Pussicat Skrevet 24. juni 2008 #1 Del Skrevet 24. juni 2008 Jeg skal til London på ferie. Har aldri vært der før. Har heller aldri reist så veldig mye i utlandet. I London skal vi på mange forskjellige turiststeder og vi skal gå mye rundt omkring. Å ha med dameveske da er vel veldig upraktisk i og med at den kan være tung, kjekt å ha hender fri og den er lett å rappe. Tenkte så på at det gikk an å bruke rumpetaske... Men er det andre ting jeg kan bruke til å ha lommebok, mobil og småtteri i? Vil jo ikke ha dette i sekken vi skal ha med oss. Dere som har reist en del har kanskje noen tips? Rumpetaske kan jo være veldig harry... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 24. juni 2008 #2 Del Skrevet 24. juni 2008 Jeg skal til London på ferie. Har aldri vært der før. Har heller aldri reist så veldig mye i utlandet. I London skal vi på mange forskjellige turiststeder og vi skal gå mye rundt omkring. Å ha med dameveske da er vel veldig upraktisk i og med at den kan være tung, kjekt å ha hender fri og den er lett å rappe. Tenkte så på at det gikk an å bruke rumpetaske... Men er det andre ting jeg kan bruke til å ha lommebok, mobil og småtteri i? Vil jo ikke ha dette i sekken vi skal ha med oss. Dere som har reist en del har kanskje noen tips? Rumpetaske kan jo være veldig harry... Ting som du virkelig er redd for å miste, som kredittkort, reiskassa, og pass, bør du ha på et sted som ikke syns, som ikke er lett å nappe ting fra, og som ikke kan stjeles enkelt. Det finnes en type lomme som du kan ha innenfor linningen på en bukse, shorts eller skjørt. Rompetaske skriker "Turist!! jeg har pengene mine her!! RAN MEG!!!" Dessuten er det like lett å renske en rumpetaske som en hvilken som helst annen lomme med glidelås. Forslag: Legg de viktige tingene i en lomme som du har under klærne. Ha passende mye penger for anledningen et annet sted, gjerne i en seddelklemme eller lommebok, men bare cash, ikke kort som kan misbrukes dersom du mister dem. Og det øvrige kan du godt ha i en veske. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 24. juni 2008 #3 Del Skrevet 24. juni 2008 Ikke ha verdisaker i en sekk du har hengende på ryggen ihvertfall. Men om du ikke vil ha rumpetaske eller veske, og ikke ha ting i sekk, så er det vel ikke så mange alternativer igjen? Jeg foretrekker å ha med skulderveske. Lettere å holde oppsikt med enn en sekk. Det tryggeste er å ha en slik med veldig korte reimer, sånn at du har den helt oppunder armhulen. Men det hater jeg å gå med, så jeg går med en vanlig lang skulderreim. Jeg har reist mye, vært i 3/4 av alle hovedstedene i Europa, og jeg har ennå til gode at noe blir stjålet fra meg... Det er ikke mer lommetyver i utlandet enn det er i storbyene i Norge, faktisk. Så sånn sett er det ikke noen grunn til å være mer redd for verdisakene i England enn det er i Oslo eller Bergen. Men selvsagt, om man går og lyser turist-med-masse-kontanter-til-shopping-og-kjempestort-kamera så er man et mer attraktivt mål enn de fastboende som bare er på vei til/fra jobb. Penger kan du ha i pengebelte, som fåes på apotek, i bokhandlere, sportsbutikker, osv. Ikke oppbevar alt på ett sted. Når du er i tette folkemengder er hold-på-alt-hva-du-har-kjær-prinsippet bra å følge, ettersom det er når det er trengsel det er lettest å stjele fra folk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 24. juni 2008 #4 Del Skrevet 24. juni 2008 Jeg ville puttet det i sekken men uansett puttet lås på sekken. Selv om du bare har dine ting/suvenier oppi der skal du ikke se bort fra at det blir stjålet. Og er det masse folk o.l. der så merker du ikke om noen åpner sekken og tar noe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 24. juni 2008 #5 Del Skrevet 24. juni 2008 Jeg ville puttet det i sekken men uansett puttet lås på sekken. Selv om du bare har dine ting/suvenier oppi der skal du ikke se bort fra at det blir stjålet. Og er det masse folk o.l. der så merker du ikke om noen åpner sekken og tar noe. Lås hjelper ikke, det har blitt mer og mer vanlig å skjære opp vesker/sekker/jakker med kniv. Jeg bruker fraktisk vanlig veske på reise, har penger til dagens forbruk der, men passer på å dele det mellom meg og de jeg reiser sammen med. Passer også på å ha flere kort på flere forskjellige steder. Jeg har veska på skrå over skuldra og frem på magen. Holder alltid en hånd på den, uansett hva vi driver med. Har praktisert dette i London, Paris, Barcelona og Athen uten å miste noe noen gang. Om vi stopper opp for å lese kart eller liknende er det alltid en i reisefølget som står og er "vakt" for å se om noen sniker seg innpå ubemerket. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FoxyFish Skrevet 24. juni 2008 #6 Del Skrevet 24. juni 2008 Jeg kan aldri unnvære veske uansett hvor klumpete den måtte være, men i det siste har jeg også pleid å bruke en slik lomme man henger rundt halsen under klærne til oppbevaring av pass o.l. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 24. juni 2008 #7 Del Skrevet 24. juni 2008 Forslag: Legg de viktige tingene i en lomme som du har under klærne. Ha passende mye penger for anledningen et annet sted, gjerne i en seddelklemme eller lommebok, men bare cash, ikke kort som kan misbrukes dersom du mister dem. Og det øvrige kan du godt ha i en veske. Dette funker i praksis veldig dårlig dersom man har behov for å bruke kort i ny og ne. Men dersom man har med seg telefonnummer for å sperre kort rakst, samt mer enn ett kort på forskjellige steder, så er det ikke store problemet med å ha kort i veske/lommebok heller Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 24. juni 2008 #8 Del Skrevet 24. juni 2008 Ikke ha verdisaker i en sekk du har hengende på ryggen ihvertfall. Men om du ikke vil ha rumpetaske eller veske, og ikke ha ting i sekk, så er det vel ikke så mange alternativer igjen? Jeg foretrekker å ha med skulderveske. Lettere å holde oppsikt med enn en sekk. Det tryggeste er å ha en slik med veldig korte reimer, sånn at du har den helt oppunder armhulen. Men det hater jeg å gå med, så jeg går med en vanlig lang skulderreim. Jeg har reist mye, vært i 3/4 av alle hovedstedene i Europa, og jeg har ennå til gode at noe blir stjålet fra meg... Det er ikke mer lommetyver i utlandet enn det er i storbyene i Norge, faktisk. Så sånn sett er det ikke noen grunn til å være mer redd for verdisakene i England enn det er i Oslo eller Bergen. Men selvsagt, om man går og lyser turist-med-masse-kontanter-til-shopping-og-kjempestort-kamera så er man et mer attraktivt mål enn de fastboende som bare er på vei til/fra jobb. Penger kan du ha i pengebelte, som fåes på apotek, i bokhandlere, sportsbutikker, osv. Ikke oppbevar alt på ett sted. Når du er i tette folkemengder er hold-på-alt-hva-du-har-kjær-prinsippet bra å følge, ettersom det er når det er trengsel det er lettest å stjele fra folk.Helt enig. Lokalbefolkningen i London går jo med vesker, så jeg kan ikke skjønne at det skulle være mer risikabelt for meg enn for dem. Jeg bruker også skulderveske, med halvlang rem, sånn at jeg akkurat kan "legge" armen over mens jeg holder fast i remmen - egentlig akkurat det samme som jeg gjør hjemme, men jeg er mer påpasselig med å lukke veska skikkelig og holde litt ekstra godt fast i den. Spesielt i store folkemengder, som det sies over. Også enig i at det er lurt å ikke ha for mye kontanter eller flere kort på seg. Vanligvis har jeg og mannen litt kontanter og hvert vårt kort på oss, og ekstra kort og kontanter på hotellet (i safe om det finnes på rommet, eller i koffert med lås, selv om det siste selvfølgelig ikke er helt idiotsikkert ). Jeg ville puttet det i sekken men uansett puttet lås på sekken. Selv om du bare har dine ting/suvenier oppi der skal du ikke se bort fra at det blir stjålet. Og er det masse folk o.l. der så merker du ikke om noen åpner sekken og tar noe.Så mange ganger som man vanligvis trenger lommebok, kamera osv. i løpet av en feriedag er sekk ganske upraktisk, og som Fakse sier, ikke nødvendigvis så sikkert. En veske har man i grunnen mye bedre kontroll på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 24. juni 2008 #9 Del Skrevet 24. juni 2008 Dette funker i praksis veldig dårlig dersom man har behov for å bruke kort i ny og ne. Men dersom man har med seg telefonnummer for å sperre kort rakst, samt mer enn ett kort på forskjellige steder, så er det ikke store problemet med å ha kort i veske/lommebok heller Det viktigste er vel å ikke ha alle eggene i en kurv, for å si det sånn. Du kan jo sortere verdisakene dine i det du må ha tilgjengelig og det du kan ha litt ut av veien. Jeg er litt gammaldags i og med at jeg foretrekker cash når jeg er på tur, men kort er forsåvid like greit, og lettere å skjerme fra en potensiell tyv enn en lommebok med sedler og mynt. Hvis man beveger seg på steder der det er en reell fare for at man kan bli regelrett ranet, er det en god ide å ha litt penger på forskjellige steder, slik at man kan gi fra seg noe stash på en overbevisende måte uten å miste alt man har. Men det er vel kanskje ikke så relevant for den gjengse London-turist. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 24. juni 2008 #10 Del Skrevet 24. juni 2008 Jeg bruker en praktisk liten sekk med en egen lomme inn mot ryggen for pass, kort osv. Lommebok har jeg vel stort sett i lommen. Enkelte steder har jeg brukt en pung på innsiden av genseren til ekstra kort og kontanter. Stort sett er frykten for å bli frastjålet noe i utlandet overdrevet, det kan jo like godt skje her hjemme. Forskjellen er bare at det er litt mer kronglete å være i utlandet uten penger og pass Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elfrida Skrevet 24. juni 2008 #11 Del Skrevet 24. juni 2008 (endret) Jeg pleier å ha en middels stor veske som jeg kan ha på tvers over skulderen i hoftehøyde, og som *veldig viktig* må ha en lomme som vender inn mot kroppen. Da putter jeg lommebok og eventuelt pass der. Så kan jeg la armen henge over veska. Veska må minst ha plass til guidebok, kart, en vannflaske og kamera i tillegg til lommebok,pass og småting. Nå reiser jeg med et ixus-kamera, så det er vanligvis ikke det største problemet å få plass til Hvis du bor på et skikkelig hotell har de safe på rommet som du selv kan sette kode på. Der pleier jeg å legge verdifulle ting som jeg ikke trenger å bære med meg den dagen. Antagelig er ikke London noe farligere enn Oslo når det kommer til tyverier og ran. Tillegg: det er lurt å ha kopi av pass som oppbevares separat. Letter å få utstedt nødpass hvis man har det. Endret 24. juni 2008 av Elfrida Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 24. juni 2008 #12 Del Skrevet 24. juni 2008 Jeg skal til Paris nå og pass kommer jeg til å spørre om de kan legge i en safe på hotellet, blir det stjålet der så er vel hotellet ansvarlig, blir det stjålet på rommet så synd for meg. Men jeg tar med meg veske/bag. Og den passer jeg alltid godt på samme om jeg er her, i oslo, i london eller Paris. Skal nok rusle rundt hele dagen og da orker jeg ikke bære med jakker, vann, kart/bok, og alt det andre som trengs. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 24. juni 2008 #13 Del Skrevet 24. juni 2008 Jeg har reist rundt omkring i verden og besøkt masse ulike land. Og den eneste plassen jeg har blitt frastjålet lommeboka mi var faktisk i heimbygda mi i Nordtrøndelag.... Det går nok bra skal du se. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ISP Skrevet 24. juni 2008 #14 Del Skrevet 24. juni 2008 Lett, tynn penge-pose oppbevart på innsiden av klærene til pass, kort og penger (dagsrasjon) og veske med skulderrem skrått over på fremsiden til andre ting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 25. juni 2008 #15 Del Skrevet 25. juni 2008 I London er det enormt mye veskenapping og tyverier ... ofte opptrer de i team .. men man blir advart gjennom høytaleranlegg i større magasiner slik at man blir mer på vakt. Venninnen min ble frastjålet lommeboken i en pub midt på lyse dagen. Hun hadde kjøpt et glass øl i baren og holdt lommeboken under armen et lite øyeblikk .. På et blunk - før hun rakk å reagere så var det en som hadde nappet den fra henne .. Hun merket det ikke engang ... ikke før hun kom bort til bordet og da var det for sent. Når jeg er i storbyer så bruker jeg alltid veske .. men pengene og verdisakene har jeg i tøypose under klærne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pussicat Skrevet 25. juni 2008 Forfatter #16 Del Skrevet 25. juni 2008 Takk for mange gode tips og råd! :-). Da skal vi gjøre om noen planer på hvordan vi hadde tenkt å ha med oss ting rundt omkring i London. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Leela Skrevet 25. juni 2008 #17 Del Skrevet 25. juni 2008 Jeg bruker som regel vanlig veske med innerlomme, henger den over hodet og skuldra slik at jeg har selve veska foran på magen, dermed kan jeg gå med en hånd på den og jeg føler da jeg har kontroll. Prøver og gli inn og ikke se ut som en turist. Pleier å legge igjen pass, billetter, noe penger ol på hotellet vi bor. Kortet går jeg som regel med da jeg prøver å betale mest mulig med kort i utlandet. Tar jeg ut penger pleier jeg å bare ha det jeg trenger den dagen + litt ekstra i lommeboka. Når jeg var på interrail hadde jeg et slikt pengebelte man kan ha under klær, kjempekjekt og behagelig. I det oppbevarte jeg min dyrbare togbillett, pass, kortet og muligens noen sedler (hadde ikke mulighet til å legge igjen der vi sov da det var snakk om 10-mannsrom og bosteder med litt variabel kvalitet). Hadde det jeg trengte i ei veske slik at jeg ikke trengte ned i pengebeltet i løpet av dagen. Om natta var det å finne en lur plass til det og på tog ol satt det på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest glamourgirl Skrevet 25. juni 2008 #18 Del Skrevet 25. juni 2008 Helt ærlig? Bruk vekse... Ingenting frister lommetyver mer enn folk som ser ut som turister. Jeg bodde i London i tre år, og jeg merket aldri noe, aldri tyverier, aldri noe annet enn en fantastisk hyggelig by, med flotte mennesker. Jeg bruker alltid veske, men er fornuftig, og har egen lomme inne i veska med glidelås, og den har jeg nærmest kroppen. Jeg setter aldri fra meg veska, eller gjør noe annet mindre lurt, jeg passer på den, og passer på meg, og er fornuftig. Sekk blir du upopulær med selv om du ikke blir bestjålet, det er trangt på undergrunnen, og veiver du rundt deg med sekk sier folk fra. La et kredkort og pass ligge igjen på hotellrommet. KOSE DEG! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 26. juni 2008 #19 Del Skrevet 26. juni 2008 Jeg har ofte kort og kontanter i framlomma på dongeribuksa mi. Føler at det er tryggere der enn noe annet sted. Pass og slikt legger jeg igjen på hotellet, har ennå tilgode å oppleve at slikt blir stjålet fra et vanlig hotellrom. Så går jeg med veska mi over skuldra, slik jeg ville gjort i Norge, og der har jeg kanskje en flaske vann og dagens shoppingfangst og et kamera. Holder godt fast på den når jeg går i folkemengder, men skulle den bli stjålet så er det ikke all verdens undergang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. juni 2008 #20 Del Skrevet 28. juni 2008 Helt enig. Lokalbefolkningen i London går jo med vesker, så jeg kan ikke skjønne at det skulle være mer risikabelt for meg enn for dem. Jeg bruker også skulderveske, med halvlang rem, sånn at jeg akkurat kan "legge" armen over mens jeg holder fast i remmen - egentlig akkurat det samme som jeg gjør hjemme, men jeg er mer påpasselig med å lukke veska skikkelig og holde litt ekstra godt fast i den. Spesielt i store folkemengder, som det sies over. Enig i denne. På mine første turer til London - da jeg var ung og grønn - hadde jeg en tynn "usynlig" mageveske under klærne med sånt som pass/billetter osv. Men det ble fort ubehagelig, varmt og var avhengig av å bruke en litt vid og lang genser/skjorte. Nå har jeg et langt mer avslappet forhold til London. Jeg har aldri blitt utsatt for ransforsøk, og jeg har vært der maaaange ganger. Jeg har med meg skulderveske som jeg passer på å lukke og holder et lite ekstra øye med den. Jeg har på forhånd sendt en mail til meg selv på hotmail (eller en annen mail som kan åpnes fra hvilken som helst internettmaskin) der jeg skriver inn referansenr til flybiletter, telefonnummer til sperretjeneste for bankkortet mitt, tlfnr til den norske ambassaden der jeg skal reise til, tlfbnr til forsikringsselskapet osv. Da kan jeg enkelt få hjelp dersom uhellet skulle være ute. Dersom hotellet tilbyr trygg oppbevaring av verdisaker kan du jo legge igjen pass og slikt der, men det har aldri jeg benyttet meg av. For meg er det viktig å kose meg og slappe av når jeg er på ferie. Det er ikke så veldig avslappende å gå rundt og bekymre seg for veskenappere hele tida, så jeg velger å være bare ørlite mer forsiktig enn hjemme, og så håpe på at det går bra. Det er jo det vi gjør hjemme også: Håper det går bra. For vi kan jo bli utsatt for ran uansett hvor vi er i verden. Eller veskenappere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå