Gå til innhold

Trenger hjelp til ett normalt kosthold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kort fortalt: Jeg er 17 år, begynte for ett år siden eller noe å slanke meg, selv om jeg egentlig ikke var tykk, nå er jeg nokså tynn (172 cm, 50 kg) og føler jeg er på god vei mot anoreksia...

Før brydde jeg meg ingenting om vekta og kosthold, men nå har jeg blitt helt besatt av det og det går definitivt ut over livskvalitetn min.

Jeg kommer ikke til å snakke med noen om dette, så det er ikke vits å si, men jeg vil begynne å spise normalt igjen på egenhånd, men trenger råd til hvordan ett sunt og normalt kosthold vil se ut.

Jeg vil gjerne legge på meg noen kilo, da jeg nå for tiden konstant fryser, skjelver, er sur, har mistet menstrasjon og alt det der...

En vanlig dag ser vel noe slik ut:

-to knekkebrød med mgert pålegg

-ett eple eller to

-en rett i koppen suppe

-masse cola light

-liten porsjon middag av det vi har (veldig liten)

-en brødskive eller to /frukt

i tillegg trener jeg veldig mye.....

Jeg føler jeg konstant går rundt sulten, og nå vil jeg slutte med dette tullet jeg har rotet meg inn i, og vil gå tilbake til å få ett bedre forhold til mat igjen..

Kan noen hjelpe meg å sette opp noen dagsmenyer som er "normale", for jeg har ærlig talt ikke peiling på hvor mye det er normalt å spise lenger...

Videoannonse
Annonse
Gjest Elfrida
Skrevet

Uff, dette hørtes tøft ut. Dersom du ikke vil snakke med noen, kanskje du kan få hjelp av en bok?

http://www.iks.no/iks/spiseforst/litteratur/generelt_o/ http://www.iks.no/iks/spiseforst/litteratur/anoreksi/

Jeg aner ikke hvordan man setter opp menyer for noen som har en spiseforstyrrelse, så det tør jeg ikke begi meg utpå.

Jeg ønsker deg lykke til - og håper at du kommer deg ut av dette. Det at du innser at du er på ville veier er en veldig bra start.

Gjest Gjest_sanna_*
Skrevet

Selv om du sier du ikke kommer til å snakke med noen, vil jeg anbefale deg uansett å søke profesjonell hjelp... Jeg var akkurat som deg, for sta til å søke hjelp, fordi jeg skulle komme meg ut av det selv, plutselig mistet jeg helt kontrollen, og nå når jeg endelig har søkt hjelp innser jeg hvor vanskelig og langen veien for å bli frisk er. Nå når legene begynner å snakke om innleggelse osv. innser jeg at jeg ikke kan klare dette alene og kanskje den eneste veien ut er innleggelse... bare tenk på det, det er vanskelig å spørre om hjelp, men det er så mye enklere når noen støtter deg på veien ut, for den veier er lang og smertefull!

tilbake til spørsmålet ditt:

punkt 1: øk matmengde gradvis, ikke hopp opp til 2000kcal med en gang, da er faren stor for at du faller tilbake. Øk måtlidene litt og litt, og la kroppen få tid til å venne seg på det.. hva med 50-100 kcal per dag i starten, føler du at det blir mye etter hvert legger du deg påp det kalorinivået du er en periode, til du føler deg klar for å øke mengden igjen.

punkt 2: prøv å glemme alle "ritualene" og "reglene" du har lagd deg. vet ikke hva det er i ditt tilfelle, men de fleste har noen.

punkt 3:

varier måltidene, prøv å finne en balanse mellom karbohydrater, proteiner og sunt fett. spis mat du syns smaker godt ikke kun "sunn" mat.

punkt 4: det kan være lurt å kjøpe deg næringsdrikker som du kan drikke mellom måltidene for mer næring og vitaminer. Ta multivitamin, det er viktig slik at du får i deg vitaminene du trenger. kalsiumtilskudd er også lurt siden du utsetter beinbygninga di for stor fare med så lite mat.

lykke til!

håper på dine vegne at du tar kontakt med noen for hjelp!:)

Gjest gladlaks
Skrevet

Jeg kjenner meg veldig godt igjen i din situasjon. I en periode av livet mitt ble jeg helt besatt av trening og hva jeg spiste. Gikk ganske mye ned i vekt, men nå er jeg på normalnivået igjen, selv om jeg kanskje kunne vært litt mindre lat med trening. Jeg spiser normalt, og unner meg noe godt innimellom. :)

Det er kjempefint at du er klar over at du spiser lite og vil gjøre noe med det. Det virker også som om du spiser flere måltider jevnt utover dagen, og dette er også positivt! Da kan du holde deg til dette, men øke mengden av det du spiser.

Jeg kan nok ikke sette opp en dagsmeny til deg, det er jeg ikke kvalifisert til, men jeg kan godt komme med noen råd. Jeg ville anbefale deg å spise mer til frokost, dette er jo dagens viktigste måltid. Jeg spiser to brødskiver med pålegg, noen ganger egg. Til lunsj og middag bør du nok spise litt større posjoner. Eks. to brødskiver og en salat til lunsj. En solid tallerken med mat til middag. Mellommåltider virker det som om du allerede har, og det er fint. Kveldsmat er også bra. En skal spise rundt hver 3-4 time. Mellommåltider kommer innimellom dette. Husk at når du trener såpass mye har du behov for mer mat for at ikke musklene skal brytes ned.

Kanskje du kan gå sammen med noen lage en matplan? Jeg vil tro at det er lettere å følge den dersom du er med på å lage den selv. Kanskje har de kostholdsveiledning på treningssenteret ditt?

Jeg ønsker deg masse lykke til, og har stor tro på at du skal klare å få et forhold til mat som ikke går utover livskvaliteten din.

Gjest Gjest_:o)
Skrevet

Da jeg gikk på Grethe Roede gikk det også ei med spiseproblemer der, hun gikk ikke der for å gå ned i vekt som oss andre, men for å lære seg å spise riktig og nok mat + holde stabil fornuftig vekt. Så den typen kurs kan også funke hvis man har en flink instruktør/leder.

Gjest Gjest_linn_*
Skrevet
Kort fortalt: Jeg er 17 år, begynte for ett år siden eller noe å slanke meg, selv om jeg egentlig ikke var tykk, nå er jeg nokså tynn (172 cm, 50 kg) og føler jeg er på god vei mot anoreksia...

Før brydde jeg meg ingenting om vekta og kosthold, men nå har jeg blitt helt besatt av det og det går definitivt ut over livskvalitetn min.

Jeg kommer ikke til å snakke med noen om dette, så det er ikke vits å si, men jeg vil begynne å spise normalt igjen på egenhånd, men trenger råd til hvordan ett sunt og normalt kosthold vil se ut.

Jeg vil gjerne legge på meg noen kilo, da jeg nå for tiden konstant fryser, skjelver, er sur, har mistet menstrasjon og alt det der...

En vanlig dag ser vel noe slik ut:

-to knekkebrød med mgert pålegg

-ett eple eller to

-en rett i koppen suppe

-masse cola light

-liten porsjon middag av det vi har (veldig liten)

-en brødskive eller to /frukt

i tillegg trener jeg veldig mye.....

Jeg føler jeg konstant går rundt sulten, og nå vil jeg slutte med dette tullet jeg har rotet meg inn i, og vil gå tilbake til å få ett bedre forhold til mat igjen..

Kan noen hjelpe meg å sette opp noen dagsmenyer som er "normale", for jeg har ærlig talt ikke peiling på hvor mye det er normalt å spise lenger...

jeg vet lite om spiseforstyrrelser men jeg vet litt om hva man skal spise for å bli ekstra mett uten å spise mye.

spis grovt rugbrød for eks ingers rugbrød. spis også havregryn og andre fullkornsprodukter for det er det fiber og proteiner i. fiber og proteiner gir en veldig metthetsfølelse som varer lenger og det er ikke mange kalorier du får i deg i forhold til mettheten du får. i tilegg holder det blodsukkertet mer stabilt så du ikke legger så på deg.

spis hver 3 time og spis frukt og grønt.

jeg vil ikke anbefale deg å drikke så mye cola. trapp ned på det sakte sånn at du ikke sprekker fullstendig om du skulle drikk ett glass om dagen og ellers spise sunt så går dette bra men ikke drikk så mye.

lykke til dette er alt jeg vet håper det hjelper noe.

Skrevet

Du trenger profesjonell veiledning, jenta mi.

Du er jo på rett vei, som har innsett at du har et problem og er innstilt på å ta tak i det. Hvis du ikke vil snakke med noen om selve spiseforstyrrelsen kan du be om hjelp til å få satt opp en god diett av en kostholdsveileder, ernæringsfysiolog el.l. Da må du sannsynligvis betale for tjenesten. Hvis du oppsøker helsesøster, fastlege el.l. er det gratis eller en bitteliten egenandel.

Inntil videre bør du fokusere på å få i deg alle matgrupper hver dag, dvs kjøtt/fisk, grove kornprodukter, noe meierivarer, frukt og masse grønnsaker. Og slutt med brus! Brus er døden for kroppen og tennene, selv om den er sukkerfri. Spis hver 3. - 4. time, og jobb deg gradvis opp mot rundt 2000 kalorier/dagen. Som er en vektreduksjonsmengde hvis du trener mye.

Men få noen som har skikkelig greie på dette til å hjelpe deg med en gang!

Og en ting til: gi deg selv i lekse å tenke over én ny ting hver dag som du er god til, som du får til, som er bra med deg, og som andre liker med deg. En ny ting hver dag over tid. Etterhvert får du forhåpentligvis satt i perspektiv at du har mye å være stolt og glad for, og da kanskje vekta og maten fortoner seg som mindre viktig.

Masse klemmer og lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...