Gjest Gjest Skrevet 24. juni 2008 #1 Skrevet 24. juni 2008 Inspirert av en annen tråd synes jeg det kunne ha vært morsomt å høre hvordan folk oppfatter den allminnelige nordlenning. Er de et brautende folkeslag som lever på hjemmebrent og kaller annenhver person for "jækla hæstkuk", eller er de som andre folk - helt normale men med noen dårlige frø? Selv har jeg møtt min del av den stereotype nordlenning, men jeg har da truffet brautende østlenninger, sørlenninger, trøndere og vestlenninger og.
Gjest Barbie baby Skrevet 24. juni 2008 #2 Skrevet 24. juni 2008 Inspirert av en annen tråd synes jeg det kunne ha vært morsomt å høre hvordan folk oppfatter den allminnelige nordlenning. Er de et brautende folkeslag som lever på hjemmebrent og kaller annenhver person for "jækla hæstkuk", eller er de som andre folk - helt normale men med noen dårlige frø? Ja. De er en skam for Norge. Norskegrensa skulle ha gått sør for Trondheim. La dem sitte der oppe med reinen mens de synger Nordlands trompet.
Gjest Oxford Skrevet 24. juni 2008 #3 Skrevet 24. juni 2008 (endret) blabla Endret 27. juli 2008 av Oxford
Gjest Gjest_Terje_* Skrevet 24. juni 2008 #4 Skrevet 24. juni 2008 Jeg tror frekk væremåte fordeler seg nokså likt uavhengig av hvor man kommer fra. Mange har kanskje sett Oluf, Rorbua og lignende programmer, og dermed tror de alle nordlenninger er slik.
Gjest Dallandra Skrevet 24. juni 2008 #5 Skrevet 24. juni 2008 De nordlendingene (og tromsværingene, finnmarkingene osv) jeg har truffet har stort sett vært åpne, hyggelige, inkluderende, varme mennesker. Har truffet langt flere brautende og frekke østlendinger og vestlendinger.
Lissi Skrevet 24. juni 2008 #6 Skrevet 24. juni 2008 Jeg drikker ikke hjemmebrent og jeg banner IKKE Jeg er ikke brautete, men er nok rimelig direkte.. Men jeg er IKKE frekk
Gjest ? Skrevet 24. juni 2008 #7 Skrevet 24. juni 2008 Ja. De er en skam for Norge. Norskegrensa skulle ha gått sør for Trondheim. La dem sitte der oppe med reinen mens de synger Nordlands trompet. synger Norlands trompet??
Gjest *Mim* Skrevet 24. juni 2008 #8 Skrevet 24. juni 2008 Nei, synes ikke det. Men de er kanske litt dårligere til å stave?
Gjest dalieo Skrevet 24. juni 2008 #9 Skrevet 24. juni 2008 Nei, synes ikke det. Men de er kanske litt dårligere til å stave? Hvor har du det fra?
Gjest ? Skrevet 24. juni 2008 #10 Skrevet 24. juni 2008 Nei, synes ikke det. Men de er kanske litt dårligere til å stave? kan nok ikke la nordleningene få svi for disse stavefeilene, dette kommer fra ekte dislektiker østlening. sukk
Gjest *Mim* Skrevet 24. juni 2008 #11 Skrevet 24. juni 2008 kan nok ikke la nordleningene få svi for disse stavefeilene, dette kommer fra ekte dislektiker østlening. sukk Absolutt. Dårliger stavere finner vi over hele landet. Og neida - de er ikke dårligere mennesker.
Gjest ? Skrevet 24. juni 2008 #12 Skrevet 24. juni 2008 synger Norlands trompet?? glemte en D, hva så??
Gjest Oxford Skrevet 24. juni 2008 #13 Skrevet 24. juni 2008 (endret) blabla Endret 27. juli 2008 av Oxford
Gjest *Mim* Skrevet 24. juni 2008 #14 Skrevet 24. juni 2008 Næmmen! Vi skriver vel ikke "nordlenninger" og "østlenninger", gjør vi vel? Og ja - jeg ser at jeg har kortsluttet litt. Tenkte meg at ts var nordlending sjøl, jeg.
Gjest Gjest Skrevet 24. juni 2008 #15 Skrevet 24. juni 2008 De bidrar vel ikke noe særlig til samfunnet - bare se hvordan de sitter og tviholder på olja, men fordeler skal de ha i hytt og pine. Ved opptak til mange høyere utdanninger får du fortrinnsrett hvis du bor nordpå, og etter endt utdannelse kan du jaggu meg få strøket adskillige tusen fra studielånet dersom du blir boende der. Hvorfor gjelder ikke de samme reglene for folk ellers i landet? På det rent menneskelige plan, så synes jeg nordlendinger, og forsåvidt trøndere og, er et brautende og bondsk folkeslag. De hadde nok dukket for dypt ned i himkoken den dagen sosiale antenner ble utdelt. De er som den stereotype hillbilly/trailer trash personen fra amerikanske filmer. La russerne overta alt fra og med Trøndelagsfylkene og nordover.
tomatsuppe Skrevet 24. juni 2008 #16 Skrevet 24. juni 2008 Nja, som nordlending vil jeg si at hjemmebrenten nok er mer utbredt en den er lenger sør i landet, og man banner kanskje mer enn gjennomsnittet i befolkningen. Men dette kan like gjerne skyldes at store deler av nordnorges befolkning bor på landsbygda, i tettsteder og små byer. Jeg har inntrykk av at på mindre steder er hjemmebrenten ganske mye mer utbredt enn i større byer, og bannskapen også. Dessuten mener jeg at dialekten til folk nordfra er det som gjør at vi kan oppfattes som brautende av dere "søringer". Alt man trenger å gjøre for å være brautende er å heve stemmen litt og snakke nordnorsk... Jeg oppfatter i hvertfall ikke meg selv som spesielt brautende, har ikke smakt "heimbrennjt" siden jeg var 16, og syns ordet "hæstkuk" er en klisjé...
tomatsuppe Skrevet 24. juni 2008 #17 Skrevet 24. juni 2008 Ved opptak til mange høyere utdanninger får du fortrinnsrett hvis du bor nordpå, og etter endt utdannelse kan du jaggu meg få strøket adskillige tusen fra studielånet dersom du blir boende der. Hvorfor gjelder ikke de samme reglene for folk ellers i landet? Til informasjon så er nordlandskvoten (og samekvoten også forsåvidt) et forsøk på å utjevne de utdanningsforskjellene som har vært mellom nordlendinger og folk i andre deler av landet. Og når det gjelder å få nedskrevet studielånet, så er det bare å pakke snippsekken og flytte til finnmark! Den regelen gjelder nemlig for alle.
Gjest Naria Skrevet 24. juni 2008 #18 Skrevet 24. juni 2008 (endret) En av mine beste venninner er Finnmarking, og hun er både brautende og frekk. Noe jeg digger! Endret 24. juni 2008 av Naria
Gjest Oxford Skrevet 24. juni 2008 #19 Skrevet 24. juni 2008 (endret) blabla Endret 27. juli 2008 av Oxford
Lissi Skrevet 24. juni 2008 #20 Skrevet 24. juni 2008 De bidrar vel ikke noe særlig til samfunnet - bare se hvordan de sitter og tviholder på olja, men fordeler skal de ha i hytt og pine. Ved opptak til mange høyere utdanninger får du fortrinnsrett hvis du bor nordpå, og etter endt utdannelse kan du jaggu meg få strøket adskillige tusen fra studielånet dersom du blir boende der. Hvorfor gjelder ikke de samme reglene for folk ellers i landet? På det rent menneskelige plan, så synes jeg nordlendinger, og forsåvidt trøndere og, er et brautende og bondsk folkeslag. De hadde nok dukket for dypt ned i himkoken den dagen sosiale antenner ble utdelt. De er som den stereotype hillbilly/trailer trash personen fra amerikanske filmer. La russerne overta alt fra og med Trøndelagsfylkene og nordover. Høres ut som det gjelder hele Nord Norge. Du er så uviten at du ikke har fått med deg at det gjelder utdøende småplasser i Finnmark. Det fins ingen slik ordning hverken i Bodø eller Tromsø. Jåsspeis.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå