Gjest Gjest Skrevet 24. juni 2008 #1 Skrevet 24. juni 2008 Har 2 stebarn, bor hos oss 50%. Barnas mor er deppa og klager over dårlig råd. For å skåne barna for dette, overførte min mann flere tusen til henne, så hun hadde råd til å ta de med på ferie i sommer (de skal også være med oss på ferie). Nå har mor pusset opp kjøkken og kjøpt nye møbler og hvitevarer, hun som var så blakk! (Det hører med til historien at dette har hun gjort mens hun har vært sykemeldt, fordi hun er så "deprimert pga dårlig råd"). Jeg kjenner at jeg blir utrolig sint, ikke fordi hun bruker penger for å pusse opp, men fordi hun tigger penger fra min mann som lar seg utnytte for å skåne barna fra morens økonomiske bekymringer. Nå har hun sendt sms og bedt om flere penger, under påskudd av at sønnen skal på en tur... Hva skal man svare henne?
Gjest Gjest Skrevet 24. juni 2008 #2 Skrevet 24. juni 2008 Hvis dere vil legge ut penger for turen, sett som betingelse at dere tar direkte del i betalingen, så pengene går til tredjepart fra dere som betaling, eller til gutten på dagen han drar.
Skrika89 Skrevet 24. juni 2008 #3 Skrevet 24. juni 2008 Har 2 stebarn, bor hos oss 50%. Barnas mor er deppa og klager over dårlig råd. For å skåne barna for dette, overførte min mann flere tusen til henne, så hun hadde råd til å ta de med på ferie i sommer (de skal også være med oss på ferie). Nå har mor pusset opp kjøkken og kjøpt nye møbler og hvitevarer, hun som var så blakk! (Det hører med til historien at dette har hun gjort mens hun har vært sykemeldt, fordi hun er så "deprimert pga dårlig råd"). Jeg kjenner at jeg blir utrolig sint, ikke fordi hun bruker penger for å pusse opp, men fordi hun tigger penger fra min mann som lar seg utnytte for å skåne barna fra morens økonomiske bekymringer. Nå har hun sendt sms og bedt om flere penger, under påskudd av at sønnen skal på en tur... Hva skal man svare henne? For det første synes jeg man bør ringe når man ber om penger. Jeg tror jeg hadde spurt hvor hun har fått penger til oppussing fra jeg.
Gjest Gjest Skrevet 24. juni 2008 #4 Skrevet 24. juni 2008 Hvis dere skal gi henne penger må det jo være for barnas skyld, dersom de mangler noe. Og jeg synes ærlig talt ikke det er noen stor mangel dersom man ikke har råd til å reise på ferie et år. Barna fikk jo uansett dra på ferie med dere. Vær mer kritiske til hva dere gir penger til, ellers blir hun som et bunnløst sluk. Jeg kjenner til en annen lignende situasjon. De har vært nødt til å løse det ved å heller handle inn mat når hun har sagt hun har vært for blakk til å ta skikkelig vare på barna, betale kontigenter for medlemskap og turer direkte, osv. Moren til barna får aldri penger direkte i lomma. Fordi hun aldri bruker dem på barna uansett. Pengene går til hennes eget forbruk. Etter at det paret jeg kjenner har blitt mer restriktive i hva de betaler, har maset om penger stilnet. Og gjett hva, mor klarer seg helt fint!
eximus Skrevet 25. juni 2008 #5 Skrevet 25. juni 2008 Når omsorgen er 50/50 så har dere barna halve tiden. Da burde dere ha bra oversik og mulighet til å følge med på hva barna trenger. Da kan dere f.eks ordne med penger til den turen direkte - altså uten at mor er innblandet. Jeg ville aldri i verden sponset tur for mor og barn dersom dere også reiser på ferie med dem. Min stesønn har på enkelte områder fått lite i forhold til hva mine særkullsbarn har fått, fordi det er forskjell på hva vi gir barna hos oss kontra hva hans mor gir han. Men han vet at når han er hos oss får han akkurat det samme som de andre barna. Og han kan være så mye han vil hos oss. Å overføre penger til hans mor har aldri vært et tema en gang. I utgangspunktet har dere ikke noe med hvor hun henter penger til nytt kjøkken, men det er klart situasjonen endrer seg når hun samtidig ber dere om penger. Jeg skjønner godt at du blir frustrert! Men jeg tror jeg ville gått for å ha barna mer kontra å sende penger til mor. Eventuelt at dere sikrer dere at pengene går rett til barna. Og det viktigste av alt er nok at ikke barna blir skadelidende av en konflikt mellom dere.
Floja Felíz Skrevet 26. juni 2008 #6 Skrevet 26. juni 2008 Vi hadde heller aldri gitt penger til min manns eks for at hun skulle få reise på ferie med barnet. Hun har aldri jobbet en dag i sitt liv og lever på trygd og sosial (til info er det ingenting i veien med henne, hun bare "velger" å ikke jobbe for så lenge hun ikke har inntekt er barnebidragene desto høyere). Da bruker vi heller de pengene på barnet når hun er hos oss, og er nøye med å forklare ungen at det lønner seg å jobbe og at vi også må jobbe hardt og spare hvis vi vil på ferie. Jeg ville kuttet ut å gi henne penger tvert, det er ikke deres ansvar å understøtte moren til barnet. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå