Gå til innhold

burde jeg si noe til min søster om ernæring til barnetosv...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

min søster fikk en sønn for litt siden.

han ble født 2 mnd for tidlig men hadde 10 fingre og 10 tær :)

etter som han har vokst de siste mnd'ene gikk han opp til hele 7 kg i løpet av mnd 3 utenfor mors liv.

Jeg er mye og hjelper min søster med barnet, men reagerer, på lik linje som andre familiemedlemmer gjør på vekten til nevøen min.

ser at søster gir han pupp så fort han lager litt lyder, og så fort han er litt misfornøyd legger hun han i fanget og gir han pupp.

han fyller magen med alt hun eier og har fra den ene puppen, også bytter hun om til den andre.

to pupper drikker han da full av melk.

noe jeg lurer på.

når barnet er overvektig: skal man da gi de melk så fort man TROR de vil ha melk?

hva med at de kanskje har magesmerter og andre ting?

min søster er flink til å gi han pupp til alt, og ser godt at nevøen min ligger der mye for kosens skyld og ikke selve maten. dette er heller ikke min søster klar over. hun tror virkelig han er sulten.

noe annet jeg reagerer på er at han først nå har fått søvnrutiner (så vidt).

er det ikke nå i mnd 3 og 4 de legger til seg nye rutiner igjen, da? bare lurer.

ja alt kommer an på barnet men jeg spør på generell basis.

helsesøster vet jo ikke at hun gir han brystmelk så fort han gråter litt eller ynker seg, så hun hadde sagt alt gikk bra så lenge han ikke la på seg mer, men han blir rett og slett tjukkere og tjukkere for hver dag som går.

bekymringsverdig?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

er hun og/eller barnet under press?

spebarn som øker mye i kroppsvekt de første ukene kan senere bli overvektige hvis man ikke passer på kostholdet.

hun burde gå over til faste måltider av fast føde så fort hun kan. ;)

Skrevet

barn som kun får mm er ikke (skadlig) overvektige.

man trenger jo nødvendigvis ikke gi dem pupp med engang de lager lyd da.. men jeg synes ikke at det er bekymringsverdig nei

Skrevet (endret)

Så lenge det er morsmelk er det svært, svært sjeldent at barn legger på seg bekymringsværdig mye. Jeg synes heller du kunne hjelpe henne med andre ting, feks smårutiner, dersom hun ikke har noen og lære henne og se at det kan være andre ting som gjør at han gir lyd fra seg.

Jeg fulgte stort sett denne rutinen: Først mat og stell og så ligge på teppet og "snakke" med foreldre eller søsken, se på fine ting (f.eks. babygym eller uro), være litt sosial og "snakke" med andre, ligge litt alene på teppet i nærheten av de andre slik at de har noe å se og følge med på. Etter dette har det som oftest blitt stell, mat og enten trilletur ut eller sovetid inne (etter en god stund ved "puppen").

Ellers ser jeg ikke noe galt i at hun først sjekker ut om han kan være sulten, han er jo tross alt fortsatt kommet på et kortere stadie enn de fleste andre som kom ut av mors liv på samme tid som ham. Det er bevist at mye kroppskontakt er ekstra viktig for fortidlig fødte.. så kanskje det ikke er så ille som du tror?

Bare se på det sånn.. det som er viktigst for barnet i den første perioden av livet er at noen prøver så godt det lar seg gjøre å fylle behovene deres.. ikke strenge rutiner, barn er nemlig svært forskjellige. Og hadde barnet lagt på seg bekymringsverdig mye, kommer helsesøster og lege til å ta det opp.

Endret av absinthia
Skrevet

Om din søster ikke veldig nærtagende eller har lett for å fyre opp ved litt konstruktiv kritikk, kan du jo ta det opp på en forsiktig måte? Selv om han bare er tre mnd gammel tar han ikke noe skade av å ligge å surve litt uten å bli tatt opp. 7 kg på tre måneder er kanskje mye uten at jeg vet så mye om akkurat det, men mange tykke og gode babyer tar det fort av seg når de begynner å bevege seg tror jeg. Jeg er nesten mer bekymret over det at hun tar han opp så fort han lager lyd.

Skrevet
er hun og/eller barnet under press?

spebarn som øker mye i kroppsvekt de første ukene kan senere bli overvektige hvis man ikke passer på kostholdet.

hun burde gå over til faste måltider av fast føde så fort hun kan. ;)

Fast føde er mer næringsrikt enn morsmelk og noe man går over til dersom barnet begynner å legge lite på seg.

For et barn som er født 2 mnd for tidlig for 3 mnd siden er fast føde ikke bra!

Min eldste la på seg mest av alle ungene mine, i løpet av de første ukene.. han var faktisk ikke overvektig og er den slankeste av oss alle.

Du bør lese litt litteratur om ernæring av babyer, før du gir råd synes jeg.

Skrevet

det var godt å høre.

det er kanske med erstattning barna kan legge på seg da.

jeg vet de må ha mye nærkontakt. det er jo fullt forståelig!

det var bra å høre at han ikke er tykk. andre i familien kaller han alt for tykk. når jeg sa nei, sa alle i kor i mot meg: joooo det er han!

syns nesten litt synd på søster her.

Skrevet

De kan være gode og runde uten at de er for tykke, vet du :)

og ja.. det er med morsmelkserstatning man må følge bedre med på hva de får i seg.

Fint at du står på for søsteren og nevøen din :blomst:

Skrevet
det var godt å høre.

det er kanske med erstattning barna kan legge på seg da.

jeg vet de må ha mye nærkontakt. det er jo fullt forståelig!

det var bra å høre at han ikke er tykk. andre i familien kaller han alt for tykk. når jeg sa nei, sa alle i kor i mot meg: joooo det er han!

syns nesten litt synd på søster her.

Kanskje du heller skulle ta en alvorsprat med den øvrige familien og be dem være forsiktig med å hive begrepet "tykk" rundt seg. Barnet forstår jo ikke det enda, men om de senere når han kan forstå kaller ham tykk så han hører det, kan det være ganske ødeleggende for ham... i alle fall om det bare dreier seg valpefett!

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har et vennepar som begge er naturlig slanke, men babyen deres var så trill rund at hun nesten ikke kunne sitte uten å trille rundt når hun kom i den alderen. Veslejenta var skikkelig kraftig, og foreldrene lurte veldig på hvilke gener hun hadde arvet, siden de selv er naturlig slanke og ikke legger på seg uansett hva de spiser eller hvor stillesittende de lever.

Men jenta vokste det av seg da hun begynte på fast føde. Hun ble snart mer normal i kroppsfasongen. :)

Men for all del: Snakk med familien din, TS. Det må IKKE bli sånn at folk er så vant til å omtale gutten som tykk at de fortsetter med det når han blir eldre. Det KAN jo hende han har gener for å bli overvektig og vil slite med vekta i årene som kommer. Da må mor få råd om hvordan hun kan hjelpe barnet til et lettere liv. Men INGEN må få lov til å kalle gutten tykk. Det gjør så skrekkelig mye skade på et selvbilde.

Gjest Gjest
Skrevet

Så lenge han bare får morsmelk skal det svært mye til før det skal forårsake noe overvekt som er bekymringsverdig. Min lille tass var også svært glupsk i starten, og la på seg MASSE de første mnd. Han var en skikkelig god "Michelin-mann". Men så fort han begynte å krabbe, og gå - og etter hvert løpe rundt. Så er han helt normal.

At søsteren din tar opp babyen og gir den mye kroppskontakt når den gråter hadde jeg heller ikke gjort noe med. Det er ikke noe den lille tar skade av. I verste fall kan det føre til slitsomme dager for din søster. Men den lille har ikke vondt av det. Det mener jeg er et valg hun gjør i sin oppdragelse av sitt barn - basert på hva hun selv synes er viktigst. Og ikke noe jeg hadde tatt opp dersom hun var min søster.

Gjest Madre Mia
Skrevet

Har aldri hørt om babyer som blir for tykke av morsmelk. Men dersom det er morsmelktillegg han spiser mye av, kan han bli unødig tykk. Vår sønn var en liten tykksak det første halve året inntil han begynte å spise annen mat enn morsmelk. Nå er han lang som en telefonstolpe og syltynn! (15 år).

Tror kanskje det er greit at prematurbarn får oftere mat enn andre, de trenger det nok. Men det kommer til å bli tungt for din søster å mate ungen ved hver minste klynk. Tror egentlig at det går seg til. Er det den første ungen, styrer man egentlig ganske mye unødvendig, i beste mening. Inntil man blir lei eller nr to er på tur :-)

Skrevet

min baby var også litt prematur og jeg matet den ofte.. fikk først beskjed om å følge 3timers intervall på matingen..men det var for sjeldent her.. magesekken ble tom mye før det i starten

Skrevet

Slapp av! Man snakker ikke over overvekt hos barn før de er passert året, og overhodet ikke når de kun får morsmelk. La gutten få pupp og kos hos mamman sin, og hold tankene for deg selv.

Mine unger (særlig førstemann) var trill runde en periode. Særlig rundt 4-5-6 mndr. Men da de begynte å bevege seg rundt og gå rant det av, nå har de ikke noe ekstra på kroppen noen av dem. Husker jeg fikk kommentarer om at morsmelka mi måtte da bestå av fløte, og fikk de ikke litt mye mat? Jeg var også snar til å legge dem på puppen, for trøst og kos. De har ikke skreket mye uten å få respons, er ikke i tvil om at det har skapt trygge og glade små barn. Selv om det muligens gjorde at de la på seg en del ekstra. :ler: Men de begynte begge å gå før de var året, så det var ikke så mye at det hemmet dem.

Jeg blir litt provosert over at man snakker om overvekt på babyer til og med. Og her er det snakk om et nurk på 3 mndr? Herregud hvor er verden på vei egentlig?

Skrevet
Slapp av! Man snakker ikke over overvekt hos barn før de er passert året, og overhodet ikke når de kun får morsmelk. La gutten få pupp og kos hos mamman sin, og hold tankene for deg selv.

Mine unger (særlig førstemann) var trill runde en periode. Særlig rundt 4-5-6 mndr. Men da de begynte å bevege seg rundt og gå rant det av, nå har de ikke noe ekstra på kroppen noen av dem. Husker jeg fikk kommentarer om at morsmelka mi måtte da bestå av fløte, og fikk de ikke litt mye mat? Jeg var også snar til å legge dem på puppen, for trøst og kos. De har ikke skreket mye uten å få respons, er ikke i tvil om at det har skapt trygge og glade små barn. Selv om det muligens gjorde at de la på seg en del ekstra. :ler: Men de begynte begge å gå før de var året, så det var ikke så mye at det hemmet dem.

Jeg blir litt provosert over at man snakker om overvekt på babyer til og med. Og her er det snakk om et nurk på 3 mndr? Herregud hvor er verden på vei egentlig?

Ja, dette er også mine erfaringer..både når det gjelder det ene og det andre.

Jeg tror at de blir trygge glade og selvstendige barn når de ikke må ligge og skrike fordi det ikke er tid for ditt og datt enda, eller fordi noen tror at de blir "bortskjemte". Jeg "puppet i vei" og la samtidig til rette for aktiviteter på gulvnivå i etterkant.

Skrevet
Jeg har et vennepar som begge er naturlig slanke, men babyen deres var så trill rund at hun nesten ikke kunne sitte uten å trille rundt når hun kom i den alderen. Veslejenta var skikkelig kraftig, og foreldrene lurte veldig på hvilke gener hun hadde arvet, siden de selv er naturlig slanke og ikke legger på seg uansett hva de spiser eller hvor stillesittende de lever.

Men jenta vokste det av seg da hun begynte på fast føde. Hun ble snart mer normal i kroppsfasongen. :)

Det er akkurat som oss. Både jeg og barnefaren er slanke. Men sønnen vår var smellfeit - virkelig smellfeit de første månedene. Han lå langt over alle kurver, og jeg var litt bekymret. Helsesøster og lege sa at så lenge han levde utelukkende på morsmelk, var det ingen grunn til bekymring overhodet. Det har vist seg å stemme i vårt tilfelle. Nå som han er tenåring, er han sylslank, og de har han vært siden 5-årsalderen. Jeg tviler på at han noen gang kommer til å få overvektsproblemer.

Skrevet

tar forresten gutten smokk?

min baby gjør ikke det, og da har ofte puppen blitt brukt som trøst i tilegg til mat (i større grad enn hva jeg ville ha gjort om den hadde tatt smokk)

Skrevet
min søster fikk en sønn for litt siden.

han ble født 2 mnd for tidlig men hadde 10 fingre og 10 tær :)

etter som han har vokst de siste mnd'ene gikk han opp til hele 7 kg i løpet av mnd 3 utenfor mors liv.

Jeg er mye og hjelper min søster med barnet, men reagerer, på lik linje som andre familiemedlemmer gjør på vekten til nevøen min.

ser at søster gir han pupp så fort han lager litt lyder, og så fort han er litt misfornøyd legger hun han i fanget og gir han pupp.

han fyller magen med alt hun eier og har fra den ene puppen, også bytter hun om til den andre.

to pupper drikker han da full av melk.

noe jeg lurer på.

når barnet er overvektig: skal man da gi de melk så fort man TROR de vil ha melk?

hva med at de kanskje har magesmerter og andre ting?

min søster er flink til å gi han pupp til alt, og ser godt at nevøen min ligger der mye for kosens skyld og ikke selve maten. dette er heller ikke min søster klar over. hun tror virkelig han er sulten.

noe annet jeg reagerer på er at han først nå har fått søvnrutiner (så vidt).

er det ikke nå i mnd 3 og 4 de legger til seg nye rutiner igjen, da? bare lurer.

ja alt kommer an på barnet men jeg spør på generell basis.

helsesøster vet jo ikke at hun gir han brystmelk så fort han gråter litt eller ynker seg, så hun hadde sagt alt gikk bra så lenge han ikke la på seg mer, men han blir rett og slett tjukkere og tjukkere for hver dag som går.

bekymringsverdig?

Vi med premature barn er veldig obs på vekt og vektoppgang akkurat fordi at hvis disse som kommer fortidlig begynner så vidt med det motsatte, så kan de VELDIG fort bli kjempeslappe og rase ned i vekt. Hun er nok veldig obs på dette. Og kanskje dette fører til at hun er ekstra engstelig når baby vil ha mat.

En annen ting er at premature skal regnes etter korrigert alder. Dvs: reell alder minus uker de har kommet for tidlig. Altså: min datter kom ti uker for tidlig, hun er nå 11 måneder reell alder, men i fht mat og utvikling må man se på henne som en ca 8,5 måneder gammel baby. Hun ser også slik ut.

Kanskje du må ta med dette med i beregning når dere ser etter utvikling og rutiner hos den lille....?

Jeg syns virkelig du skal la din søster få være mamma i fred.. hun ber om råd om hun vil ha dem? :) Jeg ser også på det som HS sin jobb og evt kommentere at baby går for fort opp i vekt.

Tilslutt kom jeg også på at premature er avhengig av mer nærkontakt og hud mot hud enn vanlig termin babyer. uansett om de har hatt en aldri så problemfri start.

Lykke til, uansett. Jeg tror nok at dette vil gå seg til jeg. Men jeg forstår at du er bekymret for dem. Og all ære til deg som hjelper til!

Gjest Gjest
Skrevet
foreldrene lurte veldig på hvilke gener hun hadde arvet, siden de selv er naturlig slanke og ikke legger på seg uansett hva de spiser eller hvor stillesittende de lever.

Det er ingen som er slik. Jeg tror at disse foreldrene enten spiser lite (får i seg få kalorier), eller beveger seg mye, eller en kombinasjon. Det er en utbredt misforståelse blant de som sliter med vekten at noen bare kan stappe i seg uten å legge på seg. Tenk på det neste gang du ser en slank person som spiser et kakestykke. Det kan godt hende at dette er ett av to eller tre kakestykker denne personen spiser denne måneden. Det at han/hun spiser kake betyr ikke at han/hun kan spise så mye kake han/hun vil uten å legge på seg.

Skrevet

JO! vet ikke om det kom frem av svaret mitt: hvis denne ungen er 3-4 måneder, vil det jo si i praksis at baby ikke er mer enn 1-2 måneder gammel... Korrigert alder. Det er litt spesielle tilstander rundt disse små. Hvor stor var baby når han kom?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...