritidsaktiviteter som faller på samværsforeldrens helg?? Far til mine eldste barn betaler bidrag og får samværsrabatt,det innebærer at han er med på de store regningene,som feks fotball.Det koster 1400 kr i halvåret.Dette fordi han kun betaler 1580 kr i barnebidrag,noe som er lite sett i forhold til utgiften man har med tenåringer. Dette er slik jeg og Nav oppfatter at det skal være,men det er ikke alle som følger det opp,dessverre. hei fint, da er det ikke bare jeg som har forstått det slik da jeg svare pa ting her ine da, var lit red for at jeg hade misforstat hilsen
Tule Skrevet 25. juni 2008 #11 Skrevet 25. juni 2008 I vår familie betaler jeg alt. Samværsforelder har aldri betalt annet enn mat de gangene de har samvær (som er mindre enn avtalen Nav tar utgangspunkt i når bidraget beregnes). Vel, bortsett fra et par tøysko han kjøpte for 5 år siden. Det ene barnet fikk et par tøysko til 400 kroner av han da hun var hos han en helg. Han mente at jeg skyldte han 400 kroner fordi jeg skal betale klær og sko. Jeg kontaktet Nav som mente at han ikke kunne kreve meg for sko han hadde kjøpt. Da fikk jeg brev fra advokaten hans som krevde at jeg skulle batale skoene. Av prinsipp nektet jeg å betale, fordi da kunne jeg fått flere krav senere. I følge Nav skal samværsforelder kun betale mat under samvær, og dele på utgifter til konfirmasjon, tannregulering og briller. Andre aktiviteter er frivillig om man vil delta på eller ikke. Men hvis samværsforelder velger å delta, synes jeg ikke samværsforelderen kan kreve at bostedsforelderen betaler aktiviteter som faller på dager barnet er hos samværsforelderen. Hvis samværsforelderen nekter å betale og det betyr mye for barnet å delta, ville jeg som bostedsforeldre betale for barnets skyld. hei altsa han brukte en advokat a 1000kr timen for og drive in en regning pa 400 ike bare jeg som er kverulant da altsa hilsen
Gjest Gjest Skrevet 25. juni 2008 #12 Skrevet 25. juni 2008 hei altsa han brukte en advokat a 1000kr timen for og drive in en regning pa 400 ike bare jeg som er kverulant da altsa hilsen Jepp, han betaler gjerne 1000 kroner for at jeg skal bli 400 kroner fattigere.
Gjest Lillebøll Skrevet 25. juni 2008 #13 Skrevet 25. juni 2008 Den som har ungen betaler. En selvfølge.
Gjest Gjest_Dodraugen_* Skrevet 26. juni 2008 #14 Skrevet 26. juni 2008 Om bostedsforelder avtaler/bestemmer at barnet skal være på en aktivitet betaler denne. Bostedsforelder skal da tilby seg å bytte helg slik at samværsforelder ikke må bruke helgen "sin" på noe han/hun ikke har blitt spurt om. Om foreldrene sammen bestemmer hva barnet skal være med på, deles det. Og den som er med betaler sin del av "kaka". Bostedsforeldre som melder ungene på ting i hytt og gevær og forventer å få penger etterpå av samværsforeldre... skulle kanskje ikke vært skutt, men du verden....
Gjest Gjest Skrevet 26. juni 2008 #15 Skrevet 26. juni 2008 "Bostedsforelder melder på/bestemmer/avtaler" - lyder ikke dette rett og slett bare idiotisk? Når det er snakk om barn som går på fritidsaktiviteter så er det gjerne såpass store barn (særlig når de reiser bort med overnatting) at de faktisk har bestemt dette selv. Det er ikke snakk om foreldrene, men barna. OG samværsforelder bør også faktisk delta i barnets fritid der denne har mulighet til det. Tenk bare på hvilken gevinst dette gir for barnet og forelderen. Jeg synes dessverre altfor mange har mistet synet på hva som er viktig her, og det er hva barnet vil og hva barnet trenger.
Gjest Gjest Skrevet 26. juni 2008 #16 Skrevet 26. juni 2008 Dette er min hverdag. Spør jeg barnet har hun absolutt ingen ønsker om å begynne på hverken dans, håndball eller keramikk-kurs. Om min datter hadde ØNSKET å starte på noe, hadde det vært noe annet. Jeg vil heller ha min datter på ferie, sammen med meg, enn på en feriekoloni som mor har meldt på uten hverken mitt samtykke eller ihht min datters ønsker. Men jeg skal selvsagt betale uten å mukke? Beklager. Verden er ikke sort hvit.
Far til 2 Skrevet 26. juni 2008 Forfatter #17 Skrevet 26. juni 2008 Jeg har stor sans for "dodraugen" og gjest ovenfor. For som det sies er ikke ting svart-hvit. Jeg har opplevd å være både samværsforelder og bostedsforelder. For samarbeidets skyld (les: barnets beste) blir det feil å påtvinge en av foreldrene en kostnad som vedkommende ikke har initsiert ønske om å delta på. Samtidig er det slik at bostedsforelder faktisk har hovedansvar for normale fritidsaktiviteter og at samværsforelder skal delta ved høye utgifter der dette er avtalt (det siste er basert på min forståelse av regelverket). Som samværsforelder opplevde jeg forholdsvis ofte kritikk fr at jeg ikke betalte mer av kostnadene (jeg betalte 50% av alle fritidsaktiviteter, 75% av dyrere utstyr (eks, sykjer) og 25% av klær. I tillegg betalte jeg naturligvis vanlig bidrag. Nå som jeg er bostedsforelder opplever jeg at "ingenting" skal betales av samværsforelder. Er det ikke best å møtes på midten og innse at begge har et ansvar ? Som bostedsforelder tar jeg det økonomiske ansvaret for barnets deltagelse (og det andre barnet og min egen om jeg hadde vært med), men at samværsforelder bør ta ansvar for egne kostnader. "Å stå på krava" gir ikke den riktige følelsen av samarbeid og kommunikasjon for tiden fremover. Om jeg som bostedsforelder betaler alt kan jeg svelge det (men ikke glemme det ettersom det var stikk motsatt tidligere).
Gjest Hilde K S Skrevet 27. juni 2008 #18 Skrevet 27. juni 2008 Jeg tenker at det er samværsforelder som avgjør hva som skal gjøres av aktiviteter den helgen hun eller han har barnet. Dermed er også utgiftene dennes.
Gjest Hilde K S Skrevet 27. juni 2008 #19 Skrevet 27. juni 2008 Og jeg er veldig glad for at jeg kommuniserer godt med faren til ungene mine.
Gjest CC3C0D Skrevet 29. juni 2008 #20 Skrevet 29. juni 2008 Jeg tenker litt som Dodraugen. Hvis jeg som bostedsforelder har meldt barnet på fotball (fordi barnet og jeg ønsker det), så er det jeg som har hovedansvar for denne aktiviteten og kostnaden ved den. Faller en turneringshelg på samværsforelders helg, så ville jeg tilby alternative løsninger: 1) Jeg blir med barnet på aktiviteten denne helga, mens det andre barnet er hos samværsforelder "ifølge planen". Dermed min utgift alene. 2) Samværsforelder følger barnet på cup, og betaler dermed for seg. Jeg antar at betalingen for barnet er gjort i forkant/inngår i medlemsprisen/deles på av foreldrene. Dette kan være en kjempefin anledning for barnet å "vise fram" samværsforelder for kompisene, spesielt om samværsforelder bor et stykke unna slik at h*n ikke deltar så mye i hverdagslivet. Det er samtidig en fin anledning for samværsforelder å treffe kameratene til barnet, og disses foreldre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå