NemoLinn Skrevet 24. juni 2008 #1 Skrevet 24. juni 2008 Hei Jeg går på Metformin. Startet opp med 1 tabl daglig, og nå på 2 tabl. daglig. Gynekologen vil ha meg på 3 tabl daglig, men det var ikke et must. Måtte bare ta dosen som passet meg og hvor jeg følte meg vel. Nå har jeg gått på 2 tabl daglig i 14 dager, og blir ikke særlig bedre. Tar tabl. med mat da det minsker bivirkningene som kvalme og brekninger. Det jeg lurer på til dere andre som tar denne medisine, blir dere kvalme kort tid etter inntagelse av medisinen, eller senere? Allmenntilstanden min er temmlig elendig på denne medisinen. Kvalm, uopplagt, brekninger og trøtt. Andre med lignende erfaringer?
Gjest Bellatrix Skrevet 24. juni 2008 #2 Skrevet 24. juni 2008 Jeg tar Metformin to ganger daglig og merker ingenting av det du beskriver.
Gjest Gjest Skrevet 25. juni 2008 #3 Skrevet 25. juni 2008 Da jeg begynte så fikk jeg beskjed om å trappe veldig sakte opp og begynne bare med en halv tablett. når jeg kunne ta den have uten bivirkninger kunne jeg øke dosen. jeg ver for ivrig til å begynne med for jeg ville fort i gang, men måtte gi opp go gjøre som hun hadde foreslått. jeg tror jeg brukte to måneder på å komme opp i tre om dagen, men da var det heller ikke noe problem. Lykke til!
NemoLinn Skrevet 25. juni 2008 Forfatter #4 Skrevet 25. juni 2008 Tusen takk for tilbakemeldinger. Jeg må vel bare smøre meg med tålmodighet og vente på at kroppen venner seg til tablettene. Det er jo for en god sak.
Oddi Skrevet 4. juli 2008 #5 Skrevet 4. juli 2008 Tusen takk for tilbakemeldinger. Jeg må vel bare smøre meg med tålmodighet og vente på at kroppen venner seg til tablettene. Det er jo for en god sak. Hei! Har gått ei veke på etformin 1 tbl/dagl. Har vore kvalmen, trøytt og uvel dei første dagane. Skal starte med 2 tbl/dagl i morgon. Gruer meg, for eg er redd eg fell tilbake og vert dårleg/dårlegare denne gongen. korleis går det med deg? Ser fram til opptrappinga er over og eg er "noral" igjen!
Gjest Gjest Skrevet 4. juli 2008 #6 Skrevet 4. juli 2008 Poenget er jo ikke hvor mange tabletter man tar om dagen, men hvor mange mg. Ganske stor forskjell på om man trapper opp med f.eks. 500 mg om gangen eller med 1000 mg... og du husker vel å ta de på ulike tidspunkter på dagen (f.eks. en morgen og en kveld, eller morgen+middag+kveld)? Selv går jeg på 3000 mg om dagen og har ingen bivirkninger hvis jeg tar de som jeg skal. Hvis jeg glemmer et par doser, derimot, kommer diareen tilbake når jeg begynner på'n igjen.
NemoLinn Skrevet 4. juli 2008 Forfatter #7 Skrevet 4. juli 2008 Hei! Har gått ei veke på etformin 1 tbl/dagl. Har vore kvalmen, trøytt og uvel dei første dagane. Skal starte med 2 tbl/dagl i morgon. Gruer meg, for eg er redd eg fell tilbake og vert dårleg/dårlegare denne gongen. korleis går det med deg? Ser fram til opptrappinga er over og eg er "noral" igjen! Hei Nå går det kjempe fint med 2 tabletter/1000 mg. Kroppen trengte vel bare ekstra tid på 2 tabletter enn 1 tablett. Håper det går fint med deg.
Oddi Skrevet 5. juli 2008 #8 Skrevet 5. juli 2008 Får vel retta litt på meg sjølv...eg skal auka frå 500mg til 1000mg i dag. Er nervøs og spent på om bivirkningane vil koma tilbake når eg auker? Har hatt ei strevsom veke! ...og om eg får nye bivirkningar når eg auker til 1500mg??? Sjølvsagt tek eg dei spreidd over heile dagen! Dei to siste dagane har vore toleg bra, men eg ser fram til "innkøyringa" er over!!!!
Luttmo Skrevet 5. juli 2008 #9 Skrevet 5. juli 2008 Et godt tips er å ta metformin rett etter du har spist, da blir som regel bivirkningene mye mildere. Et annet tips er å spise mindre karbohydratrik mat, det har i allefall hjulpet meg veldig.
Oddi Skrevet 6. juli 2008 #10 Skrevet 6. juli 2008 Et godt tips er å ta metformin rett etter du har spist, da blir som regel bivirkningene mye mildere. Et annet tips er å spise mindre karbohydratrik mat, det har i allefall hjulpet meg veldig. Tusen takk! Eg har og funne ut at det er best å ta tablettane ETTER eg har ete. Det med korbofattig mat skal eg testa ut. Då forklarer det litt kvifor eg fekk så VANVITTIG diaré sist søndag. Eg åt karamellpudding til dessert, med karamellsaus..... Eg har og funne ut at det er godt å eta ei skjeva dersom eg vert kvalm. Er framleis spent på korleis dette går.... Ha ein god og fin sommardag i varmen!
Oddi Skrevet 17. juli 2008 #11 Skrevet 17. juli 2008 Tusen takk! Eg har og funne ut at det er best å ta tablettane ETTER eg har ete. Det med korbofattig mat skal eg testa ut. Då forklarer det litt kvifor eg fekk så VANVITTIG diaré sist søndag. Eg åt karamellpudding til dessert, med karamellsaus..... Eg har og funne ut at det er godt å eta ei skjeva dersom eg vert kvalm. Er framleis spent på korleis dette går.... Ha ein god og fin sommardag i varmen! Hei igjen! Det er snart 1 veke sidan eg auka til 3 tabl/dagl (=1500mg). Eg er endå kvalm, uopplagd og VELDIG trøytt heile tida. I tillegg er eg svolten! Eg føler eg må eta heile tida - det hjelper på kvalmen. Men nå er eg LEI av å vera kvalm!!! Har vore det i 3 veker no. Kor lenge må eg venta til eg vert betre??????? Psyken er heller laber. Kan nokon svara meg?
NemoLinn Skrevet 17. juli 2008 Forfatter #12 Skrevet 17. juli 2008 Hei igjen! Det er snart 1 veke sidan eg auka til 3 tabl/dagl (=1500mg). Eg er endå kvalm, uopplagd og VELDIG trøytt heile tida. I tillegg er eg svolten! Eg føler eg må eta heile tida - det hjelper på kvalmen. Men nå er eg LEI av å vera kvalm!!! Har vore det i 3 veker no. Kor lenge må eg venta til eg vert betre??????? Psyken er heller laber. Kan nokon svara meg? Jeg har blitt stående på 1000 mg pr. dag. Da jeg begynte å bli ok på denne dosen, hadde jeg avtalt med legen min at jeg skulle gå ned til 500 mg pr. dag, men det trengte jeg ikke siden kroppen min da hadde blitt vant til 1000 mg. Dog, det tok jo tre til fire uker før kroppen min godtok 1000 mg. Men hvis kroppen din ikke vil ha den mengden du har nå, så prøv å gå ned til den forrige dosen. Det kan hjelpe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå